Strona 1 z 5

Poprawa skuteczności hamowania/wymiana zacisków

: 05 wrz pt, 2014 10:58 am
autor: mulec
Przejrzałem trochę tematów na forum dotyczących hamulców ale nadal mam wątpliwości i pytania.
Jak poprawić skuteczność hamowania w pugu? Jako że mam prawdopodobnie klocki i tarcze do wymiany zastanawiam się również nad wymianą zacisków. Czy taki zabieg wystarczy żeby hamować bezpiecznie? Czy należałoby do tego wymienić jeszcze pompę hamulcową (jeśli tak to na jaką). Czy coś więcej trzeba modyfikować?

Z przeczytanych tematów wynika że pasujące p&P i lepsze od moich standardowych zacisków są:

Girlingi z GTi pod tarcze 247
Girlingi z 309 pod tarcze 247
Girlingi z 306D pod tarcze ....????
Zaciski z Renault 19 (jakie?, pod jaką tarcze?, z jakiego rocznika?)
Zaciski z Clio ph1 (jakie?, pod jaką tarcze?)
Zaciski z ZX (jakie?, pod jaką tarcze?, z jakiego rocznika?)
Zaciski z Saxo vts (jakie?, pod jaką tarcze?, z jakiego rocznika? czy tylko vts?)
Zaciski z 106 ralley (jakie?, pod jaką tarcze?, z jakiego rocznika? czy tylko ralley?)

Czy te zaciski będą wchodzić na felgi 13' jeśli tak to na jakie, jeśli nie to jakie felgi pod takie zaciski?

Czy cała operacja z wymianą zacisków ma sens czy różnica jest odczuwalna? Dużo z tym roboty?
A może warto tylko zregenerować stare Bendixy?

Kolejne :?: :?: pewnie się pojawią :W

Re: Poprawa skuteczności hamowania/wymiana zacisków

: 05 wrz pt, 2014 12:01 pm
autor: DJPreZes
Zmiana bendixów na GTI czy wszystko inne z tej listy poza 309 , 106 i Saxo (bo nie jestem pewny czy to te zaciski a nie inne) ma ogromny sens. Hamowanie poprawia się znacznie.
Pompy nie trzeba wymieniać, ale można - np. z 406, ale z wersji bez ABS, żeby miała 4 wyjścia.
Co do felg - mi żadne 13 z tych które mam nie wchodzą, ale istnieją 13 calowe felgi pasujące pod te zaciski ;)

Re: Poprawa skuteczności hamowania/wymiana zacisków

: 05 wrz pt, 2014 1:51 pm
autor: Alimantado
Ja kombinowałem z różnymi opcjami.
Na początku zregenerowałem Bendix'y do tego nowe tarcze i klocki ale nie wiele to dało. Następnie wymieniłem serwo na GTi'kowe i już była odczuwalna różnica. Do tego dorzuciłem pompę z 406 oraz zaciski i tarcze z Gita. Hamulec twardy jak skała ale czujesz, że hamuje przy lekkim naciśnięciu pedała. Co prawda nie udało mi się jeszcze zblokować kół przy oponach 195/50/15 ale to nawet lepiej. Przy wymianie zacisków na Girlingi potrzebujesz krótszych śrub do przykręcenia do zwrotnicy. 8)

EDIT:
Co do felg: 13" muszą mieć chyba ET mniejsze niż 28.

Re: Poprawa skuteczności hamowania/wymiana zacisków

: 05 wrz pt, 2014 6:05 pm
autor: mlody333
Pod felgi trzynastki wrzuciłem zaciski z 206 tarcze 247, tylko trochę lepiej, ale nie ma problemów z odpowietrznikami i zastanymi prowadnicami. w 206 są wentylowane tarcze 247 mm, ale takiego zestawu nie próbowałem założyć, jest szansa, że wejdzie pod felgę 13'

Re: Poprawa skuteczności hamowania/wymiana zacisków

: 07 wrz ndz, 2014 8:38 pm
autor: Manwe
wszystkie te zaciski to prawdopodobnie będą girlingi/luacasy, ewentualnie w 106/saxo ate, zaciski girlinga bardzo poprawiają skuteczność hamowania, nawet załorzone pod seryjna pompę i nieetylowane tarcze, 13" musi mieć et raczej co najmniej 28 a nie mniej niż, na pewno siadają pod et 28, potrzebne ci będą do nich krótsze śruby mocujące jarzmo do zwrotnicy(inna konstrukcja zacisku), powinno się też pokombinować z przewodami elastycznym, ale tu zdania są podzielone

Re: Poprawa skuteczności hamowania/wymiana zacisków

: 07 wrz ndz, 2014 9:19 pm
autor: grzesiek309
106/saxo na wentylowanych miały bendixy chyba identyczne jak w 1.6 GTi, więc bez sensu się w to pchać.
Girling z 205/309 GTi to to samo. Mam takie na zwykłej pompie i serwie i sobie chwalę. Wczoraj kilka razy uratowały Garrosowi mordę, jak się zagapiłem :P
Przymierzałem i na lekko używany zestaw wchodzą stalówki 13 z ET20. ET28 opiera się rotorem o zacisk :(

Re: Poprawa skuteczności hamowania/wymiana zacisków

: 08 wrz pn, 2014 9:42 am
autor: mulec
dzięki za odpowiedzi, w takim razie będę szukał zacisków girling, a z felgami to wyjdzie w praniu najwyżej założę 14 :p

Re: Poprawa skuteczności hamowania/wymiana zacisków

: 08 wrz pn, 2014 9:43 am
autor: Alimantado
Manwe pisze: 13" musi mieć et raczej co najmniej 28 a nie mniej niż, na pewno siadają pod et 28, ... powinno się też pokombinować z przewodami elastycznym, ale tu zdania są podzielone
Mam 13" z ET28 i tak jak pisze Grzesiek, zaciski z GTI ocierają o felgę. Dlatego jeździłem na 13 z zaciskami Bendix.
U mnie są teraz Girlingi i przewód elastyczny od biedy. Nie ma problemu ze skręcaniem. :wink:

Re: Poprawa skuteczności hamowania/wymiana zacisków

: 08 wrz pn, 2014 7:36 pm
autor: grzesiek309
Przewód elastyczny pasuje od biedy. W Garrosie pół roku jeżdżę i nie widać, aby coś się z nim niepokojącego działo :)

Re: Poprawa skuteczności hamowania/wymiana zacisków

: 09 wrz wt, 2014 11:44 pm
autor: Manwe
a moje 13" et 28 wchodzą bez problemu, a wężyki widać w jednym miejscu że się lekko przycierają 8)7

Re: Poprawa skuteczności hamowania/wymiana zacisków

: 10 wrz śr, 2014 9:37 am
autor: Alimantado
Manwe pisze:a moje 13" et 28 wchodzą bez problemu, a wężyki widać w jednym miejscu że się lekko przycierają 8)7
To krokodyl Ci je podgryza pewnie. A z zaciskami może to zależy jeszcze od samego kształtu rotora felgi. Masz ory stalówki?

Re: Poprawa skuteczności hamowania/wymiana zacisków

: 10 wrz śr, 2014 4:23 pm
autor: grzesiek309
Popieprzone jest z tymi felgami 8)7 Na kilka kompletów stalówek ET20 z okrągłymi otworami tylko jeden komplet michelin pasuje 8)7
Inna kwestia to stopień zużycia tarcz i klocków. Ja mam akurat praktycznie nowe.

Re: Poprawa skuteczności hamowania/wymiana zacisków

: 10 wrz śr, 2014 11:23 pm
autor: dzikson
Po wymianie na wentylowane Girlingi z 1.9GTi z zablokowaniem kół na asfalcie nie ma u mnie problemu. Czasami przychodzi to nawet zbyt łatwo 8)7
Opony 185/55 R14, serwo i pompa zostały z 1.4XS, choć zastanawiam się jaki efekt przynioslaby zmiana na coś większego i bardziej wydajnego.

Przewody elastyczne warto zmieniać tylko wtedy, gdy zmienia się cały zawias i amortyzatory, na ktorych mozna je zamocować, choć nawet w takim przypadku nie jest to konieczne. Zakładanie dłuższych przewodów przy zwykłym zawiasie to strzał w kolano bo nie ma ich gdzie zaczepic i robi się problem.

Na efektywność hamowania znaczący wpływ ma jeszcze ustawienie rozpieracza w bębnach tylnej osi. Niestety, proste blaszki samoregulatorow to mechanizm dość zawodny, a jesli początkowo szczęki stoją zbyt daleko od powierzchni bębna, to reakcja układu jest opóźniona i brak wyczuwalnej twardości. Przynajmniej takie obserwacje mam w swoim aucie, gdzie tych niedoskonałości nie udało się jeszcze poprawić.

Re: Poprawa skuteczności hamowania/wymiana zacisków

: 13 wrz sob, 2014 7:55 am
autor: simon3
Od czego w takim razie założyć przewód hamulcowy żeby miał odpowiednią długość? DO budy NIE-GTi oczywiście.

I czy taka pompa będzie ok?
http://allegro.pl/peugeot-406-1-8-16v-p ... 22911.html

Re: Poprawa skuteczności hamowania/wymiana zacisków

: 13 wrz sob, 2014 10:22 am
autor: Alimantado
simon3 pisze:Od czego w takim razie założyć przewód hamulcowy żeby miał odpowiednią długość? DO budy NIE-GTi oczywiście.

I czy taka pompa będzie ok?
http://allegro.pl/peugeot-406-1-8-16v-p ... 22911.html
Ja mam przewody do budy nie GTI i nie ma problemu. Pompę mam identyczną jak ta z aukcji.