Peugeot 205 GR/SR/GT 1,4 (1987-1991)
SILNIK / o zapłonie iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Typ silnika
- modele GR 1.4/SR / K1A-TU3A
- model GT / K2A-TU3S
Silnik K1A-TU3A
Średnica cylindra 75 mm
Skok tłoka 77 mm
Pojemność skokowa 1360 cm3
Stopień sprężania 9,3
Ciśnienie sprężania 1,1 MPa
Moc maksymalna 47 kW (65 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 5400 obr/min
Moment maksymalny 111 N×m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 3000 obr/min
Silnik K2A-TU3S
Średnica cylindra 75 mm
Skok tłoka 77 mm
Pojemność skokowa 1360 cm3
Stopień sprężania 9,3
Ciśnienie sprężania 1,1 MPa
Moc maksymalna 61,5 kW (85 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 6400 obr/min
Moment maksymalny 114 N×m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 4000 obr/min
Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny
Luz zaworów do kontroli faz rozrządu 0,7 mm
Fazy rozrządu
Silnik K1A-TU3A
- otwarcie zaworu ssącego 5°55¢ przed ZZ
- zamknięcie zaworu ssącego 32°22¢ po ZW
- otwarcie zaworu wydechowego 44°25¢ przed ZW
- zamknięcie zaworu wydechowego 0°42¢ po ZZ
Silnik K2A-TU3S
- otwarcie zaworu ssącego 7°29¢ przed ZZ
- zamknięcie zaworu ssącego 41°02¢ po ZW
- otwarcie zaworu wydechowego 56° przed ZW
- zamknięcie zaworu wydechowego 7°28¢ po ZZ
Luz roboczy zaworów (na zimno)
- zawór ssący 0,20 ± 0,05 mm
- zawór wydechowy 0,40 ± 0,05 mm
Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu i pompy cieczy chłodzącej
- typ / Isoran 108 RPP 150
- regulacja naciągu / za pomocą przyrządu specjalnego
- wymiana / co 75 000 km
Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem
Termostat / Calorstat
- temperatura początku otwarcia 88°C
- temperatura pełnego otwarcia 102°C
- skok zaworu 7,5 mm
Wentylator / elektryczny, ośmiołopatkowy, dwubiegowy, o średnicy znamionowej 285 mm, o mocy 100 W, Asti, sterowany termowyłącznikiem Jaeger
- temperatura włączenia 1. prędkości 92°C
- temperatura włączenia 2. prędkości 97°C
Układ smarowania / pod ciśnieniem
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu zewnętrznym, napędzana łańcuchem jednorzędowym od wału korbowego
Ciśnienie oleju (w temperaturze 90°C)
- przy 700 obr/min 0,15 MPa
- przy 1000 obr/min 0,2 MPa
- przy 2000 obr/min 0,3 MPa
- przy 4000 obr/min 0,4 MPa
Filtr oleju / z wymiennym wkładem, Purflux LS 468 A lub Mann W 815
Układ zasilania / gaźnikowy
Pompa paliwa / przeponowa, napędzana mechanicznie od wałka rozrządu
Ciśnienie zasilania (maksymalne) 0,025 MPa
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, AP-AC-AT 7801, Mann C 1468 lub Purflux A 518
Gaźnik / opadowy, jednoprzelotowy (silnik K1A) lub dwuprzelotowy (silnik K2A), urządzenie rozruchowe sterowane ręcznie (silnik K1A) lub automatycznie (silnik K2A)
Typ
- silnik K1A / Weber 34 TLP 3/101 lub Weber 34 TLP 3/201
- silnik K2A / Solex 32-34 Z2/409
Gaźniki Weber 34 TLP 3/101 lub Weber 34 TLP 3/201
Średnica gardzieli 26 mm
Dysze
- główna paliwa 127
- główna powietrza 145
- paliwa biegu jałowego 44 lub 47
- powietrza biegu jałowego 130
- pompki przyspieszenia 40
Rurka emulsyjna F115
Średnica gniazda zaworu iglicowego 1,5 mm
Poziom paliwa 28 ± 0,25 mm
(mierzony od najniższej krawędzi pływaka do płaszczyzny pokrywy z uszczelką w pozycji pionowej)
Prędkość obrotowa biegu jałowego 700 obr/min
Zawartość CO 1,5 ± 0,5%
Zawartość CO2 ponad 10%
Gaźnik Solex 32-34 Z2/409
1. przelot 2. przelot
Średnica gardzieli 24 mm 27 mm
Dysze
- główna paliwa 117 130
- główna powietrza 145 170
- paliwa biegu jałowego 45 GF2 80
- powietrza biegu jałowego 190 150
- pompki przyspieszenia 35 35
Rurka emulsyjna 88 60
Średnica gniazda zaworu iglicowego 1,8 mm
Poziom paliwa 33,5 mm
(mierzony od dolnych krawędzi ramion pływaków do płaszczyzny pokrywy z uszczelką w pozycji poziomej odwróconej)
Prędkość obrotowa biegu jałowego 750 obr/min
Zawartość CO 1,5 ± 0,5%
Zawartość CO2 ponad 12%
Układ zapłonowy / akumulatorowy, tranzystorowy rozdzielaczowy TSZ-i
Aparat zapłonowy
- silnik K1A / Bosch 0237 009 604, z bezstykowym generatorem impulsów
- silnik K2A / Ducellier 52 256 51A, z bezstykowym generatorem impulsów
Kolejność zapłonu (cylinder nr 1 od strony koła
zamachowego) 1-3-4-2
Początkowy kąt wyprzedzenia zapłonu (przy 700 obr/min i odłączonym przewodzie podciśnienia)
- etylina LO 98 8° ± 2° przed ZZ
- benzyna bezołowiowa LO 95 4° ± 2° przed ZZ
Cewka zapłonowa / Bosch 0221 502 396 lub Ducellier 520 073
- rezystancja uzwojenia pierwotnego 0,7...0,8 W
- rezystancja uzwojenia wtórnego 6500...6600 W
Moduł wzmocnienia zapłonu / Bosch 0227 100 140
Świece zapłonowe
- silnik K1A / Eyquem FC 52 LS lub Champion C 9 YCX
- silnik K2A / Eyquem FC 62 LS
Odstęp elektrod 0,8 mm
PODWOZIE
Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, sterowane mechanicznie
Typ Valeo 180 CP 355
Średnica tarczy
- zewnętrzna 181,5 mm
- wewnętrzna 127 mm
Grubość tarczy 7,7 ± 0,3 mm
Typ okładzin / Ferodo F 202
Skok całkowity pedału 140 mm
Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane
Typ
- silnik K1A / MA/2 CA 05
- silnik K2A / MA/2 CA 08
Przełożenia
Skrzynka MA/2 CA 05
- I bieg 3,42
- II bieg 1,81
- III bieg 1,28
- IV bieg 0,97
- V bieg 0,77
- bieg wsteczny 3,58
- przekładnia główna 3,76 (64/17)
Skrzynka MA/2 CA 08
- I bieg 3,42
- II bieg 1,95
- III bieg 1,36
- IV bieg 1,05
- V bieg 0,85
- bieg wsteczny 3,58
- przekładnia główna 4,29 (60/14)
Przeniesienie napędu / półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych trójramiennych Glaenzer Spicer GI 69 od strony skrzynki przekładniowej i GE 76 od strony kół
Układ kierowniczy / mechaniczny
Przekładnia kierownicza / zębatkowa
Przełożenie 22,1
Liczba obrotów koła kierownicy 3,8
Promień skrętu
- między ścianami 5,25 m
- między krawężnikami 5,15 m
Kąt skrętu koła
- zewnętrznego 31°02¢
- wewnętrznego 37°45¢
Zawieszenie przednie / niezależne, typu Mac Pherson, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym
Ustawienie kół przednich (samochód nie obciążony)
- zbieżność (regulowana) 5 ± 1 mm (0°45¢ ± 10¢)
- pochylenie koła (nieregulowane) 0°40¢ ± 30¢
- wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 1°45¢ ± 30¢
- pochylenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 8°35¢
Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym
Zawieszenie tylne / niezależne, na pojedynczych podłużnych wahaczach wleczonych ułożyskowanych w rurowej belce poprzecznej i połączonych drążkami skrętnymi, z amortyzatorami hydraulicznymi teleskopowymi dwustronnego działania położonymi poziomo
Ustawienie kół tylnych (samochód nie obciążony)
- zbieżność (nieregulowana) 1 ± 1 mm (0°10¢ ± 10¢)
- pochylenie koła (nieregulowane) -0°50¢ ± 30¢
Wysokość kontrolna zawieszenia tylnego (mierzona od nawierzchni
do belki mocowania amortyzatorów tylnych - regulowana) 427 ± 7 mm
Piasta koła tylnego / na dwóch łożyskach stożkowych
Układ hamulcowy
Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym
Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczami pełnymi, Bendix IV lub Girling J 48
Średnica zewnętrzna tarczy 247 mm
Grubość tarczy
- nominalna 10 mm
- minimalna dopuszczalna 8,5 mm
Nakładki cierne / Textar T 249 lub Ferodo F 592
Grubość nakładek
- nominalna 17,7 mm
- minimalna dopuszczalna / sygnalizowana zanikiem rowka kontrolnego w środku nakładki ciernej lub zaświeceniem się odpowiedniej lampki kontrolnej w zestawie wskaźników
Średnica cylindra zacisku 48 mm
Hamulce kół tylnych / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk, Bendix lub Girling, z ogranicznikami ciśnienia wbudowanymi w cylinderki hamulców
Średnica robocza bębna
- nominalna 180 mm
- maksymalna po obróbce 181 mm
Okładziny cierne
- szczęka współbieżna / Ferodo 617 lub Don 342
- szczęka przeciwbieżna / Abex Pagid 383
Grubość okładzin
- nominalna 5 mm
- minimalna dopuszczalna 1 mm
Szerokość okładzin 30 mm
Średnica cylinderków 19 mm
Pompa hamulcowa / w układzie tandem, Bendix lub Teves
Średnica tłoków 19 mm
Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe, typu Isovac, Bendix lub Teves
Średnica tłoka 177,8 mm (7‘’)
Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych
Koła i ogumienie
Obręcze / 4,5 B 13 FH 4,35 (wersje GR 1.4/SR) lub 5 B 13 FH 4,20 (wersja GT)
Ogumienie / 145 R 13 S (wersje GR 1.4/SR) lub 165/70 R 13 S (wersja GT)
Ciśnienie w ogumieniu
Ogumienie 145 R 13 S
- Michelin MX lub Dunlop Elite
- przód 0,19 MPa
- tył 0,21 MPa
- Uniroyal Rallye 280
- przód 0,20 MPa
- tył 0,22 MPa
Ogumienie 165/70 R 13 S
- Michelin MXL lub Uniroyal Rallye 280
- przód 0,17 MPa
- tył 0,19 MPa
- Pirelli P4
- przód 0,18 MPa
- tył 0,20 MPa
- Kleber C2
- przód 0,19 MPa
- tył 0,20 MPa
- Goodyear GPS
- przód 0,20 MPa
- tył 0,20 MPa
WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE
Akumulator / 12 V 175 A, minus na masie
Alternator / Paris Rhone A 13 N 129-12 V 50 A (650 W) z wbudowanym regulatorem elektronicznym Paris Rhone XV 1925
Prąd kontrolny (przy 13,5 V)
- przy 650 obr/min silnika 16 A
- przy 900 obr/min silnika 32 A
- przy 1795 obr/min silnika 47 A
Pasek klinowy / napędu alternatora
- typ / Kleber Venuflex 10 ´ 710 LP
- ugięcie / wynosi 10...15 mm w dolnej części paska pod naciskiem kciuka przyłożonym w połowie odległości między kołami pasowymi alternatora i wału korbowego
Rozrusznik / Bosch 0001 112 007 lub Ducellier 534 054
Bezpieczniki / 4 ´ (12 V, 5 A), 2 ´ (12 V, 10 A), 1 ´ (12 V, 20 A), 4 ´ (12 V, 25 A)
Żarówki
- świateł mijania i drogowych 40/45 W lub H4 55/60 W
- świateł pozycyjnych przednich 5 W
- reflektorów dodatkowych H3 55 W
- kierunkowskazów przednich i tylnych 21 W
- świateł hamowania/pozycyjnych tylnych 21/5 W
- świateł cofania 21 W
- światła tylnego przeciwmgłowego 21 W
- oświetlenia tablicy rejestracyjnej 5 W
Momenty dokręcania
- śrub głowicy
- 1. etap 20 N×m
- 2. etap dokręcić o 240°
- pokryw łożysk głównych
- 1. etap 20 N×m
- 2. etap dokręcić o 45°
- pokryw łożysk korbowych 40 N×m
- pokrywy głowicy 16 N×m
- koła zębatego wałka rozrządu 80 N×m
- napinacza paska zębatego 23 N×m
- koła zamachowego 65 N×m
- miski olejowej 8 N×m
- pompy oleju 8 N×m
- świec zapłonowych 25 N×m
- koła pasowego wału korbowego 110 N×m
- korka spustu oleju w silniku 30 N×m
- obudowy aparatu zapłonowego 16 N×m
- skrzynki przekładniowej do silnika 45 N×m
- śrub kół
- obręcze tłoczone 80 N×m
- obręcze odlewane 90 N×m
Masy
- własna
- wersje GR 1.4/SR 790 kg
- wersja GT 820 kg
- całkowita
- wersje GR 1.4/SR 1220 kg
- wersja GT 1230 kg
- maksymalna przyczepy niehamowanej
- wersje GR 1.4/SR 395 kg
- wersja GT 410 kg
- maksymalna przyczepy hamowanej 900 kg
Pojemności
- zbiornik paliwa 50 dm3
- układ smarowania
- silnik K1A 3,2 dm3 + 0,3 dm3 (filtr)
- silnik K2A 3,7 dm3 + 0,3 dm3 (filtr)
- układ chłodzenia 5,8 dm3
- skrzynka przekładniowa 2 dm3
- układ hamulcowy 0,36 dm3
Materiały eksploatacyjne
Paliwo / etylina LO 98 lub benzyna bezołowiowa LO 95
Uwaga: silnik przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej.
Olej silnikowy / API SF/CC, Esso Super Oil SAE 10W 40, wymiana co 10 000 km lub co 1 rok (z filtrem)
Olej przekładniowy / API GL5, Esso Gear Oil BV 75W80, sprawdzanie poziomu co 60 000 km (nie wymaga się okresowej wymiany)
Płyn chłodzący / mieszanina wody i specjalnej cieczy niezamarzającej Peugeot, wymiana co 2 lata
Płyn hamulcowy / SAE J 1703 DOT3 lub DOT4, sprawdzanie poziomu co 500 km, wymiana co 40 000 km lub co 2 lata
Zużycie paliwa
Wersje GR 1.4/SR (silnik K1A)
- przy 90 km/h 4,6 dm3/100 km
- przy 120 km/h 6,4 dm3/100 km
- w cyklu miejskim 7,2 dm3/100 km
Wersja GT (silnik K2A)
- przy 90 km/h 5,2 dm3/100 km
- przy 120 km/h 7,0 dm3/100 km
- w cyklu miejskim 8,6 dm3/100 km
Prędkość maksymalna
- wersje GR 1.4/SR (silnik K1A) 163 km/h
- wersja GT (silnik K2A) 178 km/h