Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Dyskusje na temat napraw silnikow XU 8v,16v.
Awatar użytkownika
stef
Uzalezniony
Posty: 995
Rejestracja: 18 gru sob, 2004 5:50 pm
Posiadany PUG: 205mi16
Numer Gadu-gadu: 4896812
Lokalizacja: okolice Lublina
Kontakt:

Re: Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Post autor: stef »

Przecinak pisze:Ja bym nie luzowal tylko bardziej dokrecil i po przejechaniu kilkuset km jeszcze raz sprawdzil.
Nie wolno postepowac tak ja mowisz!!! Dlatego, ze sruba przy probie dokrecenia, bez jej poluzowania moze byc poddawana bardzo wysokiej sile potrzebnej do jej zruszenia. Zawsze w takim wypadku poluzowuje sie srube o jakies pol obrotu i od razu dokreca o odpowiedni kat/moment!
Banita pisze: Tak mozna zrobic ale nie do 120Nm, tylko 100-105 i to jednym plynnym ruchem. Inaczej sie zerwa.
W tym przypadku nie balbym sie o sruby, ale predzej o gwinty bloku. Choc tak jak pisalem jest to zeliwny blok wiec nie ma takiej obawy jak chocby w mi16.
Obrazek
Awatar użytkownika
Orfister
Moderator
Posty: 5717
Rejestracja: 06 wrz śr, 2006 8:36 am
Posiadany PUG: Peugeot 205 CTI
Numer Gadu-gadu: 2690638
Lokalizacja: Gostynin
Kontakt:

Re: Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Post autor: Orfister »

Dokładnie ....
Awatar użytkownika
Banita
Peugeot 205 Master
Posty: 4993
Rejestracja: 15 gru czw, 2005 7:46 pm

Re: Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Post autor: Banita »

stef pisze:
Przecinak pisze:Ja bym nie luzowal tylko bardziej dokrecil i po przejechaniu kilkuset km jeszcze raz sprawdzil.
Nie wolno postepowac tak ja mowisz!!! Dlatego, ze sruba przy probie dokrecenia, bez jej poluzowania moze byc poddawana bardzo wysokiej sile potrzebnej do jej zruszenia. Zawsze w takim wypadku poluzowuje sie srube o jakies pol obrotu i od razu dokreca o odpowiedni kat/moment!
Banita pisze: Tak mozna zrobic ale nie do 120Nm, tylko 100-105 i to jednym plynnym ruchem. Inaczej sie zerwa.
W tym przypadku nie balbym sie o sruby, ale predzej o gwinty bloku. Choc tak jak pisalem jest to zeliwny blok wiec nie ma takiej obawy jak chocby w mi16.

Dla sruby nie ma znaczenia czy 'zruszasz' ja w lewo czy w prawo i efekt bedzie taki jak przy dokrecaniu 2 ruchami. Papietaj tez ze sruby sa niewygrzane, wiec nie strzela (chodzi mi o dzwiek). Zreszta czesto sruby w hamulcach (odpowietrzniki, nakretki mocujace przewody) wlasnie najpierw sie dokreca, zeby 'zruszyc', a dopiero pozniej odkreca.
Awatar użytkownika
stef
Uzalezniony
Posty: 995
Rejestracja: 18 gru sob, 2004 5:50 pm
Posiadany PUG: 205mi16
Numer Gadu-gadu: 4896812
Lokalizacja: okolice Lublina
Kontakt:

Re: Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Post autor: stef »

Mysle ze dla sruby/bloku może mieć to wlasnie ogromne znaczenie i kluczowe jest tu tarcie i to co dzieje się w mikroskali w miejscach styku sruby z gwintem w bloku - miedzy innymi dlatego ze zanim sruby się nie zruszy wystepuje wieksze tarcie (tarcie statyczne), miedzy gwintem moga pozakleszczac się tez rozne brudy. To zruszenie sruby moim zdaniem jest niezbędne. I dlatego wlasnie wczensiej napisałeś: „jednym plynnym ruchem” choc zapewne nie rozumiales co piszesz skoro pozniej stwierdziłeś ze dla sruby nie ma to znaczenia :-P.

A sruby w koncowej fazie dokreca się na stopnie a nie Nm ponieważ przy wyższym zakresie sam klucz jak i dokrecajaca osoba może być źródłem większych niedokładności. Dlatego dosc dokladnie można dokręcić wszystkie sruby ze stosunkowo niskim momentem np. 60Nm poczym wszystkie dokręcić o ten sam kat oczywiście wczesniej je luzując o określony niewielki kat a nastepnie natychmiast dokręcać o ten ustalony kat (lub z okreslona sila). To luzowanie ma wlasnie zapewniac (ze się tak wyraze) „rowny punkt startu dla wszystkich srub”. Inaczej moznaby to porównać do sprintu gdzie każdemu lekkoatlecie można zaczepic do plecow jakis inny ciezar i patrzec czy cos mu miedzy nogami na starcie nie pocieknie.
Obrazek
Awatar użytkownika
Banita
Peugeot 205 Master
Posty: 4993
Rejestracja: 15 gru czw, 2005 7:46 pm

Re: Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Post autor: Banita »

stef pisze:Mysle ze dla sruby/bloku może mieć to wlasnie ogromne znaczenie i kluczowe jest tu tarcie i to co dzieje się w mikroskali w miejscach styku sruby z gwintem w bloku - miedzy innymi dlatego ze zanim sruby się nie zruszy wystepuje wieksze tarcie (tarcie statyczne), miedzy gwintem moga pozakleszczac się tez rozne brudy.To zruszenie sruby moim zdaniem jest niezbędne. I dlatego wlasnie wczensiej napisałeś: „jednym plynnym ruchem” choc zapewne nie rozumiales co piszesz skoro pozniej stwierdziłeś ze dla sruby nie ma to znaczenia :-P.
Tak, ale brud i tarcie nie widza w ktora strone zruszamy srube, wiec jesli mamy zapas przy dokrecaniu, to nie ma znaczenia, w ktora strone zruszymy srube. Napisalem jdnym plynnym ruchem, bo te ~105 to juz wartosc graniczna i tam nie mozna dokrecac 'na 2 razy'. Zauwaz ze dokrecajac, 2 etap to 70Nm i od razu po nim dokreca sie o kat, a nie luzuje i poprawia o kat.
A sruby w koncowej fazie dokreca się na stopnie a nie Nm ponieważ przy wyższym zakresie sam klucz jak i dokrecajaca osoba może być źródłem większych niedokładności.
No i oczywiscie dokrecanie o kat eliminuje blad dokrecajacego? No napewno... :mrgreen: Tolerancja klucza tez nie ma tu znaczenia, bo klucz sie odksztalca i tak czy siak nie ma dokladnie tyle * co byc powinno, wiec taki argument psu na bude sie nadaje :P Chodzi przede wszystkim o wspomniane przez Ciebie zabrudzenia na gwincie i nierownomierne rozprowadzenie na nim srodka smarnego.Dokrecanie o kat gwarantuje, ze kazda sruba tak samo gleboko sie wkreci, a nie, ze bedzie dokrecona z taka sama sila jak ta obok.
Awatar użytkownika
Para
Peugeot 205 Master
Posty: 10182
Rejestracja: 30 cze pn, 2003 6:31 pm
Posiadany PUG: najlepszy
Numer Gadu-gadu: 1559591
Lokalizacja: Baile Átha Cliath
Kontakt:

Re: Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Post autor: Para »

No i jak zen ? Jaka decyzje podjales ?
Peugeot 205 GTI S16 - Galeria
Peugeot 205 GTI GTI6 2.0 - Galeria
Megane Coupe 1.4
Obrazek
NIE PYTAJ CO KLUB MOŻE ZROBIĆ DLA CIEBIE, TYLKO CO TY MOŻESZ ZROBIĆ DLA KLUBU
Awatar użytkownika
Banita
Peugeot 205 Master
Posty: 4993
Rejestracja: 15 gru czw, 2005 7:46 pm

Re: Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Post autor: Banita »

Poszedl rano i powiedzial, zeby poluzowali i dokrecili na 120, a majster do niego ze tego nei zrobi i g***go obchodzi co zen chce.
Awatar użytkownika
zen81
Uzalezniony
Posty: 506
Rejestracja: 15 lip pt, 2005 11:45 pm
Posiadany PUG: Clio
Lokalizacja: Starogard Gdanski

Re: Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Post autor: zen81 »

Byłem u mechanika, zrobili mi tak jak chciałem czyli dokręcili na 120. śruba nie pękła-miejmy nadzieje ze nie będzie problemów i będzie jeździł.
Zero łaski, zero wzruszeń..
-------------------------
Awatar użytkownika
Banita
Peugeot 205 Master
Posty: 4993
Rejestracja: 15 gru czw, 2005 7:46 pm

Re: Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Post autor: Banita »

To po diabla mnie rano budziles 8)7
Awatar użytkownika
zen81
Uzalezniony
Posty: 506
Rejestracja: 15 lip pt, 2005 11:45 pm
Posiadany PUG: Clio
Lokalizacja: Starogard Gdanski

Re: Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Post autor: zen81 »

Banita pisze:To po diabla mnie rano budziles 8)7
:P
Napisałem Ci rano ze jak pojechałem do nich to powiedziałem im ze 92Nm to za mało a on mi odpowiedział "ze ma to w dupie, i jak chce 120 to zrobi na tyle" :roll:
Dzwoniłem do nich ok 15 i auto juz odpalili na próbe, ponoc jutro skończa. Na poczatku bede spokojnie jezdził i sprawdze co bedzie sie dziło.
Zero łaski, zero wzruszeń..
-------------------------
Awatar użytkownika
Banita
Peugeot 205 Master
Posty: 4993
Rejestracja: 15 gru czw, 2005 7:46 pm

Re: Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Post autor: Banita »

zen81 pisze:
Banita pisze:To po diabla mnie rano budziles 8)7
Na poczatku bede spokojnie jezdził i sprawdze co bedzie sie dziło.
Tak, a ja mam skrzydelka w kropeczki i zapylam kwiatki 8)
Awatar użytkownika
moralez
Peugeot 205 Master
Posty: 4914
Rejestracja: 30 sie wt, 2005 3:42 pm
Posiadany PUG: 205......T8, 205 GTI 1.6
Numer Gadu-gadu: 2955602
Lokalizacja: Włocławek
Kontakt:

Re: Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Post autor: moralez »

ponoc te sruby ciagnione wytrzymuja do 140 Nm
a gwint moze jeszcze wiecej tymbardziej ze to jest zeliwny blok 8)
Awatar użytkownika
stef
Uzalezniony
Posty: 995
Rejestracja: 18 gru sob, 2004 5:50 pm
Posiadany PUG: 205mi16
Numer Gadu-gadu: 4896812
Lokalizacja: okolice Lublina
Kontakt:

Re: Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Post autor: stef »

Banita pisze:No i oczywiscie dokrecanie o kat eliminuje blad dokrecajacego? No napewno... :mrgreen: Tolerancja klucza tez nie ma tu znaczenia, bo klucz sie odksztalca i tak czy siak nie ma dokladnie tyle * co byc powinno, wiec taki argument psu na bude sie nadaje :P Dokrecanie o kat gwarantuje, ze kazda sruba tak samo gleboko sie wkreci, a nie, ze bedzie dokrecona z taka sama sila jak ta obok.
Faktycznie masz racje, ze nie decyduje o tym, ze bedzie dokrecona z taka sama sila ale ma zagwarantowac, ze uszczelka bedzie sciskana rownomiernie. A klucz owszem odksztalca sie moze i dokladnie tyle ale znacznie truniej przy zblizaniu sie do konca skali uchwycic to "dokladnie tyle"
Obrazek
Awatar użytkownika
Para
Peugeot 205 Master
Posty: 10182
Rejestracja: 30 cze pn, 2003 6:31 pm
Posiadany PUG: najlepszy
Numer Gadu-gadu: 1559591
Lokalizacja: Baile Átha Cliath
Kontakt:

Re: Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Post autor: Para »

To niezly przypal taka robota po swojemu przez mechanikow ;/
Peugeot 205 GTI S16 - Galeria
Peugeot 205 GTI GTI6 2.0 - Galeria
Megane Coupe 1.4
Obrazek
NIE PYTAJ CO KLUB MOŻE ZROBIĆ DLA CIEBIE, TYLKO CO TY MOŻESZ ZROBIĆ DLA KLUBU
Awatar użytkownika
moralez
Peugeot 205 Master
Posty: 4914
Rejestracja: 30 sie wt, 2005 3:42 pm
Posiadany PUG: 205......T8, 205 GTI 1.6
Numer Gadu-gadu: 2955602
Lokalizacja: Włocławek
Kontakt:

Re: Dokręcanie głowicy XU10j4 -PROBLEM

Post autor: moralez »

przypal ?? :lol:
norma 8)7 :mrgreen:
ODPOWIEDZ