Średnica tłoczka pompy hamulcowej

Miejsce na wszystkie rozmowy zwiazane z ukl.hamulcowym, zawieszeniem i ukl. sterowniczym.
kermitb
Nowicjusz
Posty: 18
Rejestracja: 28 lut czw, 2008 12:12 am
Posiadany PUG: XS
Numer Gadu-gadu: 14047

Średnica tłoczka pompy hamulcowej

Post autor: kermitb »

Witam wszystkich,
Czy ktoś z Was mógłby się podzielić swoimim doświadczeniami na temat wymiany pompy hamulcowej? Chodzi mi głównie o dobór właściwego typu pompy pod kątem średnicy tłoczka. Otóż sprawa wygląda następująco:
Ponieważ zamontowana fabrycznie pompa cieknie od strony serwa, nie chcąc się bawić w wymianę uszczelek, postanowiłem wymienić całą pompę. Sprzedawca w sklepie wypytał o dane samochodu (rocznik, model, typ silnika itp.) i polecił mi pompę TRW Lucas PMF 148. Faktycznie - na pudełku pisze m.in.: 205 02/83 - 07/98. Kupiłem więc ją i dopiero w domu zorientowałem sie iż ma ona średnicę tłoczka 20.6mm. Fabryczna tymczasem ma z boku napis BENDIX 19. Zewnętrznie niczym istotnym się one nie różnią. Obie mają ten sam rozstaw śrub mocujących do serwa, ten sam rozstaw otworów pod zbiorniczek z płynem hamulcowym oraz tak samo położone gniazda przewodów hamulcowych. Jedyne czego nie mogę teraz sprawdzić to budowy i wymiarów tej części pompy która jest obecnie schowana w serwie. Zakładając jednak że mechanicznie da się ją zamontować w aucie, pozostaje pytanie jaki wpływ na działanie hamulców będzie miała różna średnica tłoczków? Ze względu na większą o ok. 17.5% powierzchnię tłoczka, spodziewam się mniejszego skoku pedału hamulca, ale też i konieczności przyłożenia do niego większej siły aby uzyskać taki sam efekt hamowania. I teraz pytanie:
Czy 17.5% różnicy to dużo czy mało? Szczerze mówiąc nie uśmiecha mi się mocne ciśnięcie pedału, a nie zależy mi na jego krótkim skoku. Czy mimo wszystko zamontować tą pompę czy też zwrócić ją (o ile się da) i szukać czegoś innego?

Acha, jeśli to ma znaczenie: jest to wersja XS z 1993 roku. Silnik 1.4 75KM na monowtrysku. Zaciski z przodu: system BENDIX, z tyłu - trudno mi powiedzieć - nie ściągałem jeszcze bębnów.

Pozdrawiam
Mariusz B.
Awatar użytkownika
moralez
Peugeot 205 Master
Posty: 4911
Rejestracja: 30 sie wt, 2005 3:42 pm
Posiadany PUG: 205......T8, 205 GTI 1.6
Numer Gadu-gadu: 2955602
Lokalizacja: Włocławek
Kontakt:

Re: Średnica tłoczka pompy hamulcowej

Post autor: moralez »

1) ile dales za ta pompe
2) ja mam pompe z xs ktora nie cieknie i nie przepuszcza 8)
3)mozesz zalozyc wieksze serwo i problem sie rozwiaze :mrgreen:
Awatar użytkownika
tomek
Uzalezniony
Posty: 732
Rejestracja: 03 lis pn, 2003 2:05 am
Lokalizacja: Gdańsk/Pisz

Re: Średnica tłoczka pompy hamulcowej

Post autor: tomek »

Zakładałem swego czasu celowo cylinderki z tyłu 20,64 zamiast 19,05 ale jakoś tych ~17% lepszego tyłu nawet ze szczękami na "F" nie mogłem się dopatrzeć :wink:
501512021 Sprzedam wszystkie części silnikowe 1,8 diesel i 1,9TD od 5pln, szyberdach prostokątny30pln, drążki gti 19mm, stabilizatory 19mm i 16mm, wnętrze od forevera, inne
kermitb
Nowicjusz
Posty: 18
Rejestracja: 28 lut czw, 2008 12:12 am
Posiadany PUG: XS
Numer Gadu-gadu: 14047

Re: Średnica tłoczka pompy hamulcowej

Post autor: kermitb »

Moralez:
Ad. 1 Za pompę dałem 145PLN, więc cena jest chyba znośna
Ad. 2 Wymieniając pompę i kilka innych rzeczy w ukł. hamulcowym, chciałbym go zrobić "na lata" :) tak więc zależało mi raczej na nowym podzespole. Jeśli jednak nie nie uda mi się znaleźć elementu takiego jak oryginalny, pewnie się jeszcze do Ciebie uśmiechnę :)
Ad. 3 No tak. Większe serwo rozwiązałoby problem. Chciałbym jednak pozostać przy maksymalnie oryginalnym wyposażeniu XS-a, choć widząc jaką różnorodność rozwiązań stosowali francuzi coraz częściej wątpię czy będzie to możliwe.

Tomek:
Dzięki za info :) , chociaż Twoje doświadczenia chyba nie są analogiczne do moich. Gdzieś mi się obiło o uszy że siła hamowania jest rozłożona mniej więcej 70% przednie koła i 30% tylne. Nawet więc zwiększając minimalnie siłę hamowania z tyłu pojazdu, trudno byłoby zauważyć znaczącą różnicę.
Nie chodzi mi zresztą o to czy hamulce będą skutecznie działały z trochę większą pompą, bo pewnie będą. Bardziej interesuje mnie kwestia o ile większego nacisku na pedał będę musiał użyć aby równie skutecznie zatrzymać samochód.

Pozdrawiam
MB
ODPOWIEDZ