Średnica tłoczka pompy hamulcowej
: 28 lut czw, 2008 12:43 am
Witam wszystkich,
Czy ktoś z Was mógłby się podzielić swoimim doświadczeniami na temat wymiany pompy hamulcowej? Chodzi mi głównie o dobór właściwego typu pompy pod kątem średnicy tłoczka. Otóż sprawa wygląda następująco:
Ponieważ zamontowana fabrycznie pompa cieknie od strony serwa, nie chcąc się bawić w wymianę uszczelek, postanowiłem wymienić całą pompę. Sprzedawca w sklepie wypytał o dane samochodu (rocznik, model, typ silnika itp.) i polecił mi pompę TRW Lucas PMF 148. Faktycznie - na pudełku pisze m.in.: 205 02/83 - 07/98. Kupiłem więc ją i dopiero w domu zorientowałem sie iż ma ona średnicę tłoczka 20.6mm. Fabryczna tymczasem ma z boku napis BENDIX 19. Zewnętrznie niczym istotnym się one nie różnią. Obie mają ten sam rozstaw śrub mocujących do serwa, ten sam rozstaw otworów pod zbiorniczek z płynem hamulcowym oraz tak samo położone gniazda przewodów hamulcowych. Jedyne czego nie mogę teraz sprawdzić to budowy i wymiarów tej części pompy która jest obecnie schowana w serwie. Zakładając jednak że mechanicznie da się ją zamontować w aucie, pozostaje pytanie jaki wpływ na działanie hamulców będzie miała różna średnica tłoczków? Ze względu na większą o ok. 17.5% powierzchnię tłoczka, spodziewam się mniejszego skoku pedału hamulca, ale też i konieczności przyłożenia do niego większej siły aby uzyskać taki sam efekt hamowania. I teraz pytanie:
Czy 17.5% różnicy to dużo czy mało? Szczerze mówiąc nie uśmiecha mi się mocne ciśnięcie pedału, a nie zależy mi na jego krótkim skoku. Czy mimo wszystko zamontować tą pompę czy też zwrócić ją (o ile się da) i szukać czegoś innego?
Acha, jeśli to ma znaczenie: jest to wersja XS z 1993 roku. Silnik 1.4 75KM na monowtrysku. Zaciski z przodu: system BENDIX, z tyłu - trudno mi powiedzieć - nie ściągałem jeszcze bębnów.
Pozdrawiam
Mariusz B.
Czy ktoś z Was mógłby się podzielić swoimim doświadczeniami na temat wymiany pompy hamulcowej? Chodzi mi głównie o dobór właściwego typu pompy pod kątem średnicy tłoczka. Otóż sprawa wygląda następująco:
Ponieważ zamontowana fabrycznie pompa cieknie od strony serwa, nie chcąc się bawić w wymianę uszczelek, postanowiłem wymienić całą pompę. Sprzedawca w sklepie wypytał o dane samochodu (rocznik, model, typ silnika itp.) i polecił mi pompę TRW Lucas PMF 148. Faktycznie - na pudełku pisze m.in.: 205 02/83 - 07/98. Kupiłem więc ją i dopiero w domu zorientowałem sie iż ma ona średnicę tłoczka 20.6mm. Fabryczna tymczasem ma z boku napis BENDIX 19. Zewnętrznie niczym istotnym się one nie różnią. Obie mają ten sam rozstaw śrub mocujących do serwa, ten sam rozstaw otworów pod zbiorniczek z płynem hamulcowym oraz tak samo położone gniazda przewodów hamulcowych. Jedyne czego nie mogę teraz sprawdzić to budowy i wymiarów tej części pompy która jest obecnie schowana w serwie. Zakładając jednak że mechanicznie da się ją zamontować w aucie, pozostaje pytanie jaki wpływ na działanie hamulców będzie miała różna średnica tłoczków? Ze względu na większą o ok. 17.5% powierzchnię tłoczka, spodziewam się mniejszego skoku pedału hamulca, ale też i konieczności przyłożenia do niego większej siły aby uzyskać taki sam efekt hamowania. I teraz pytanie:
Czy 17.5% różnicy to dużo czy mało? Szczerze mówiąc nie uśmiecha mi się mocne ciśnięcie pedału, a nie zależy mi na jego krótkim skoku. Czy mimo wszystko zamontować tą pompę czy też zwrócić ją (o ile się da) i szukać czegoś innego?
Acha, jeśli to ma znaczenie: jest to wersja XS z 1993 roku. Silnik 1.4 75KM na monowtrysku. Zaciski z przodu: system BENDIX, z tyłu - trudno mi powiedzieć - nie ściągałem jeszcze bębnów.
Pozdrawiam
Mariusz B.