Składam powoli motor Mi16 do mojej 205-ki i myślę o większych zaworach 36,5mm (w serii 34,6mm). Motor DFW powoli przechodzi generalkę, kolektory i głowica by Stef Sport Garage, później do renowacji w Auto Szlifie Podniosę troszki sprężanie (tłoki z D6C, głowica -1mm) i pomyślałem o większych zaworach. Filtr K&N, przelotowy wydech fi 50mm.
Wg. Puma Racing w seryjne gniazda wchodzą bez powiększania zawory 36,5mm no i kilka KM można na tym ugrać. Na innej z kolei zalecają większe zawory jako lek na mało niedokładnie wykonane fabryczne gniazda zaworowe, podobno w założeniach profilowane pod 3 kątami, ale w praktyce... (tutaj link: http://www.taylor-eng.com/16v_head/16v_head.htm, bo z angielskim, zwłaszcza technicznym u mnie nie najlepiej).
Jaka będzie charakterystyka takiego motoru? Jeśli dużo stracę na niskich i średnich obrotach to czy górny zakres to zrekompensuje? A może lepiej zostawić seryjne zawory tylko dać im pooddychać?
Czy można dobrać zawory 36,5mm z jakiegoś silnika PSA czy trzeba szukać nowych?
Autko do zabawy i okręgówek. Nie zależy mi na wiertarce a'la Honda 1,6VTI, zwłaszcza, że budżet ograniczony i chyba będę musiał odpuścić wyważanie dołu (seria wytrzymuje ponoć do 8000RPM). Ostre wałki i strojenie może kiedyś w przyszłości.
Trochę już rozmawiałem o tym ze Stefem, ale ciekaw jestem zdania innych forumowych magików obeznanych w usprawnianiu silników
Większe zawory w Mi16
- d_ARC
- Uzalezniony
- Posty: 887
- Rejestracja: 22 mar śr, 2006 7:44 pm
- Posiadany PUG: Rallye16 - powoli, ale do przodu :)
- Numer Gadu-gadu: 2897169
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Większe zawory w Mi16
Ostatnio zmieniony 18 sty pt, 2008 9:22 am przez d_ARC, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Większe zawory w Mi16
Jesli chodzi o zawory charakterystyki to specjalnie nie zmieni a juz napewno nie na tyle zeby to wyraznie odczuc. Wieksze zawory ssace i ich obrobka moze przyniesc tylko pozytywne efekty .
Jesli chodzi o planowanie glowicy to pomierz bo przy tlokach z d6c wiele nie zostaje. Ogolnie podnoszenie st. spr. zawsze przynosi podniesienie mocy ale dobrze jest zgrac do tego zaplon zeby uzyskac mksimum korzysci a to jest grzebanie w kompie.
Jesli chodzi o planowanie glowicy to pomierz bo przy tlokach z d6c wiele nie zostaje. Ogolnie podnoszenie st. spr. zawsze przynosi podniesienie mocy ale dobrze jest zgrac do tego zaplon zeby uzyskac mksimum korzysci a to jest grzebanie w kompie.
Peugeot 205 GRIFFE Sliczny zielony i z sercem lwa
Project GRIFFE ??????? - ??.??.0?
Galeryjka http://gti.peugeot205.pl/gallery/przecinak
Project GRIFFE ??????? - ??.??.0?
Galeryjka http://gti.peugeot205.pl/gallery/przecinak
- d_ARC
- Uzalezniony
- Posty: 887
- Rejestracja: 22 mar śr, 2006 7:44 pm
- Posiadany PUG: Rallye16 - powoli, ale do przodu :)
- Numer Gadu-gadu: 2897169
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Większe zawory w Mi16
Tu już korzystam z doświadczenia Stefa W jego motorze jest OK, ale ma inne tłoki. Dla pewności jeszcze się przemierzy i najwyżej prewencyjnie pogłębi wcięcia w tłokach.Przecinak pisze: Jesli chodzi o planowanie glowicy to pomierz bo przy tlokach z d6c wiele nie zostaje.
Wg tej strony http://www.taylor-eng.com/xu9j4/16v_compression.htm tłoki z D6C są 0,7mm wyższe niż DFW. Wyższy st. sprężania daje bardziej płaski przebieg momentu obrotowego i większą elastyczność w średnim zakresie obrotów (DFW nie idzie do 4000RPM później wbija w fotel, ale D6C jest już 2-3 długości auta z przodu). Dodając planowanie głowicy da to sprężanie w okolicy 11.4:1 i jeśli dobrze rozumuję na Pb98 nie powinno być jeszcze spalania stukowego
No i o elastyczność motoru bardziej mi chodzi niż o masę KM pod koniec obrotomierza których i tak na np. KJS nie będe miał szansy wykorzystać, a stracę cenne sekundy mieląc kołami w miejscu. Stąd moje pytanie jaki wpływ będą miały większe zawory?
- stef
- Uzalezniony
- Posty: 995
- Rejestracja: 18 gru sob, 2004 5:50 pm
- Posiadany PUG: 205mi16
- Numer Gadu-gadu: 4896812
- Lokalizacja: okolice Lublina
- Kontakt:
Re: Większe zawory w Mi16
Wcale nie jest oczywiste, ze wieksze zawory przy seryjnym walku i seryjnym dolocie cos poprawia!
W tabelce zalaczonej ponizej widac, ze te wieksze zawory daja gorszy przeplyw przy nieduzym wzniosie a dopiero dobry przeplyw gdy wznios zaworu jest spory.
Oczywiscie zbytnie krecenie silnika, czyli do wiecej jak 7500rpm nie ma sensu ze wzgledu na hydrauliczne popychacze.
Bell w swojej ksiazce w wiekszosci przypadkow sugeruje raczej odpowiednia obrobke zaworow i gniazd niz wstawianie wiekszych zaworow!
Ciekawosta moze byc silnik XU10J4RS, ktory ma mniejsze zawory ssace niz mi16 za to wieksze wydechowe - no i oczywiscie moc wyzsza niz w mi16!
PS. I jeszcze jedno gdy splanujesz glowice o 1mm to bedziesz mial stopien kompresji 11,2:1 a nie 11,4:1
PPS. ten wydech ciutke maly moim zdaniem ja bym dal min. 55mm
W tabelce zalaczonej ponizej widac, ze te wieksze zawory daja gorszy przeplyw przy nieduzym wzniosie a dopiero dobry przeplyw gdy wznios zaworu jest spory.
Oczywiscie zbytnie krecenie silnika, czyli do wiecej jak 7500rpm nie ma sensu ze wzgledu na hydrauliczne popychacze.
Bell w swojej ksiazce w wiekszosci przypadkow sugeruje raczej odpowiednia obrobke zaworow i gniazd niz wstawianie wiekszych zaworow!
Ciekawosta moze byc silnik XU10J4RS, ktory ma mniejsze zawory ssace niz mi16 za to wieksze wydechowe - no i oczywiscie moc wyzsza niz w mi16!
PS. I jeszcze jedno gdy splanujesz glowice o 1mm to bedziesz mial stopien kompresji 11,2:1 a nie 11,4:1
PPS. ten wydech ciutke maly moim zdaniem ja bym dal min. 55mm