Peugeot 205 GL/GR 1,1 (1982-1988)
SILNIK / o zapłonie iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Typ silnika XW7 (109 F)
Średnica cylindra 72 mm
Skok tłoka 69 mm
Pojemność skokowa 1124 cm3
Stopień sprężania 9,7
Ciśnienie sprężania 1,1 MPa
Moc maksymalna 37 kW (50 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4800 obr/min
Moment maksymalny 85 Nm
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2800 obr/min
Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany łacuchem jednorzędowym, napinacz łańcucha samoczynny (sprężyna i ciśnienie układu smarowania)
Luz zaworów do kontroli faz rozrządu 0,7 mm
Fazy rozrządu
otwarcie zaworu ssącego 2 przed ZZ
zamknięcie zaworu ssącego 23 po ZW
otwarcie zaworu wydechowego 36 przed ZW
zamknięcie zaworu wydechowego 11 przed ZZ
Luz roboczy zaworów (na zimno)
zawór ssący 0,10 mm
zawór wydechowy 0,25 mm
Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem
Termostat / Calorstat V 5348
temperatura początku otwarcia 79...82C
temperatura pełnego otwarcia 93C
skok zaworu 7,5 mm
Pasek klinowy / napędu pompy cieczy chłodzącej i alternatora
typ / Kleber Venuflex AV 10.900/910
Układ smarowania / pod ciśnieniem
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu zewnętrznym, napędzana od wału korbowego za pomocą kół zębatych, umieszczona na zewnątrz kadłuba
Ciśnienie oleju / w temperaturze 90C
przy 1000 obr/min silnika 0,06...0,1 MPa
przy 2500 obr/min silnika 0,21...0,25 MPa
przy 4000 obr/min silnika 0,26...0,3 MPa
Filtr oleju / z wymiennym wkładem, Purflux LS 498 lub SIF VH 163
Układ zasilania / gaźnikowy
Pompa paliwa / przeponowa, napędzana mechanicznie od wałka rozrządu
Typ / Guiot, Sofabex lub SEV Marchal
Ciśnienie zasilania (przy 3000 obr/min) 0,025 MPa
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, AP AC AT 2001
Gaźnik / opadowy, jednoprzelotowy, urządzenie rozruchowe sterowane ręcznie
Typ / Solex 32 PBISA 12 TAL 144-3
Gaźnik Solex 32 PBISA 12 TAL 144-3
Średnica gardzieli 25 mm
Dysze
główna paliwa 125 5
główna powietrza 175 20
paliwa biegu jałowego 42 5
Masa pływaka 5,7 g
Poziom paliwa / nieregulowany
Prędkość obrotowa biegu jałowego 650 50 obr/min
Zawartość CO 1,5 0,5%
Układ zapłonowy / akumulatorowy, tranzystorowy rozdzielaczowy
Aparat zapłonowy / Ducellier M 146 E (532 402) lub Bosch 0237 009 015, z bezstykowym generatorem impulsów
Kolejność zapłonu (cylinder nr 1 od strony koła
zamachowego) 1342
Początkowy kąt wyprzedzenia zapłonu (przy 650 obr/min i odłączonym przewodzie podciśnienia)
etylina 98 6 przed ZZ
benzyna bezołowiowa LO 95 4 przed ZZ
Uwaga: do modeli 1985 silnik nie przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej; od modeli 1986 silnik przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej o LO co najmniej 95.
Cewka zapłonowa / Ducellier 520 015 lub Bosch 0221 122 317
Moduł wzmocnienia / Ducellier 521 007 lub Bosch 0227 100 111
Świece zapłonowe / z uszczelnieniem stożkowym (bez uszczelki), Bosch H6 D0, Bosch H 7 DC, AC C 42 LTS lub Champion BN 9 Y
Odstęp elektrod 0,6...0,7 mm
PODWOZIE
Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, z samoczynną regulacją skoku jałowego, sterowane mechanicznie
Typ Luk T 180 lub Verto 180 DBR 335
Średnica zewnętrzna tarczy 180 mm
Okładziny cierne / Ferodo A 3 S
Wymiary okładzin 181,5 × 127 × 3...3,2 mm
Skok jałowy pedału / zerowy
Skok całkowity pedału 135...145 mm
Przeniesienie napędu ze sprzęgła / za pomocą koła zębatego osadzonego na wałku sprzęgłowym, poprzez koło zębate pośrednie osadzone na wałku pośrednim, na koło zębate wałka wejściowego skrzynki przekładniowej
Przełożenie skrzynka przekładniowa/sprzęgło (silnik) 1,26 (34/27)
Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, czterobiegowa lub pięciobiegowa (wyposażenie dodatkowe od modeli 1986) plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane
Typ
skrzynka czterobiegowa / BH3/4
skrzynka pięciobiegowa / BH3/5
Przełożenia
Skrzynka BH3/4
I bieg 3,08 (37/12)
II bieg 1,65 (28/17)
III bieg 1,09 (35/32)
IV bieg 0,75 (27/36)
bieg wsteczny 2,83 (34/12)
przekładnia główna 3,35 (57/17)
Skrzynka BH3/5
I bieg 3,08 (37/12)
II bieg 1,65 (28/17)
III bieg 1,09 (35/32)
IV bieg 0,89 (25/28)
V bieg 0,72 (28/39)
bieg wsteczny 2,83 (34/12)
przekładnia główna 3,35 (57/17)
Przeniesienie napędu / półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych trójramiennych od strony skrzynki przekładniowej i kulowych od strony kół
Układ kierowniczy / mechaniczny
Przekładnia kierownicza / zębatkowa
Przełożenie 22,1
Liczba obrotów koła kierownicy ok. 3,3
Promień skrętu 5,25 m
Kąt skrętu koła
zewnętrznego 3102
wewnętrznego 3745
Zawieszenie przednie / niezależne, typu Mac Pherson, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym
Ustawienie kół przednich (samochód nie obciążony)
zbieżność (regulowana) 3 1 mm (030 10)
pochylenie koła (nieregulowane) 030 30
wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 145 30
pochylenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 845 40
Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym
Zawieszenie tylne / niezależne, na podłużnych wahaczach wleczonych, połączonych rurowym wspornikiem poprzecznym, z drążkiem stabilizatora i poprzecznymi drążkami skrętnymi, z amortyzatorami hydraulicznymi teleskopowymi dwustronnego działania
Ustawienie kół tylnych (samochód nie obciążony)
zbieżność (nieregulowana) 0,6 1 mm (006 10)
pochylenie koła (nieregulowane) 030 30
pochylenie tyłu nadwozia (mierzone odległością od ziemi
do górnego punktu mocowania amortyzatora tylnego
regulowane) 427 7 mm
Piasta koła tylnego / na dwóch łożyskach stożkowych
Układ hamulcowy
Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym (w modelu 205 GR)
Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczami pełnymi, DBA IV
Średnica zewnętrzna tarczy 247 mm
Grubość tarczy
nominalna 10 mm
minimalna dopuszczalna 7 mm
Nakładki cierne
model 205 GL / Abex A 413
model 205 GR / Ferodo F 592 lub Textar T 249
Wymiary nakładek 92 43,95 mm
Średnica cylindra zacisku 48 mm
Hamulce kół tylnych / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk
Średnica robocza bębna
nominalna 180 mm
maksymalna dopuszczalna 181,5 mm
Okładziny cierne / Ferodo 617, Don 242 lub Abex Pagid 383
Średnica cylinderków
model 205 GL 20,6 mm
model 205 GR 19 mm
Pompa hamulcowa / w układzie tandem, DBA Bendix, Girling lub ATE
Średnica tłoków
model 205 GL 19 mm
model 205 GR 20,6 mm
Skok tłoków 30 mm
Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe, Isovac (w modelu 205 GR)
Średnica tłoka 178 mm
Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych
Koła i ogumienie
Obręcze / 4 1/2 B 13
Ogumienie / bezdętkowe 145 SR 13, Michelin MX lub Uniroyal R 280
Ciśnienie w ogumieniu
Michelin MX
przód 0,19 MPa
tył 0,21 MPa
Uniroyal R 280
przód 0,20 MPa
tył 0,22 MPa
WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE
Akumulator / 12 V 150 A/25 Ah lub 12 V 175 A/29 Ah, minus na masie
Alternator / Bosch 0120 489 193, Ducellier 516 039 A (12 V, 50 A) lub Paris Rhone A 13 N 38 (12 V, 47 A)
Pasek klinowy / napędu pompy cieczy chłodzącej i alternatora
typ / Kleber Venuflex AV 10.900/910
Rozrusznik / Bosch 0001208 228 (12 V, 0,85 kW), Ducellier 6220 C lub Paris Rhone D 8 E 117 (12 V, 0,8 kW)
Bezpieczniki / 2 (12 V, 5 A), 3 (12 V, 10 A), 2 (12 V, 20 A), 4 (12 V, 25 A)
Żarówki
świateł mijania i drogowych 40/45 W lub H4 55/60 W
świateł pozycyjnych przednich 5 W
kierunkowskazów przednich i tylnych 21 W
świateł hamowania/pozycyjnych tylnych 21/5 W
świateł cofania 21 W
świateł tylnych przeciwmgłowych 21 W
Momenty dokręcania
śrub głowicy
1. etap 50 Nm
2. etap 78 Nm
3. etap (po rozgrzaniu silnika przez 12 min
i ochłodzeniu przez 2 h) odkręcić o 90
4. etap 78 Nm
świec zapłonowych 18 Nm
pokryw łożysk głównych 50...55 Nm
pokryw łożysk korbowych 35...40 Nm
koła zamachowego 60...68 Nm
nakrętki koła pasowego 140 Nm
nakrętek piast kół przednich 265 Nm
nakrętek piast kół tylnych 215 Nm
nakrętek kół 80...85 Nm
Masy
Model 205 GL
własna 745 kg
całkowita 1195 kg
maksymalna przyczepy niehamowanej 370 kg
maksymalna przyczepy hamowanej 800 kg
Model 205 GR
własna 780 kg
całkowita 1195 kg
maksymalna przyczepy niehamowanej 390 kg
maksymalna przyczepy hamowanej 800 kg
Pojemności
zbiornik paliwa 50 dm3
układ smarowania i skrzynka przekładniowa 4,5 dm3 (z filtrem)
układ chłodzenia 5,8 dm3
układ hamulcowy 0,36 dm3
Materiały eksploatacyjne
Paliwo / etylina LO 98
Uwaga: do modeli 1985 silnik nie przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej; od modeli 1986 silnik przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej o LO co najmniej 95.
Olej w silniku i skrzynce przekładniowej / Esso Uniflo SAE 10W 40 lub Shell Super 200 10W 40, wymiana co 7500 km (filtr co 15 000 km)
Płyn chłodzący / mieszanina wody i specjalnej cieczy niezamarzającej Peugeot 9730.70, wymiana co 2 lata
Płyn hamulcowy / Peugeot, Lockheed 55, Nafic FN 3 lub Stop HD 88, SAE J 1703, wymiana co 45 000 km lub co 2 lata
Zużycie paliwa
przy 90 km/h 4,3 dm3/100 km
przy 120 km/h 5,8 dm3/100 km
w cyklu miejskim 5,8 dm3/100 km
Prędkość maksymalna 142 km/h