Strona 1 z 1

Silnik Mi16 - półosie - łożysko podpory półosi

: 10 cze śr, 2015 11:31 pm
autor: pilot-84
Witam,

Pisałem w wątku o moim 205, ale nie każdy tam pewnie zagląda, dlatego powtórzę problem w niniejszym dziale. Prośba o pomoc szczególnie osoby doświadczone z Mi16.

Problem dotyczy podpory prawej półosi, tej osadzonej na łapie silnika. Zauważyłem, że luzem na osi lata sobie taki oto pierścień (nr 1 na rysunku). Wydawało mi się, że jest on z podpory, więc wsunąłem go w miejsce (nr 2). Jednak ten pierścień nie siedzi tam sztywno i można go wysunąć.

Jaką on (ten pierścień) dokładnie pełni funkcję?
a) czy trzyma łożysko podpory na miejscu
b) czy trzyma półoś na miejscu i uniemożliwia jej wysunięcie ze skrzyni
c) czy pełni funkcję zabezpieczenia łożyska podpory przed zanieczyszczeniami

Byłem dzisiaj u znajomego mechanika i twierdzi, że ten pierścień osłania łożysko przed brudem. Twierdzi że nie trzyma samego łożyska - łożysko jest unieruchomione przez dwie śruby (3a i 3b na rysunku).

Z kolei kolega z forum na PW napisał, że pierścień trzyma łożysko i istnieje ryzyko że półoś się wysunie i wyleci cały olej ze skrzyni.

Moja konfiguracja to:
Silnik Mi16
Skrzynia BE4 16DS z 306 1.8 16V
Półosie są z 306HDI, skracane, spawane, wzmacniane.

Re: Silnik Mi16 - półosie - łożysko podpory półosi

: 11 cze czw, 2015 12:14 am
autor: woocash
nie wiem, nie znam się, ale jak trzeba, to może by tam ten pierścien włożyć do podpory i zablokować blaszką a'la
Obrazek

tylko oczywiście z otworem na półoś w środku, przykrącaną tymi śrubami trzymającymi łożysko.

ale to na szybko, na chłopski rozum, późno i wogóle piszę.

no i nie wydaje mi się, żeby się półoś trzymała na łożysku - ja widziałem patent na tulejkę wprasowaną na ciepło na półoś to raz, dwa - na wieloklinie w skrzyni nie ma pierścienia blokującego? Obrazek czegoś takiego?

Re: Silnik Mi16 - półosie - łożysko podpory półosi

: 11 cze czw, 2015 7:20 am
autor: grzesiek309
woocash. Ty i te Twoje teorie 8)7 Co jedna to lepsza :lol:
Co poza podtrzymaniem pierścienia, żeby nie latał dałaby taka blaszka? Nic, więc łatwiej po prostu wyjąć pierścień i wyrzucić. Półosie zabezpieczenia mają tylko przy przegubach, od strony skrzyni nie ma żadnego.

Pilot, pierścień służy jako ochrona łożyska przy wybijaniu półosi ale i też dodatkowe zabezpieczenie łożyska przed przesunięciem. Jeżeli się nie trzyma, to istnieje ryzyko wysunięcia się półosi z łożyska i ze skrzyni.
Spróbuj wbić pierścień i zobacz czy będzie ciasno siedział. Jeśli nie, czeka Cię wymiana. Da się takie cudo kupić nowe.

Re: Silnik Mi16 - półosie - łożysko podpory półosi

: 11 cze czw, 2015 9:55 am
autor: pilot-84
Pierścień chodzi luźno, nie musiałem go wbijać. Spróbuję go kupić i włożyć nowy.

A czy czasem sam wahacz, który "trzyma" zwrotnicę prawego koła nie blokuje półosi (i w tym łożyska) przed wypadnięciem ze skrzyni?

Re: Silnik Mi16 - półosie - łożysko podpory półosi

: 11 cze czw, 2015 10:01 am
autor: woocash
Grześku, był disklamer? Był. :wink:

Re: Silnik Mi16 - półosie - łożysko podpory półosi

: 11 cze czw, 2015 10:28 am
autor: grzesiek309
Polos nie wypadnie ale pracuje na przegubach i moze sie lekko wysunąć i rozszczelnic simmering.

Wysłane z mojego GT-I9070 przy użyciu Tapatalka

Re: Silnik Mi16 - półosie - łożysko podpory półosi

: 11 cze czw, 2015 10:30 am
autor: pilot-84
Ok. Ten pierścień wbija się od strony skrzyni, czy od strony koła? Czy po wbiciu wkłada się dopiero półoś?

Re: Silnik Mi16 - półosie - łożysko podpory półosi

: 11 cze czw, 2015 10:43 am
autor: grzesiek309
Od strony skrzyni. Wbić najlepiej na zdjetej polosi i pozniej wlozyc całą na miejsce.

Wysłane z mojego GT-I9070 przy użyciu Tapatalka