Strona 1 z 2

Jaki to silnik?

: 12 gru czw, 2013 8:24 am
autor: klekocix
Pomóżcie mi proszę rozwiązać zagadkę jaki to jest silnik na zdjęciu?

Koledzy swego czasu sugerowali, że to TU3, ale jaka to wersja? A/S/M czy inna?
Po czym poznać jaki dokładnie silnik siedzi w aucie? Wizualnie da się to ocenić? A może gdzieś na bloku jest wybity typ lub też po numerach silnika (gdzie je znajdę?) da się ocenić co to?

Re: Jaki to silnik?

: 12 gru czw, 2013 9:01 am
autor: operatorbazooki
Powinna być przynitowana mała tabliczka znamionowa na bloku silnika.

Re: Jaki to silnik?

: 12 gru czw, 2013 9:13 am
autor: DJPreZes
Jeśli nikt nie zmieniał gaźnika to możesz też sprawdzić jakie są oznaczenia gaźnika. Ogólnie na sam wygląd to stawiam na TU3A, tylko że to jest strzał w 99% w ciemno ;)

Re: Jaki to silnik?

: 12 gru czw, 2013 9:18 am
autor: klekocix
operatorbazooki pisze:Powinna być przynitowana mała tabliczka znamionowa na bloku silnika.
W którym miejscu?

Re: Jaki to silnik?

: 12 gru czw, 2013 9:31 am
autor: cyborg
Z przodu, w okolicy kola zamachowego-tego okienka do ustawiania zaplonu

Re: Jaki to silnik?

: 12 gru czw, 2013 11:24 am
autor: klekocix
cyborg pisze:Z przodu, w okolicy kola zamachowego-tego okienka do ustawiania zaplonu

Dziękuję, zlokalizowałem.

Niestety, tabliczka cała jest zaśniedziała że nie idzie odczytać co tam jest napisane... Jest metoda to jakoś wyczyścić?

Re: Jaki to silnik?

: 12 gru czw, 2013 12:03 pm
autor: klekocix
klekocix pisze:
cyborg pisze:Z przodu, w okolicy kola zamachowego-tego okienka do ustawiania zaplonu

Dziękuję, zlokalizowałem.

Niestety, tabliczka cała jest zaśniedziała że nie idzie odczytać co tam jest napisane... Jest metoda to jakoś wyczyścić?

... i jeszcze dodatkowe pytanie: czy silniki z serii TU na gaźniku (mam na myśli TU9 i TU3) mają czujnik obrotów wału korbowego? I jeśli tak to po co im on?

Re: Jaki to silnik?

: 12 gru czw, 2013 12:30 pm
autor: KrakerSx
Do ustawienia zaplonu.

Re: Jaki to silnik?

: 12 gru czw, 2013 12:49 pm
autor: klekocix
KrakerSx pisze:Do ustawienia zaplonu.

... to ja już zgłupiałem... Podobno ten przewód jest odłączony (tak mi powiedział mechanik, do którego wczoraj straciłem resztki zaufania) - możliwe to? I czym to ew. skutkuje?

Re: Jaki to silnik?

: 12 gru czw, 2013 12:57 pm
autor: KrakerSx
klekocix pisze:
KrakerSx pisze:Do ustawienia zaplonu.

... to ja już zgłupiałem... Podobno ten przewód jest odłączony (tak mi powiedział mechanik, do którego wczoraj straciłem resztki zaufania) - możliwe to? I czym to ew. skutkuje?
Chodzi Ci o ten z wolna wtyczka przy cewce, a dolna czesc jest wpieta w obudowe skrzyni?? Jeżeli tak to do ustawienia zaplonu jest to czujnik GMP. Ten czujnik nie dziala jak normalny i nie wysyla do kompa zadnych informacji, po podlaczeniu do wtyki pokazuje kiedy 1 tlok jest w gmp i ulatwia to ustawienie zaplonu.

Re: Jaki to silnik?

: 12 gru czw, 2013 1:15 pm
autor: klekocix
KrakerSx pisze:
klekocix pisze:
KrakerSx pisze:Do ustawienia zaplonu.

... to ja już zgłupiałem... Podobno ten przewód jest odłączony (tak mi powiedział mechanik, do którego wczoraj straciłem resztki zaufania) - możliwe to? I czym to ew. skutkuje?
Chodzi Ci o ten z wolna wtyczka przy cewce, a dolna czesc jest wpieta w obudowe skrzyni?? Jeżeli tak to do ustawienia zaplonu jest to czujnik GMP. Ten czujnik nie dziala jak normalny i nie wysyla do kompa zadnych informacji, po podlaczeniu do wtyki pokazuje kiedy 1 tlok jest w gmp i ulatwia to ustawienie zaplonu.

Szczerze:

- wczoraj poszedłem do mechanika odebrać auto po kilku poprawkach. Między innymi wymieniał mi uszczelki pod kolektorem dolotowym i wydechowym. Powiedział mi on, że to co siedzi pod maską to jest 1.1 a nie 1.4 bo uszczelki pod kolektory zamówione do silnika 1.4 nie pasowały a od 1.1 tak (przypominam, że mam wersję gaźnikową, 67KM bodajże). Możliwe, żeby inne kolektory były w 1.1 a inne w 1.4? Ja na 100% jestem pewien, że to nie jest TU1 (zbyt duże przyspieszenie nawet przy długiej skrzyni). Do tego stwierdził, że mam w nim czujnik obrotów wału z tym, że nie podpięty (i stąd wysnuł hipotezę, że silnik pochodzi z innego samochodu).

Ogólnie widzę, że mam się od niego jak najdalej trzymać bo gada od rzeczy (wczoraj przyznał się nawet, że urwał przez przypadek w jakimś samochodzie pasek rozrządu podczas montażu bo coś nieumiejętnie zrobił). Natomiast tym co powiedział strasznie namieszał mi w głowie.

Rozumie ktoś coś z tego?

Re: Jaki to silnik?

: 12 gru czw, 2013 2:12 pm
autor: DJPreZes
Czujnik ten nie jest podpięty i koniec ;)
W zamysłach inżynierów "Perzota" ten czujnik miał pomagać w warsztatach, gdzie mechanik miał się wpiąć w tą kostkę i niby w ten sposób ustawić zapłon - w rzeczywistości zapewne chodziło o minimalizację kosztów i wszędzie to ładowali zamiast zaślepek na skrzyni 8)7

Co do kolektorów to tak - 1.4 miały inne niż 1.1. Inne miały też np. TU3M i TU3A mimo, że oba są 1.4.

Re: Jaki to silnik?

: 12 gru czw, 2013 2:38 pm
autor: klekocix
DJPreZes pisze:Czujnik ten nie jest podpięty i koniec ;)
W zamysłach inżynierów "Perzota" ten czujnik miał pomagać w warsztatach, gdzie mechanik miał się wpiąć w tą kostkę i niby w ten sposób ustawić zapłon - w rzeczywistości zapewne chodziło o minimalizację kosztów i wszędzie to ładowali zamiast zaślepek na skrzyni 8)7

Co do kolektorów to tak - 1.4 miały inne niż 1.1. Inne miały też np. TU3M i TU3A mimo, że oba są 1.4.

Czyli innymi słowy mechanik nakręcił mi niepotrzebnie w głowie?

A co do kolektorów dolotowych/wydechowych to możliwe, żeby w 1.4 były takie z 1.1 ?

Ew w czym się bierze różnica między poszczególnymi mocami wszystkich TU z 1.4 na pokładzie? Może ten mój właśnie dzięki temu był fabrycznie zdławiony czy coś?

Jutro idzie XRek na montaż LPG i nie chciałbym mieć żadnych wątpliwości przed założeniem instalacji...

Re: Jaki to silnik?

: 12 gru czw, 2013 4:05 pm
autor: DJPreZes
Mało możliwe, żeby 1.1 i 1.4 miały identyczne. Tj. na 110% nie są identyczne, a co do uszczelek to jest minimalna szansa. Taka tabelka z Serviceboxa:

0342 75
KOLEKTOR SSĄCY
- TU3M

0342 96
- TU3MC

0342 97
- TU9M

0342 80
- TU1M DO SERIA 24902800
WTRYSK BOSCH

0342 95
- TU1M OD SERIA 24902801
WTRYSK MAGNETTI MARELLI


0342 56
KOLEKTOR SSĄCY
- TU1

0342 59
- TU3S
- TU3-2


0342 57
- TU9

0342 62
- TU3A

Tak przy okazji to jedyny sens tego czujnika to 1.1 z wtryskiem Magneti Marelli i niektóre późniejsze 1.4 z Mono-Motronikiem Boscha (albo i Jetronikiem - mam sklerozę) - przy tych silnikach jest on niezbędny - bez tego silnik nie odpali ;)

Re: Jaki to silnik?

: 12 gru czw, 2013 7:49 pm
autor: klekocix
Na silniku mam 2 tabliczki przynitowane na bloku, jedna obok drugiej.

Na jednej jest napisane:
1FS10
289232

na drugiej zaś:
PTC type regl. K1G

Z francuskich for wynika iż K1G oznacza silnik TU3A, 50kw czyli 67KM.
"moteur TU3K,type K1G,bloc Alu, 1360cc, 70ch, année 88/93, moteur à carbu."

Potwierdźcie proszę :)