Historia modelu GTI
- Para
- Peugeot 205 Master
- Posty: 10182
- Rejestracja: 30 cze pn, 2003 6:31 pm
- Posiadany PUG: najlepszy
- Numer Gadu-gadu: 1559591
- Lokalizacja: Baile Átha Cliath
- Kontakt:
Historia modelu GTI
Nudziło mi sie
ps. do poprawki jeszcze ...czekam na sugestie...
..::Historia 205 GTI::..
na początku lat 80tych,VW Golf GTi Mk1, zapoczątkował klase małych kompaktowych samochodów sportkowych klasy GTI. Odpowiedzią francuzkiego Peugeota był model 205 GTI wypuszczony po raz pierwszy w 1984 roku. Specjalnie dla tego modelu firma zaprojektowała nowy silnik typu XU i wyposażyła go we wtrysk BOSCH LE2-Jetronic co pozwoliło na osiągnięcie mocy 105KM przy 6250nm i 137Nm przy 4000rmp. 193km/h na piątym biegu i przyspieszenie od 0 do 100km/h w 9,5sek sprawiło że nowy model Peugeota stał się wyjątkowo groźnym konkurentem dla takich aut jak VW Golf GTI, Opel Kadett GTE i GSi, Ford Fiesta XR2 i innych...
Od początku produkcji czyli od 1984 roku to co wyróżnicało z zewnątrz model GTI od "zwykłych" 205tek to 14calowe aluminiowe felgi (Speedline) z szerokimi oponami (185/60), ospojlerowanie (dokładka pod przedni i pod tylny zderzak, halogeny, lotka na tylną klapę, poszerzenia boczne z czerwonym paskiem biegnącym dookoła całego samochodu), wewnątrz wyrózniały się kubełkowe fotele (połowicznie wykonane ze skóry i z materiału), czerwona wykładzinka dywanowa, składana tylna kanapa, uchylane tylne szybki, kierownica 2 ramienna z logiem GTI.
Opcjonalnie można było zamówić takie udogodnienia jak pakiet elektryczny ( centralny zamek, elektrycznie podnoszone szyby) lub zamówić specjalny lakier (White Meije lub Rouge Vallelunga) z lakierów metalicznych dostępne były kolory Futura Gray (jasno szary) oraz Gray Graphite (ciemno szary)
W 1985 roku firma Peugeot Talbot Sport wypuściła specjalny Kit zwiększający moc standardowego silnika ze 105KM do 125KM.
W 1986 roku by nie pozostawać w tyle za ciągle rosnącą konkurencją Peugeot zdecydował zwiększyć moc do 115KM przy tym samym momencie obrotowym (137Nm). Na rynku pojawił się również model 205 CTI Cabriolet który wyposażony był w silnik od GTI 115KM oraz nadwozie zaprojektowane przez słynną firme Pininfarina. Z chwilą wypuszczenia modelu CTI oraz modelu GTI z salonów wycofano wszystkie modele z silnikiem 105KM z braku zainteresowania. Wszyscy bowiem woleli posiadać silnik 115konny
w roku 1987 Peugeot wypuszcza swoją tajną broń. Projektanci i inżynierowie zdecydowali że moc 115KM może wydawać sie nie wystarczająca i idąc za ciosem zmodyfikowali silnik z modelu 309 GTX 1905cm3 dodali do tego wtrysk Bosch Le2-Jetronic. Wszystko po to by wypuscic 205 GTI z silnikiem o mocy 130KM. Osiągi tego auta były powalające, 161Nm przy 4750tr/min oraz moc 130KM pozwalały rozpędzić to auto do 206km/h. Zmianny zewnętrzne były niewielkie, kierownice obszyto skórą, na 15``felgi naciągnięto opony o rozmiarze 185/55. Poprawiono równierz pracę skrzyni biegów oraz uległy nieco zmianie zegary.
* stare zegary
* nowe
w 1988 205 GTI przechodzi największa w swojej historii zmianę w wyglądzie wewnętrznym i zewnętrznym. We wnętrzu zmianie uległ kolor oraz kształt całej deski rozdzielczej, kolor foteli oraz zmieniono kierownice na 3 ramienna która również została pokryta skórą.
Na zewnątrz zmieniono wygląd lusterek wstecznych, zmieniono kształt tylnej lotki.
* nowa deska
od 1989 roku posiadacze GTI mogli zamówić sobie klimatyzację w opcji.
w 1990 roku wprowadzono nową skrzynię biegów, (skrzynię BE3/5 zastąpiono BE1/5), główną zmianą było inne ułożenie biegów, od tego momentu "jedynka" znajdowała sie już w dobrym miejscu . W opcji wyposażenia pojawia się czarna skóra na fotelach ( z czerwonymi nitem) oraz wspomaganie kierownicy.
* stara skrzynia typu BE1
* skrzynia typu BE3
w 1991 zmianie ulega wygląd kloszy lamp oraz kierunkowskazów (kierunkowskazy oraz lampy stają sie przezroczyste,a tylne klosze lamp są przydymione). Kolor deski rozdzielczej zmieniono na czarny (wcześniej był szary),Wprowadzono 3 dodatkowe kolory nadwozia (jako opcja oczywiscie) Miami Blue, Sorrento Green oraz Gray Money. ,model GTI 130KM otrzymuje zdalnie sterowaną kontrolę centralnego zamka (Irda). w opcji mamy wspomaganie kierownicy, pakiet elektryczny (w modelu GTI 115KM), skórzane fotele, duży szyberdach, klimatyzację oraz ABS. ( w Peugeocie znany jako A.B.R (Anti Blocage des Roues)
rok 1993 jest poczatkiem końca dla 205 GTI 115KM który opuszcza taśmy produkcyjne. w październiku 1992 model 130KM zostaje wyposażony w katalizator co zmniejsza jego moc do 122KM. Wykładzinki dywanowe stają sie szare, 205 CTI otrzymuje blok silnika z modelu 205 Gentry, 1905cm3, elektryczny wtrysk Bosch Lu2-Jetronic oraz katalizator. co daje 105KM przy 6000tr/min i 140Nm przy 3000tr/min,
Styczeń/Luty 1994 - Koniec produkcji modelu GTI.
PS2. dodam jeszcze troche zdjęć
ps. do poprawki jeszcze ...czekam na sugestie...
..::Historia 205 GTI::..
na początku lat 80tych,VW Golf GTi Mk1, zapoczątkował klase małych kompaktowych samochodów sportkowych klasy GTI. Odpowiedzią francuzkiego Peugeota był model 205 GTI wypuszczony po raz pierwszy w 1984 roku. Specjalnie dla tego modelu firma zaprojektowała nowy silnik typu XU i wyposażyła go we wtrysk BOSCH LE2-Jetronic co pozwoliło na osiągnięcie mocy 105KM przy 6250nm i 137Nm przy 4000rmp. 193km/h na piątym biegu i przyspieszenie od 0 do 100km/h w 9,5sek sprawiło że nowy model Peugeota stał się wyjątkowo groźnym konkurentem dla takich aut jak VW Golf GTI, Opel Kadett GTE i GSi, Ford Fiesta XR2 i innych...
Od początku produkcji czyli od 1984 roku to co wyróżnicało z zewnątrz model GTI od "zwykłych" 205tek to 14calowe aluminiowe felgi (Speedline) z szerokimi oponami (185/60), ospojlerowanie (dokładka pod przedni i pod tylny zderzak, halogeny, lotka na tylną klapę, poszerzenia boczne z czerwonym paskiem biegnącym dookoła całego samochodu), wewnątrz wyrózniały się kubełkowe fotele (połowicznie wykonane ze skóry i z materiału), czerwona wykładzinka dywanowa, składana tylna kanapa, uchylane tylne szybki, kierownica 2 ramienna z logiem GTI.
Opcjonalnie można było zamówić takie udogodnienia jak pakiet elektryczny ( centralny zamek, elektrycznie podnoszone szyby) lub zamówić specjalny lakier (White Meije lub Rouge Vallelunga) z lakierów metalicznych dostępne były kolory Futura Gray (jasno szary) oraz Gray Graphite (ciemno szary)
W 1985 roku firma Peugeot Talbot Sport wypuściła specjalny Kit zwiększający moc standardowego silnika ze 105KM do 125KM.
W 1986 roku by nie pozostawać w tyle za ciągle rosnącą konkurencją Peugeot zdecydował zwiększyć moc do 115KM przy tym samym momencie obrotowym (137Nm). Na rynku pojawił się również model 205 CTI Cabriolet który wyposażony był w silnik od GTI 115KM oraz nadwozie zaprojektowane przez słynną firme Pininfarina. Z chwilą wypuszczenia modelu CTI oraz modelu GTI z salonów wycofano wszystkie modele z silnikiem 105KM z braku zainteresowania. Wszyscy bowiem woleli posiadać silnik 115konny
w roku 1987 Peugeot wypuszcza swoją tajną broń. Projektanci i inżynierowie zdecydowali że moc 115KM może wydawać sie nie wystarczająca i idąc za ciosem zmodyfikowali silnik z modelu 309 GTX 1905cm3 dodali do tego wtrysk Bosch Le2-Jetronic. Wszystko po to by wypuscic 205 GTI z silnikiem o mocy 130KM. Osiągi tego auta były powalające, 161Nm przy 4750tr/min oraz moc 130KM pozwalały rozpędzić to auto do 206km/h. Zmianny zewnętrzne były niewielkie, kierownice obszyto skórą, na 15``felgi naciągnięto opony o rozmiarze 185/55. Poprawiono równierz pracę skrzyni biegów oraz uległy nieco zmianie zegary.
* stare zegary
* nowe
w 1988 205 GTI przechodzi największa w swojej historii zmianę w wyglądzie wewnętrznym i zewnętrznym. We wnętrzu zmianie uległ kolor oraz kształt całej deski rozdzielczej, kolor foteli oraz zmieniono kierownice na 3 ramienna która również została pokryta skórą.
Na zewnątrz zmieniono wygląd lusterek wstecznych, zmieniono kształt tylnej lotki.
* nowa deska
od 1989 roku posiadacze GTI mogli zamówić sobie klimatyzację w opcji.
w 1990 roku wprowadzono nową skrzynię biegów, (skrzynię BE3/5 zastąpiono BE1/5), główną zmianą było inne ułożenie biegów, od tego momentu "jedynka" znajdowała sie już w dobrym miejscu . W opcji wyposażenia pojawia się czarna skóra na fotelach ( z czerwonymi nitem) oraz wspomaganie kierownicy.
* stara skrzynia typu BE1
* skrzynia typu BE3
w 1991 zmianie ulega wygląd kloszy lamp oraz kierunkowskazów (kierunkowskazy oraz lampy stają sie przezroczyste,a tylne klosze lamp są przydymione). Kolor deski rozdzielczej zmieniono na czarny (wcześniej był szary),Wprowadzono 3 dodatkowe kolory nadwozia (jako opcja oczywiscie) Miami Blue, Sorrento Green oraz Gray Money. ,model GTI 130KM otrzymuje zdalnie sterowaną kontrolę centralnego zamka (Irda). w opcji mamy wspomaganie kierownicy, pakiet elektryczny (w modelu GTI 115KM), skórzane fotele, duży szyberdach, klimatyzację oraz ABS. ( w Peugeocie znany jako A.B.R (Anti Blocage des Roues)
rok 1993 jest poczatkiem końca dla 205 GTI 115KM który opuszcza taśmy produkcyjne. w październiku 1992 model 130KM zostaje wyposażony w katalizator co zmniejsza jego moc do 122KM. Wykładzinki dywanowe stają sie szare, 205 CTI otrzymuje blok silnika z modelu 205 Gentry, 1905cm3, elektryczny wtrysk Bosch Lu2-Jetronic oraz katalizator. co daje 105KM przy 6000tr/min i 140Nm przy 3000tr/min,
Styczeń/Luty 1994 - Koniec produkcji modelu GTI.
PS2. dodam jeszcze troche zdjęć
Generalnie super ale wydaje mi się że są drobne nieścisłości np.w 1.6 gti nie było skóry/miałem takiego rocznik 84/,druga sprawa to skrzynia biegów,na pewno na początku produkcji jedynka była normalna-nie podciągana,dalej- moc silnika 130 km spadła nie dlatego że dodano kat. a dlatego że zmienił się rodzaj zasilania z Jetronic na Motronic/w którym kat był/-o kurcze sam sobie zaprzeczam ale na pewno nie było to w 93 roku,raczej 88.To co napisałem jest wynikiem obserwacji-po prostu miałem w swoim życiu 2 gti 1.6-rocznik 84 i 1.9 -88 i 1 rallye 1.9 -91.Jeszcze nie napisałeś że wraz z pojawieniem się silnika 1.9 na tylnej osi zastosowano hamulce tarczowe Ale i tak ogólnie extra.Dzięki
-
- Nowicjusz
- Posty: 39
- Rejestracja: 03 kwie ndz, 2005 10:56 pm
- Posiadany PUG: 1.6 gti 105km
- Numer Gadu-gadu: 0
- samer
- Uzalezniony
- Posty: 741
- Rejestracja: 07 cze sob, 2003 5:00 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Dobra robota.
Dodam jeszcze linki (niestety nie po polsku)
http://www.automobile-sportive.com/guid ... gti1l6.php
]http://www.automobile-sportive.com/guid ... gti1l9.php
http://www.automobile-sportive.com/guid ... 205t16.php
http://www.automobile-sportive.com/guid ... rallye.php
http://www.automobile-sportive.com/guid ... /205xs.php
http://www.automobile-sportive.com/guid ... gentry.php
http://www.automobile-sportive.com/guid ... 205cti.php
Dodam jeszcze linki (niestety nie po polsku)
http://www.automobile-sportive.com/guid ... gti1l6.php
]http://www.automobile-sportive.com/guid ... gti1l9.php
http://www.automobile-sportive.com/guid ... 205t16.php
http://www.automobile-sportive.com/guid ... rallye.php
http://www.automobile-sportive.com/guid ... /205xs.php
http://www.automobile-sportive.com/guid ... gentry.php
http://www.automobile-sportive.com/guid ... 205cti.php
- Para
- Peugeot 205 Master
- Posty: 10182
- Rejestracja: 30 cze pn, 2003 6:31 pm
- Posiadany PUG: najlepszy
- Numer Gadu-gadu: 1559591
- Lokalizacja: Baile Átha Cliath
- Kontakt:
kurcze nie moge sobie poradzic z tym tekstem :/
http://www.pumaracing.co.uk/pug2058v.htm
znacie jakis dobry internetowy słownik żeby było dużo wyrazów technicznych ?? ten tekst jest pełny sloganów motoryzacyjnych i momentami wymiękam...
http://www.pumaracing.co.uk/pug2058v.htm
znacie jakis dobry internetowy słownik żeby było dużo wyrazów technicznych ?? ten tekst jest pełny sloganów motoryzacyjnych i momentami wymiękam...
- sekator
- Maniak
- Posty: 1269
- Rejestracja: 28 paź pt, 2005 1:04 pm
- Posiadany PUG: RADON Jelous, 1,9gti, Cupra Ateca, KIA Sorento'15 .. dosłownie "było" 1,3rallye :-(
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Historia modelu GTI
popraw jeszcze stronkę o limitowanych wersjach
http://www.mplenergy.pl/ - akumulatory przemysłowe VRLA: AGM, żelowe oraz źródła energii odnawialnej