Strona 1 z 1

Strzela sprężyna

: 29 lis pt, 2013 9:52 am
autor: klekocix
Ostatnio oddałem 205tkę do mechanika na małe poprawki. Między innymi wymieniał jeden wahacz.

Po oddaniu samochodu zaczęła się dziwna sytuacja a mianowicie przy kręceniu kierownicą (mocniejszy skręt) słychać dźwięk strzelającej sprężyny i opory z tym związane. Raz też kierownica ustawia mi się pod kątem 45 stopni w lewo (i auto by jeździło w kółko) a raz idealnie na wprost i nic nie ściąga. Zaznaczam, że sprężyny są krótsze niż seryjne.

Czy to możliwe że po podniesieniu i opuszczeniu auta sprężyna nie trafiła w jej górne mocowanie i dlatego tak przeskakuje?
P.S. po wymianie wahacza ustawia się zbieżność czy nie trzeba?

Re: Strzela sprężyna

: 29 lis pt, 2013 10:27 am
autor: thorin
Bardzo możliwe. Jeżeli skracałeś sprężyny to oczywiście że sprężyna będzie strzelać, nie tylko przy skręcaniu kierownicą ale też przy podnoszeniu auta podczas zmiany kół, to wynika po części z tego że sprężyna nie trafia idealnie w któryś rowek prowadzący albo górny albo dolny na (skrócona nie ma zakończeń idealnie w tym miejscu w którym rowek gniazda sprężyny ma wycięcie na sprężynę). Po wymianie wahaczy korekcja zbieżności to mus, chyba że jesteś pewien że poprzedni wahacz nie miał luzów i w takim stanie była robiona zbieżność. Możesz to olać ale opon szkoda. Wiem po swojej glebie że modzenie przy zawieszeniu nie kończy się na urżnięciu zwojów kątowką :)

Re: Strzela sprężyna

: 29 lis pt, 2013 10:44 am
autor: klekocix
Ja mam sprężyny -40mm dedykowane do 205 a nie skracane kątówką :)
Natomiast do mechanika auto pojechało na wymianę wahacza już na krótkich sprężynach (od ponad roku auto na nich jeździ) i przed naprawą wszystko ładnie chodziło. Wiem, że to robota mechanika żeby właściwie ustawił ten element ale dysponuję bardzo ograniczonym czasem i wolę mu od razu powiedzieć co ma zrobić a nie szukać problemu.

Re: Strzela sprężyna

: 29 lis pt, 2013 11:00 am
autor: grzesiek309
Przede wszystkim trzeba sprawdzić górne mocowania amortyzatorów. Może przy podnoszeniu sprężyna wypadła z mocowania, które się przemieściło i zaklinowało.

Re: Strzela sprężyna

: 29 lis pt, 2013 5:27 pm
autor: klekocix
grzesiek309 pisze:Przede wszystkim trzeba sprawdzić górne mocowania amortyzatorów. Może przy podnoszeniu sprężyna wypadła z mocowania, które się przemieściło i zaklinowało.

Dla potomnych: okazało się, że wypadła ( jak sugerowałeś ) sprężyna z górnego mocowania amortyzatora i tarła o nadkole.
Tak więc dziękuję, zaoszczędziłeś mi sporo czasu na poszukiwaniu usterki _O_

P.S. widzę po kierownicy, że jednak ustawienie zbieżności po wymianie wahacza będzie konieczne.

Re: Strzela sprężyna

: 27 gru pt, 2013 11:34 pm
autor: klekocix
Chciałbym ponownie poruszyć temat, znów sprężyna wypadła zapewne z górnego mocowania... W każdym razie kręcąc kierownicą od prawej do lewej słychać albo jej "strzelanie" albo opór w niektórych miejscach.

Cóż może być grane?

Re: Strzela sprężyna

: 27 gru pt, 2013 11:44 pm
autor: pawel
pewnie łożyska mcphersona sie zatarły

Re: Strzela sprężyna

: 27 gru pt, 2013 11:49 pm
autor: klekocix
pawel pisze:pewnie łożyska mcphersona sie zatarły

Można to jakoś sprawdzić na podnośniku na przykład? Czy tylko w ciemno wymieniać?

Re: Strzela sprężyna

: 27 gru pt, 2013 11:59 pm
autor: pawel
można sprawdzić na podnośniku czy chodzą łożyska czy są zatarte

Re: Strzela sprężyna

: 28 gru sob, 2013 6:23 pm
autor: klekocix
pawel pisze:można sprawdzić na podnośniku czy chodzą łożyska czy są zatarte

Ok, dzięki, a jeśli są zatarte to chwilowo można z tym jeździć? (mam na myśli ok. tygodnia)
Czy coś poważniejszego może się stać?

Re: Strzela sprężyna

: 30 gru pn, 2013 3:13 pm
autor: klekocix
pawel pisze:pewnie łożyska mcphersona sie zatarły
Oczywiście, po raz drugi miałeś rację, dziękuję za trafną diagnozę _O_

Re: Strzela sprężyna

: 30 gru pn, 2013 11:31 pm
autor: pawel
Ciesze się że poradziłeś sobie _O_

Re: Strzela sprężyna

: 13 cze pt, 2014 7:15 pm
autor: Jaca1984
Przyznam że jeżeli ktoś skraca sprężynę kątówką to jest bardzo odważny, albo nie jesteś swiadomy co robi.
Jak ktoś taki najedzie na przeszkodę przy większej prędkości, podbije go - bo zadziała odbojnik i sprężyna wypadnie/obróci i wysunie z dolnego siedziska w kierunku opony. Najczęściej właśnie od strony opony jest początek drutu sprężyny, zazwyczaj wystarczająco ostry żeby ją rozciąć w ciągu sekundy...:/

...Dobrze że nie masz takich sprężyn ;)