Strona 1 z 2

ile rolek w GTi ???

: 03 paź ndz, 2004 2:52 pm
autor: Yahoo
Ile jest rolek napinających pasek rozrządu w silniku XU5J :?: Zamierzam wymienić pasek, a mechanicy gubią się nieco w zeznaniach :) Nikt z nich nie dłubał przy GTi... :? Dzięki za pomoc...

: 03 paź ndz, 2004 2:59 pm
autor: HERO
zmień mechaników jak oni o tym nie wiedza. Powinni wiedzieć choćby dzwoniąc do sklepu z czesciami do francuzów a tam im ze schematu odpowiedzą. Dziw mnie to bardzo bo to nie jest samochód który produkowano przez miesiąc i w ilości 10 sztuk . Są cieńcy i tyle, zaraz poszukam i odpowiem , a na pewno odpowie kaktus, on zna lepiej ten silniczek niż my własną kieszeń.

: 03 paź ndz, 2004 5:22 pm
autor: Kaktus
Rolka napinajaca pasek rozrzadu jest jedna i niestety dosc droga - 198zl za SKF'a
Wymieniajac pasek powinno wymienic sie tez pompe wody - 132zl Valeo (kupuj tylko orginal!!)
No i sam pasek - 48zl

Peugeoty sa dosc dziwnymi samochodami i tymbardziej dziwny jest ich silnik!! Dlatego tez jezeli mechanicy nie wiedza ile masz rolek napinajacych to pod zadnym pozorem nie zawoz im auta do robienia rozrzadu!! Bo zrobia zle!

W naszych silnikach nie ma typowych znakow! I rozrzadu nie ustawia sie na znaki! Mamy 2 kola ktore sa wazne - kolo walka rozrzadu, oraz kolo walu korbowego.

Wymieniajac pasek, nakladamy pasek na kolo walu korbowego, a nastepnie nakladamy na wal korbowy, kolo pasowe od alternatora, i teraz trzba te kolo zablokowac, w kole sa 3 otwory ale tylko jeden jest do blokowania, w ten otwor nalezy wlozyc wiertlo (bodajrze 8 ), tak aby przeszlo przez kolo pasowe, i weszlo w bloku w odpowiednia szczeline ktora jest do tego przeznaczona.

W ten sposob mamy zblokowany dol, teraz prowadzimy pasek tak jak isc powinien, ale wczesniej odpowiednim kluczem kwadratowym (ciezko o taki klucz, ale mam swoje patenty ;) ) nalezy odciagnac rolke napinacza, i przeprowadzic odpowiednio pasek.

Wczesniej nalezy sobie ustawic kolo walka rozrzadu, ktore takze blokuje sie wiertlem 8mm, w kole jest otwor i w glowicy takze. Patrzac na kolo, to blokada jest w okolicach godziny 7 (w przypadku walu korbowego, w okolicach godziny 12).

Gdy zblokujesz juz te kolo, zakladasz na te kolo pasek rozrzadu. [ ALE PAMIETAJ!! Zwracaj uwage na znaki na pasku!! Poniewaz kazdy pasek moze sie krecic tylko w jedna strone! I strzalki na pasku powinny wskazywac kierunek obrotu silnika ( w przypadku Peugota, strzalki maja byc skierowane na szybe auta - czyli do tylu). ] pozniej przekrecajac odpowiednia srube luzujsz rolke napinacza, a ta napina pasek, kontrujesz, aby sie nie luzowalo wiecej i juz!

Oczywiscie mozesz miec juz wyrobiona sprezyne od rolki napinacza (tak tak, kupujac napinacz nie dostaniesz nowej sprezyny!!), wiec pomimo to trzeba sprawdzic naciag paska rozrzadu, i ewentualnie manualnie go troche podciagnac.
Jak pasek bedzie za mocno naciagniety to zacznie halasowac rolka napinacza, a jak bedzie za lekko, to przy hamowaniu silnikie, lub gwaltownym przyspieszaniu moze przskoczyc rozrzad o 1 zabek, badz i wiecej.

Gdy juz kupisz pasek, to na pudelku jest narysowany "mniejwiecej" schemat, jak to powinno byc zalozone.

W sumie sprawa dosc prosta. Ostatnio rozrzad robilem w 405 GRi, i zajelo mi to okolo 1,5 godziny.

: 03 paź ndz, 2004 5:39 pm
autor: HERO
To mi sie podoba Kaktus konkretna odpowiedź z konkretnymi poradami , wreszcie ktoś kto ma wiedzę korzysta z niej a co najważniejsz daje innym też skorzystać pomagajać w taki sposób jak wyżej.

: 03 paź ndz, 2004 6:52 pm
autor: Yahoo
Wielkie dzięki Kaktus :!: Teraz jest już wszystko jasne, tzn. prawie wszystko bo nie wiem czy silnika nie trzeba podnieść - jakoś mało tam miejsca jest :( Jak często powinno sie wymieniać pasek i czy zawsze wymienia się rolkę :?: W każdym razie wyjaśniłeś temat jak należy i nie muszę już obstawiać zakładów - 2 czy 1 rolka :D :D , super!!
Hero - co do sklepów i mechaników w moim mieście przemilczę raczej temat, dobre sklepy, które w ogóle chcą rozmawiać o częściach do franców są dwa, szrotów wcale, a z mechanikami też słabo - raczej interesują się samochodem i lukają badawczo przez godzinę zanim wezmą się za otwarcie maski :D Wiele części miałem okazje kupować w Bydgoszczy - AutoFrance - oni mają praktycznie wszystko :!: Pozdrówka .... :!:

: 03 paź ndz, 2004 7:17 pm
autor: 1.9 rally
Jeżeli mogę coś dodać: to są dwa rodzaje rolek napinających, ale obydwie pasują do silnika

1. przykręcana jest na jedną śrubę
2. przykręcana na trzy

Żeby wymienić rozrząd musisz opuścić silnik :wink:

Jak chcesz wymieniać sam, to za pierwszym razem troszkę ci się zejdzie, ale za drugim to już będziesz fachowiec :mrgreen:

: 03 paź ndz, 2004 8:31 pm
autor: Kaktus
Co ??

Rozrzad w silnikach XU juz 3 razy robilem!! I tylko 2 razy w kanale ;) Ani razu nie podnosilem ani nie opuszczalem silnika!!

Raz wymienialem rozrzad u siebie, dosc dawno, i robilem to latem w dobra pogode na parkingu!!! Podnioslem prawa strone auta lewarkiem zabka dosc wysoko, pozniej podlozylem "kobylke" zdjalem kolo i do roboty.

Nawet w 405 nie opuszczalem ani nie podnosilem silnika! A w brew pozorom jest tam ciezszy dostep niz w 205!

: 03 paź ndz, 2004 9:48 pm
autor: Yahoo
Kaktus, jeszcze pytanko : jak często powinno sie wymieniać pasek :?:

: 03 paź ndz, 2004 10:00 pm
autor: Kaktus
70-80 tysiecy

: 04 paź pn, 2004 5:43 pm
autor: Piweł
Z tego co pamiętam:
1. Żeby zmienić pasek trzeba w GTi odkręcić prawą łapę mocowania, bo pasek idzie tak jakoś fikuśnie za nią schowany :wink:
2. Patrząc od przodu samochodu na koło wałka rozrządu, strzałki na pasku mają celować w "naszą" stronę, czyli też do przodu a nie do tyłu
3. Polecałbym wymieniać pasek co 60k km (ewentualnie pompę co drugą wymianę paska) - to w końcu tylko kawałek gumy z materiałem w środku, a straty może zrobić duże :oops:

Pozdro
Piweł

: 04 paź pn, 2004 9:18 pm
autor: Kaktus
AD.1 - naprawde zadnych lap odkrecac nie trzeba ... wystarcza dosc wprawe rece! Miejsca naprawde jest duzo! Z dostepem nie ma problemow.

AD.2 Na aparacie zaplonowym jest strzalka, ktora wskazuje kierunek pracy silnika, i strzalki na pasku rozrzadu maja byc w ta sama strone, czyli patrzac od przodu auta, rzeczywiscie w <b>nasza strone!!</b> - przepraszam za moj blad! Piszac posta bylem najwidoczniej zamyslony, a takie rzeczy nalezy zawsze i tak sprawdzic, a nie ufac ludziom na slowo bo kazdy (tak jak ja) moze sie pomylic.

Re:

: 08 lut ndz, 2009 9:10 pm
autor: grzechuuu205
1.9 rally pisze:Jeżeli mogę coś dodać: to są dwa rodzaje rolek napinających, ale obydwie pasują do silnika

1. przykręcana jest na jedną śrubę
2. przykręcana na trzy

Żeby wymienić rozrząd musisz opuścić silnik :wink:

Jak chcesz wymieniać sam, to za pierwszym razem troszkę ci się zejdzie, ale za drugim to już będziesz fachowiec :mrgreen:
no właśnie przed chwilą sobie czytałem Haynes'a i tez jest coś wspomniane o dwóch rodzajach rolek. jak mam silnik Xu9JAZ 1.9 z 1992 roku to wie moze co tam jest za rolka nap.? i obydwie są na spężynie? chodzi mi o to czy same naciągają? (robiłem kiedys rozrzad w toyocie i tam własnie tak było). Aha i mysle ze wazne pytanie: jak załoze nowy pasek na dole (wal korbowy) to wtedy nalezy naciągnąć pasek na koło rozrzadu (głowica) od lewej czy prawej strony? Chyba od prawej (patrzac na silnik z boku) bo z lewej nacignie rolka? tak? czy sie myle?

pozdrawiaim. ;)

Re: ile rolek w GTi ???

: 08 lut ndz, 2009 9:35 pm
autor: zlotycbr
92rok,to mozesz juz miec nowy typ,rolka identyczna z wygladu jak w silnikach TU.
Poznasz najlatwiej po dolnych oslonach rozrzadu,masz przeciez Haynesa.
Rolka nowego typu nie ma sprezyny trzeba napinac manualnie.
Pasek zakladasz od prawej strony.
Rozrzad mozna jeszcze zlozyc na znaki na pasku,sa dwie kreski,jedna pokrywa sie ze znakiem na kole paska na wale,druga na kole rozrzadu,oczywiscie strzalka na pasku w kierunku obrotow. :W

Re: ile rolek w GTi ???

: 08 lut ndz, 2009 9:55 pm
autor: grzechuuu205
hmm no wlasnie manualnie: i tu mam problem niewiem jak mocno to ma byc napiete? a te kreski są na nowych paskach tak i maja sie poktywac z kreskami na kołach (Kaktus napisał ze tych silnikach nie ma własnie znakow) hmmm

Re: ile rolek w GTi ???

: 08 lut ndz, 2009 11:20 pm
autor: Banita
Olej kreski, ustaw na kolki.
Napiete ma byc odpowiednio, wiec nie majac narzedzi: po przekreceniu silnikiem tak, ze pasek od prawej (pomiedzy walkiem a walem) jest najluzniejszy mamy mozliwosc przekrecic pasek o 90*. Kwestia wyczucia, mnie to jeszcze nie zawiodlo.