Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
-
- Nowicjusz
- Posty: 95
- Rejestracja: 25 lut ndz, 2007 6:31 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
Witam,
Dzisiaj do mojego wozu założyłem komplet kół z oponami zimowymi. Przy tej operacji wymyśliłem sobie, że skoro od jakiegoś już czasu dysponuję kluczem dynamometrycznym, zrobię to książkowo, czyli dokręcę śruby z wymaganym momentem 90Nm.
Tak też zrobiłem, ale tylko z przodu, bo kiedy przyszło dokręcać koła tylne, postanowiłem zrobić eksperyment.
Otóż zawsze dokręcałem śruby kół na wyczucie – nie za słabo, ale i nie za mocno. Zawsze tym samym kluczem. Tak też dokręciłem dzisiaj tylne koła. Potem wziąłem dynamometr i zacząłem sprawdzać, ile to jest moje wyczucie.
1.Ustawiłem na kluczu 90Nm – klucz kliknął bez ruszenia śruby.
2.100Nm – to samo
3.110Nm – to samo
4.120Nm – to samo
5.130Nm – obrócił śruby o nie więcej jak ¼ obrotu i kliknął.
Wynika z tego, że od zawsze dokręcałem koła z momentem 120-130Nm.
Cenię sobie zalecenia francuskich inżynierów i wierzę, że jeżeli zalecają te 90Nm, to pewnie mają swoje powody, ale jakoś nie mam zaufania do mocy tych 90Nm.
Mam pytanie – co może się stać nieprzyjemnego przy dokręceniu śrub kół momentem większym od zalecanego? Zerwanie gwintu i trudności z odkręceniem pomijam, bo nigdy nie miałem z tym problemów. Co zatem jeszcze?
Dzisiaj do mojego wozu założyłem komplet kół z oponami zimowymi. Przy tej operacji wymyśliłem sobie, że skoro od jakiegoś już czasu dysponuję kluczem dynamometrycznym, zrobię to książkowo, czyli dokręcę śruby z wymaganym momentem 90Nm.
Tak też zrobiłem, ale tylko z przodu, bo kiedy przyszło dokręcać koła tylne, postanowiłem zrobić eksperyment.
Otóż zawsze dokręcałem śruby kół na wyczucie – nie za słabo, ale i nie za mocno. Zawsze tym samym kluczem. Tak też dokręciłem dzisiaj tylne koła. Potem wziąłem dynamometr i zacząłem sprawdzać, ile to jest moje wyczucie.
1.Ustawiłem na kluczu 90Nm – klucz kliknął bez ruszenia śruby.
2.100Nm – to samo
3.110Nm – to samo
4.120Nm – to samo
5.130Nm – obrócił śruby o nie więcej jak ¼ obrotu i kliknął.
Wynika z tego, że od zawsze dokręcałem koła z momentem 120-130Nm.
Cenię sobie zalecenia francuskich inżynierów i wierzę, że jeżeli zalecają te 90Nm, to pewnie mają swoje powody, ale jakoś nie mam zaufania do mocy tych 90Nm.
Mam pytanie – co może się stać nieprzyjemnego przy dokręceniu śrub kół momentem większym od zalecanego? Zerwanie gwintu i trudności z odkręceniem pomijam, bo nigdy nie miałem z tym problemów. Co zatem jeszcze?
Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
Nie.gregor pisze:
Wynika z tego, że od zawsze dokręcałem koła z momentem 120-130Nm.
Potrzeba znacznie wiecej sily, zeby ruszyc przykrecona srube, niz zeby ja do tego momentu dokrecic. Dlatego wlasnie dokrecanie dynamometrykiem wykonujemy 1 plynnym ruchem.
-
- Nowicjusz
- Posty: 95
- Rejestracja: 25 lut ndz, 2007 6:31 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
Nie chcę z Tobą polemizować w tej materii, ale fizyka przeczy Twojemu twierdzeniu.
Skupmy się zatem na moich pytaniach z poprzedniego postu.
Skupmy się zatem na moich pytaniach z poprzedniego postu.
- Orfister
- Moderator
- Posty: 5717
- Rejestracja: 06 wrz śr, 2006 8:36 am
- Posiadany PUG: Peugeot 205 CTI
- Numer Gadu-gadu: 2690638
- Lokalizacja: Gostynin
- Kontakt:
Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
Banita ma rację....
Spróbuj dokręcić kluczem do 90 Nm, a potem za jakiś czas odkręć...gwarantuję, ze do odkręcenia będzie Ci potrzebny większy moment...
Wynika to z potrzeby pokonania dodatkowych oporów tarcia w gwintach oraz a powierzchni styku przylegania łba śruby do felgi..
Spróbuj dokręcić kluczem do 90 Nm, a potem za jakiś czas odkręć...gwarantuję, ze do odkręcenia będzie Ci potrzebny większy moment...
Wynika to z potrzeby pokonania dodatkowych oporów tarcia w gwintach oraz a powierzchni styku przylegania łba śruby do felgi..
CTI , TSA ... i ja
http://www.Orfister.peugeot205.pl
http://www.Orfister.peugeot205.pl
-
- Uzalezniony
- Posty: 505
- Rejestracja: 24 paź pn, 2005 9:13 pm
- Posiadany PUG: 1,8D 92r
- Numer Gadu-gadu: 0
Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
Hehe fizyka ? a słyszałeś w szkole na fizyce o czymś takim jak np. tarcie statyczne i tarcie dynamiczne ?.gregor pisze:Nie chcę z Tobą polemizować w tej materii, ale fizyka przeczy Twojemu twierdzeniu.
Skupmy się zatem na moich pytaniach z poprzedniego postu.
Czasem te dwie wartości różnią się znacznie.
Banita ma rację.
Jak np. ciężka skrzynia stoi na ziemi i chcesz ją przesunąć to najwięcej energii musisz włożyć aby ją w ogóle ruszyć z miejsca,a jak jest już ruszona to energia na przesuwanie jest mniejsza. Ze śrubą masz podobnie, tylko tu jest tarcie w gwincie itp między metalami.
- Orfister
- Moderator
- Posty: 5717
- Rejestracja: 06 wrz śr, 2006 8:36 am
- Posiadany PUG: Peugeot 205 CTI
- Numer Gadu-gadu: 2690638
- Lokalizacja: Gostynin
- Kontakt:
Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
Tak jak pisałem wyżej
CTI , TSA ... i ja
http://www.Orfister.peugeot205.pl
http://www.Orfister.peugeot205.pl
-
- Nowicjusz
- Posty: 95
- Rejestracja: 25 lut ndz, 2007 6:31 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
Oczywiście racja, może tak być, a wynika to z kilku przyczyn – wzrastają na przykład opory tarcia na gwincie związane z korozją. Dochodzi tu jeszcze sprawa odkształceń plastycznych (deformacji materiału) oraz odkształceń termicznych.Orfister pisze:Banita ma rację....
Spróbuj dokręcić kluczem do 90 Nm, a potem za jakiś czas odkręć...gwarantuję, ze do odkręcenia będzie Ci potrzebny większy moment...
Wynika to z potrzeby pokonania dodatkowych oporów tarcia w gwintach oraz a powierzchni styku przylegania łba śruby do felgi.
Ja jednak mówię o eksperymencie, w którym odstęp pomiędzy poszczególnymi badaniami był na tyle mały, że te zjawiska zajść nie mogły. Oczywiste jest, że aby dalej dokręcić, czyli ruszyć śrubę dokręconą momentem załóżmy 90Nm należy użyć momentu większego od tych 90Nm, ale nie ma mowy o tym, że do odkręcenia śruby dokręconej momentem 90Nm należy użyć momentu większego. Momentu (ogólnie energii) nie przybywa znikąd.
U mnie było tak jak napisałem – próba dokręcenia śruby momentem 120Nm spowodowała przeskoczenie klucza bez obrócenia śruby, a próba dokręcenia śruby momentem 130Nm spowodowała nieznaczny obrót śruby do osiągnięcia momentu 130Nm, czyli kliknięcia klucza.
Wniosek: dokręcana śruba była wstępnie dokręcona momentem o wartości z przedziału od 120 do 130Nm. Kto twierdzi inaczej, nie ma racji.
Z całym szcunkiem, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa zakładam, że to ja mógłbym Ciebie wiele nauczyć z tej dziedziny więc ostrożnie z takimi pytaniami.domel pisze:Hehe fizyka ? a słyszałeś w szkole na fizyce...
A podany przez Ciebie przykład ze skrzynią wraz z „tłumaczeniem” dowodzi, że masz potężne, elementarne braki z tej dziedziny nauki.
Wracam jednak do meritum sprawy i ponawiam oraz precyzuję moje pytanie:
czy ktoś kiedyś miał przykrą niespodziankę związaną ze zbyt mocnym dokręceniem śrub kół?
- Sebek
- Peugeot 205 Master
- Posty: 4149
- Rejestracja: 14 lip śr, 2004 9:14 am
- Posiadany PUG: 1.4 Xsi ; A4 Avant ; Honda CBF
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
Ja miałem. Ukręciłem kilka śrub aluminiowych peugeotowych i łepek zostawał mi w kluczu, było też tak że pozrywałem gwint w nowych bębnach jednym słowem masakra..
Audi A4 Avant
Honda CBF
Dostęp do części do wszystkich marek!!!
mail: sebastian.andrzejewski@szewczykvw.pl
Honda CBF
Dostęp do części do wszystkich marek!!!
mail: sebastian.andrzejewski@szewczykvw.pl
-
- Nowicjusz
- Posty: 95
- Rejestracja: 25 lut ndz, 2007 6:31 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
Sebek, przykra rzecz. Nie masz skali dynamometrycznej w przedramionach?
Oczywiście żartuję sobie.
Bardziej jednak chodzi mi o niespodzianki w czasie jazdy.
Oczywiście żartuję sobie.
Bardziej jednak chodzi mi o niespodzianki w czasie jazdy.
-
- Uzalezniony
- Posty: 505
- Rejestracja: 24 paź pn, 2005 9:13 pm
- Posiadany PUG: 1,8D 92r
- Numer Gadu-gadu: 0
Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
Ja urwałem kiedyś ze 2 śruby jak przykręcałem pokrywe zaworów za mocno tzn ręką
- Sebek
- Peugeot 205 Master
- Posty: 4149
- Rejestracja: 14 lip śr, 2004 9:14 am
- Posiadany PUG: 1.4 Xsi ; A4 Avant ; Honda CBF
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
gregor pisze:Sebek, przykra rzecz. Nie masz skali dynamometrycznej w przedramionach?
Oczywiście żartuję sobie.
Bardziej jednak chodzi mi o niespodzianki w czasie jazdy.
no nie mam skali niestety, a najgorsze jest to że co chwilę tak mam, ostatnio jak miałem zakręcić kaloryfer to wziąłem tak zakręciłem że całą głowicę w kaloryferze odkręciłem i poszła woda.. klamkę w drzwiach to tak potraktowałem że czeka na wymianę cały mechanizm a drzwi konkretne antywłamaniowe..
sorry za OT
Audi A4 Avant
Honda CBF
Dostęp do części do wszystkich marek!!!
mail: sebastian.andrzejewski@szewczykvw.pl
Honda CBF
Dostęp do części do wszystkich marek!!!
mail: sebastian.andrzejewski@szewczykvw.pl
-
- Junior
- Posty: 409
- Rejestracja: 03 wrz pn, 2007 6:15 pm
- Posiadany PUG: :( ni mo :(
- Numer Gadu-gadu: 2667907
Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
zaraz 90Nm tzn że mam nacisnąć na klucz 1 metrowy z siłą 90 kg?
-
- Nowicjusz
- Posty: 95
- Rejestracja: 25 lut ndz, 2007 6:31 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
90N
W kilogramach to będzie w przybliżeniu 90/9,81
W kilogramach to będzie w przybliżeniu 90/9,81
-
- Uzalezniony
- Posty: 505
- Rejestracja: 24 paź pn, 2005 9:13 pm
- Posiadany PUG: 1,8D 92r
- Numer Gadu-gadu: 0
Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
90Nm to w przybliżeniu tak jakbyś na końcówce klucza o długości 1m postawił/powiesił ciężar 9kg (klucz równolegle do ziemii)
Ostatnio zmieniony 10 gru śr, 2008 4:45 pm przez domel, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Junior
- Posty: 409
- Rejestracja: 03 wrz pn, 2007 6:15 pm
- Posiadany PUG: :( ni mo :(
- Numer Gadu-gadu: 2667907
Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?
dzięki domel oto mi chodziło tylko myślałem że coś mi się myli bo 9 to troche mało ;> więc postawiłem na 90