Ciekawostka na temat tlokow!!
: 29 lis śr, 2006 12:38 pm
Hej!
Mam takie pytanie! Czy ktosc z forumowiczow rozbieral kiedys silnik 130km 1.9 i mial tam tloki takie jak w 1.6 czyli "niemalze plaskie" ?!
Poniewaz ostatnio dosc duzo studiuje informacji na temat roznych tlokow stosowanych w Peugeotach 205 GTi!
I wiecie co!
Studiuje te homologacje i z tamtad wyczytalem ciekawe rzeczy, a mianowicie:
Silnik 1.6 115km
Pojemnosc 1 cylindra 395 cm3
Komora spalania w glowicy 33 cm3
Komora spalania w tloku 4,7 cm3
Powierzchnia uszczelki 4,9752 cm3
Zastosowany tlok - tlok "plaski" 83V31
Odleglosc powierzchni tloka, od powierzchni gornej cylindrow w TDC = 0mm czyli tlok idzie "do samej gory"
Powierzchnia uszczelki, czyli pojemnosc jej, jest wyliczona ze wzoru na objetosc, srednica cylindra 83, a wysokosc to 0,92mm (wedlug homologacji tyle ma scisnieta uszczelka glowicy).
Dla silnika 1.6 Stopien sprezania wychodzi : 10,2:1 czyli tyle ide dokumentacja podawala.
Idziemy dalej i bierzemy silnik 1.9
Pojemnosc 1 cylindra 476 cm3
Komora spalania w glowicy 33,77 cm3
Komora spalania w tloku 16 cm3
Powierzchnia uszczelki 4,9752 cm3
Wyliczony stopien sprezania: 9,69:1 - czyli mniej wiecej tyle ile podaje dokumentacja dla silnika 130km!
Ale jak pewnie zauwazyliscie, komora spalania w tloku jest wieksza bo wynosci az 16cm3 !! no wlasnie!!!!
W 1.9 GTI 130KM zastosowane byly tloki "wklesle"!!
Pewnie powiecie - co za odkrycie.... owszem zadne!
Co prawda rozbieralem 2 silniki "130 KM" i oby dwa mialy tloki wklesle! Ale wiecie jak to jest... duzo silnikow bylo juz "grzebanych". A na forum panuje ogolne przekonanie ze 1.9 130KM ma takie same tloki jak 1.6 115km czyli "plaskie"
Jak sie okazuje - zastosowanie samych plaskich tlokow z 1.6 GTi pozwala uzyskac stopien sprezania wyzszy od silnikow Mi16 - czyli az 11,9:1 !!
I Teraz najwazniejsze!!
W jaki sposob po roku 91 zmieniono sprezanie z 9,6 na 9,2 ?! Czy po 91 roku byly stosowane wyzsze glowice?! Albo glowice o glebszej komorze spalania?!
Powiem szczerze, ze dla mnie jest to dosc znaczne "odkrycie" i dalo mi duzo do myslenia.
Pozdrawiam serdecznie
Mam takie pytanie! Czy ktosc z forumowiczow rozbieral kiedys silnik 130km 1.9 i mial tam tloki takie jak w 1.6 czyli "niemalze plaskie" ?!
Poniewaz ostatnio dosc duzo studiuje informacji na temat roznych tlokow stosowanych w Peugeotach 205 GTi!
I wiecie co!
Studiuje te homologacje i z tamtad wyczytalem ciekawe rzeczy, a mianowicie:
Silnik 1.6 115km
Pojemnosc 1 cylindra 395 cm3
Komora spalania w glowicy 33 cm3
Komora spalania w tloku 4,7 cm3
Powierzchnia uszczelki 4,9752 cm3
Zastosowany tlok - tlok "plaski" 83V31
Odleglosc powierzchni tloka, od powierzchni gornej cylindrow w TDC = 0mm czyli tlok idzie "do samej gory"
Powierzchnia uszczelki, czyli pojemnosc jej, jest wyliczona ze wzoru na objetosc, srednica cylindra 83, a wysokosc to 0,92mm (wedlug homologacji tyle ma scisnieta uszczelka glowicy).
Dla silnika 1.6 Stopien sprezania wychodzi : 10,2:1 czyli tyle ide dokumentacja podawala.
Idziemy dalej i bierzemy silnik 1.9
Pojemnosc 1 cylindra 476 cm3
Komora spalania w glowicy 33,77 cm3
Komora spalania w tloku 16 cm3
Powierzchnia uszczelki 4,9752 cm3
Wyliczony stopien sprezania: 9,69:1 - czyli mniej wiecej tyle ile podaje dokumentacja dla silnika 130km!
Ale jak pewnie zauwazyliscie, komora spalania w tloku jest wieksza bo wynosci az 16cm3 !! no wlasnie!!!!
W 1.9 GTI 130KM zastosowane byly tloki "wklesle"!!
Pewnie powiecie - co za odkrycie.... owszem zadne!
Co prawda rozbieralem 2 silniki "130 KM" i oby dwa mialy tloki wklesle! Ale wiecie jak to jest... duzo silnikow bylo juz "grzebanych". A na forum panuje ogolne przekonanie ze 1.9 130KM ma takie same tloki jak 1.6 115km czyli "plaskie"
Jak sie okazuje - zastosowanie samych plaskich tlokow z 1.6 GTi pozwala uzyskac stopien sprezania wyzszy od silnikow Mi16 - czyli az 11,9:1 !!
I Teraz najwazniejsze!!
W jaki sposob po roku 91 zmieniono sprezanie z 9,6 na 9,2 ?! Czy po 91 roku byly stosowane wyzsze glowice?! Albo glowice o glebszej komorze spalania?!
Powiem szczerze, ze dla mnie jest to dosc znaczne "odkrycie" i dalo mi duzo do myslenia.
Pozdrawiam serdecznie