Strona 1 z 1

Jak wyprostować wskazówki?

: 02 kwie śr, 2008 10:09 am
autor: kermitb
Witam,
Mam Peugeot 205 XS 1.4 i postanowiłem wymienić w nim zestaw wskaźników. Z różnych powodów - problemy z obrotomierzem, porysowana szybka itd. Zakupiłem więc używane zegary, z wyglądu takie same jak moje wcześniejsze. Z drobną jednak różnicą. Te zakupione mają wygięte do góry wskazówki obrotomierza i prędkościomierza. Na forum znalazłem już info że "ten typ tak ma" i nie ma się co temu dziwić. Mimo wszystko wskazówki te wyglądają co najmnie dziwnie i... denerwują. Tym bardziej zresztą że w poprzednich zegarach wskazówki są idealnie proste. W pierwszej chwili chciałem je po prastu zamienić ze starego zestawu, jednak są tak mocno osadzone że nijak nie da się ich ściągnąć. Może więc można je jakoś wyprostować? Czy ktoś z Was przerabiał już ten temat?

Pozdrawiam
MB

Re: Jak wyprostować wskazówki?

: 02 kwie śr, 2008 10:21 am
autor: Orfister
Owszem, temat jest prosty jak konstrukcja cepa.
Musisz się dostać do gołych wskaźników, czyli pomijam demontaż licznika...
Łapiesz palcami wskazówkę za to kółko i mocno ciągniesz do góry, opierając równocześnie palce o czarną tarcze. Wskazówka mocno tam siedzi na wcisk. Po ściągnięciu trzeba je wrzucić do gorącej wody, ale nie wrzątku, wyjąc po nagrzaniu i wygiąć w przeciwną stronę, by wyprostować....potem się już nie odkształcają. _O_
Przetestowałem to osobiście.
Te wskazówki się tak wyginają gdy auto notorycznie jest stawiane na bardzo długi czas w słońcu. Do tego jaśnieją.
jeśli potrzebujesz porad śmiało pytaj...
Acha i jeszcze jedno - jeśli próbujesz zamienić obrotomierz od wersji gaźnikowej do wersji z wtryskiem, to sobie odpuść, jest inna elektronika i po przekręceniu zapłonu wskazówka wskakuje na 9000 obr :twisted: :twisted: :twisted:
...byłoby na tyle...

Re: Jak wyprostować wskazówki?

: 02 kwie śr, 2008 12:47 pm
autor: kermitb
Orfister pisze: ...
Acha i jeszcze jedno - jeśli próbujesz zamienić obrotomierz od wersji gaźnikowej do wersji z wtryskiem, to sobie odpuść, jest inna elektronika i po przekręceniu zapłonu wskazówka wskakuje na 9000 obr :twisted: :twisted: :twisted:
...
O kurczę... no to mnie zmartwiłeś :( Mam silnik z wtryskiem. Elektronika tego "nowego" obrotomierza faktycznie jest inna, ale byłem przekonany że funkcjonalnie niczym się nie różni. Dodatkowo "nowy" zestaw wskaźników niemal napewno jest od wersji gaźnikowej gdyż brakuje kontrolki ECU - żarówka nigdy nie była wkręcana w odpowiednie miejsce, za to jest żarówka w miejscu kontrolki ssania... No cóż, i tak będę to wszystko rozbierał. Jeśli tak jak mówisz nowy obrotomierz nie wykaże chęci do współpracy, zajmę się reanimacją starego. Mimo wszystko wielkie dzięki za podpowiedź _O_

Pozdrawiam
MB

Re: Jak wyprostować wskazówki?

: 02 kwie śr, 2008 12:54 pm
autor: Orfister
Bardzo proszę...

Re: Jak wyprostować wskazówki?

: 03 kwie czw, 2008 8:46 pm
autor: borek_wpr
Wymontuj obrotomierz. Z boku pod skalą powinien być nr. płytki elektroniki. Widoczny bez demontażu skali. Dla JAEGERA -gaźnik 191584-10.Jeżeli złącze jest identycznie usytuowane, to można zamienić samą elektronikę. Poza tym napisz co dolega temu staremu obrotkowi.

Re: Jak wyprostować wskazówki?

: 04 kwie pt, 2008 7:42 pm
autor: Orfister
Pewnie robi drrrrrrr drrrrrrrrrr drrrrrrrrrr 8)7 8)7

Re: Jak wyprostować wskazówki?

: 07 kwie pn, 2008 11:49 am
autor: kermitb
Skąd wiedziałeś? Dokładnie - robił: drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :Y Niby nie było tak głośno, ale szału można było dostać. Po długich poszukiwaniach ustaliłem że przyczyną jest luz osiowy ramki/cewki w ustroju pomiarowym. Luz udało mi się skompensować mimo iż to była zegarmistrzowska robota, ale trochę przedobrzyłem i teraz wskazówka czasami się zacina (nie obraca się całkiem swobodnie). Wolałbym więc wymienić cały obrotomierz, ale jeśli nie będzie wyjścia to będę kombinował ze starym.

Pozdrawiam
Mariusz B.

Re: Jak wyprostować wskazówki?

: 07 kwie pn, 2008 4:49 pm
autor: moralez
ja mam zegary z XS ktorych chetnie sie pozbede bo moj pokoj zaczyna wygladac jak skladnica polomozbytu 8)7

Re: Jak wyprostować wskazówki?

: 07 kwie pn, 2008 7:05 pm
autor: Orfister
To tez drrrtya to wiem chyba lepiej niz ktokolwiek tutaj na forum..
walka była długa, ale owocna, pomogła jedynie wymiana obrotka.
Bierz od moraleze - bedziesz mial spokoj.,

Re: Jak wyprostować wskazówki?

: 09 kwie śr, 2008 1:46 pm
autor: kermitb
Widzę więc że brzęczące obrotomierze nie są rzadkością w naszych autkach :? Tak jak napisałem we wcześniejszych postach, rozwiązałem problem brzęczącego obrotomierza dokonując "drobnej" ingerencji mechanicznej w ustrój pomiarowy obrotomierza. Niestety, ingerencja nie była na tyle drobna aby nie zakłóciło to działania samego mechanizmu. Kupiłem więc używane zegary i w końcu wczoraj udało mi się znaleźć czas aby podłączyć kupiony obrotomierz. A teraz garść doświadczeń:

1. Mimo wszelkich przesłanek potwierdzających fakt iż kupione zegary mogą być od wersji gaźnikowej, obrotomierz bez problemu współpracuje z silnikiem 1.4 z wtryskiem. Oba zestawy zegarów (Jaeger) z zewnątrz nie różnią się niczym (przynajmniej na pierwszy rzut oka), jednak elektronika starego i nowego obrotomierza jest inna. Nic to. Ważne że funkcjonalnie są takie same.
2. Choć wskazania obrotomierza są poprawne, okazało się że zakupiony obrotomierz brzęczy tak samo jak ten stary :evil: Zaczynam więc podejrzewać że trudno jest kupić kilkunastoletni obrotomierz w pełni sprawny technicznie...

Podjąłem więc kolejną próbę reanimacji, tym razem podchodząc do tematu z innej strony :idea: . Bezpośrednią przyczyną brzęczenia obrotomierza są drgania ramki/cewki ustroju pomiarowego w stałym polu magnetycznym. Obrotomierz to nic innego jak ustrój magnetoelektryczny (wraz z odpowiednią przekładnią wskazówką i skalą) podłączony do przetwornika częstotliwości na napięcie. Ustrój taki reaguje na prąd stały płynący przez cewkę umieszczoną w stałym polu magnetycznym. Jeśli więc cewka wpada w drgania to znaczy że płynie przez nią prąd zmienny, a raczej jakaś składowa zmienna. Na próbę więc podłączyłem równolegle z ustrojem pomiarowym kondensator elektrolityczny w celu wygładzenia przebiegu napięcia. Efekt? Brzęczenie minęło jak ręką odjął :D Wygląda więc na to że oprócz naturalnych luzów które miały prawo powstać przez kilkanaście lat pracy, przyczyną brzęczenia mogą być wyschnięte elektrolity filtrujące napięcie. W końcu okolice deski rozdzielczej potrafią się rozgrzać na słońcu do sporej temperatury.
Podczas testu sprawdziłem działanie obrotka z kondensatorami 1500uF i 1200uF. Ujemnym efektem takiego rozwiązania jest pewne opóźnienie reakcji wskazówki na dodanie czy puszczenie gazu. Przy 1500uF opóźnienie to wynosi ok. 0.5s co jest już zauważalne i może być denerwujące. Przy 1200uF nadal nie słychać brzęczenia, zaś efekt opóźnienia jest już mniejszy i może być akceptowalny. Myślę że optymalną wartością kondensatora będzie 1000uF. Warto jednak kupić kondensator taki jak do płyty głównej. Przy małych rozmiarach pozwalających upchnąć go w obrotomierzu jest odporny na temperaturę do 105 st C :!: . W najbliższym czasie odwiedzę jakiś sklep elektroniczny i kupię wszystko co potrzebne.

Jeśli "odkryłem Amerykę", przepraszam za przydługi wywód :P Kiedy znajdę w końcu czas aby poskładać wszystko do kupy, dam znać jak to działa :P

Pozdrawiam
MB

Re: Jak wyprostować wskazówki?

: 09 kwie śr, 2008 4:52 pm
autor: DJPreZes
BRAWO!!! Gratuluje! Swietny sposob ;] Aha - nie ironizuje, ja naprawde uwazam,ze sposob jest swietny i do tej pory raczej nikt o tym nie napisal.

Re: Jak wyprostować wskazówki?

: 10 kwie czw, 2008 11:17 pm
autor: Orfister
Potwierdzam, po prostu zwaliło mnie to znóg - SZACUN ogromny. Widzę zatem ze i mój obrotek da radę zreanimować...chociaz po tylu chwilach zmagań, nerwów, nie wiem czy nie bardziej chciałbym go podeptać... 8)7