Jak działa TURBO?.
- Para
- Peugeot 205 Master
- Posty: 10182
- Rejestracja: 30 cze pn, 2003 6:31 pm
- Posiadany PUG: najlepszy
- Numer Gadu-gadu: 1559591
- Lokalizacja: Baile Átha Cliath
- Kontakt:
Jak działa TURBO?.
typowo laiczne pytanie ale poważnie jeszcze sie nie spotkałem z kimś kto by mi to mógł wytłumaczyć w racjonalny sposób. wiem co i jak. ale prosiłbym o szczegóły, gdzie ten układ sie zaczyna i kończy, itp, ile kosztuje + coś o intercoolerze bym prosił. pOzDro
- Kaktus
- Maniak
- Posty: 1567
- Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Hej!!
A wiec po kolei
Turbo = turbina, czyli "urzadzenie" z wirnikiem napedzane gazem
Sprezarka = pompa z wirnikiem, sluzaca do zwiekszenia cisnienia gazu
W samochodach, z TURBO montowany jest tak naprawde zestaw nazywany Turbo-Sprezarka, czyli w jednym kadlubie znajduje sie turbinka i sprezarka, oba urzadzenia polaczone sa ze soba walkiem, a dokladniej polaczony jest wirnik turbiny z wirnikiem sprezarki.
Turbine podpina sie w uklad wydechowy, tak ze spaliny z kolektora wydechowego ida do turbiny, a z turbiny dalej leca sobie w wydech.
Spaliny napedzaja wirnik turbiny (kreci sie nawet do 100 000 obr/min), a ten placzony walkiem z wirnikiem sprezarki, napedza ow wirnik sprezarki
Teraz wirnik sprezarki ma tak skonstruowane skrzydelka, aby pod wplywem ruchu obrotowego zwiekszaly one cisnienie gazu (w tym przypadku powietrza).
Jak sie nie trudno domyslec, sprezarka "spreza" powietrze do cisnienia np. 1bar, i z takim cisnieniem powietrze jest WPYCHANE (a nie jak w samochodach z silnikiem atmosferycznym wsysane) do cylindrow.
To tyle jezeli chodzi o prace turbo-sprezarki.
Turbo-sprezarka przewaznie znajduje sie bardzo blisko kolektora wydechowego, chyba ze jakis maniak zrobi sobie mega kolektor, wtedy turbinkie mozna wsadzic nawet nad maske
Jezeli chodzi o obieg powietrza, to powietrze pobierane jest przez filtr stozkowy, przeplywa przez przeplywomierz, idzie rura do sprezarki, tam zostaje sprezone, i rura idzie do przepustnicy, z przepustnicy do kolektora ssacego, pozniej do cylindrow, pozniej do kolektora wydechowego, pozniej do turbiny, a pozniej juz w wydech
Po drodze oczywiscie sa jeszcze zawory odpowiednie Blow-Off itp, ktore maja na celu utrzymywanie odpowiedniego cisnienia w dolocie... jezeli sprezarka pracuje i spreza powietrze, a my zdejmiemy noge z gazu (zamkniemy przepustnice) to aby nie wysadzic w powietrze rur doprowadzajacych powietrze, ten zaworek upuszcza cisnienie, tak aby nie bylo wieksze niz ustalona wartosc np. 1bar
Po co intercooler?
Turbina napedzana spalinami rozgrzewa sie bardzo mocno, a wraz z nia nagrzewa sie sprezarka, - powietrze plynace przez sprezarke takze sie nagrzewa, a to nie dobrze!! Tak wiec za sprezarka montuje sie intercooler, ktory ma za zadanie chlodzic powietrze, zanim one trafi do cylindrow.
Dlaczego nie mozna odrazu po ostrej jedzie gasic silnika z Turbina?
Poniewaz wirnik sprezarki i turbiny kreci sie nawet do 100 000 obr/min, tak wiec potrzebuje on super smarowania olejem, oraz aby mogl sie tak krecic potrzebuje super lozyska! Jak zgasimy silnik odrazu, to czesto turbosprezarka traci smarowanie a wirnik kreci sie jeszcze z minute jak nie wiecej!! BEZ SMAROWANIA! W dodatku rozrzany bardzo mocno! Dlatego trzeba poczekac z minutke na wolnych obrotach az troche wirnik zwolni, i sie schlodzi.
Oprocz turbo-sprezarek, stosuje sie takze KOMPRESORY - jest to dokladnie to samo co turbo-sprezarka, ale taka "wykastrowana" czyli pozbawiona turbiny. Jest to sprezarka napedzana paskiem klinowym (zamiast turbina), badz tez napedzana jest elektronicznie.
Jak wiadomo duza turbina = duza wage = duza bezwladnosc = ciezkie rozkrecanie wirnika. Dlatego czesto zamiast jednej duzej turbo-sprezarki stosuje sie dwie mniejsze...
To chyba narazie tyle...
A wiec po kolei
Turbo = turbina, czyli "urzadzenie" z wirnikiem napedzane gazem
Sprezarka = pompa z wirnikiem, sluzaca do zwiekszenia cisnienia gazu
W samochodach, z TURBO montowany jest tak naprawde zestaw nazywany Turbo-Sprezarka, czyli w jednym kadlubie znajduje sie turbinka i sprezarka, oba urzadzenia polaczone sa ze soba walkiem, a dokladniej polaczony jest wirnik turbiny z wirnikiem sprezarki.
Turbine podpina sie w uklad wydechowy, tak ze spaliny z kolektora wydechowego ida do turbiny, a z turbiny dalej leca sobie w wydech.
Spaliny napedzaja wirnik turbiny (kreci sie nawet do 100 000 obr/min), a ten placzony walkiem z wirnikiem sprezarki, napedza ow wirnik sprezarki
Teraz wirnik sprezarki ma tak skonstruowane skrzydelka, aby pod wplywem ruchu obrotowego zwiekszaly one cisnienie gazu (w tym przypadku powietrza).
Jak sie nie trudno domyslec, sprezarka "spreza" powietrze do cisnienia np. 1bar, i z takim cisnieniem powietrze jest WPYCHANE (a nie jak w samochodach z silnikiem atmosferycznym wsysane) do cylindrow.
To tyle jezeli chodzi o prace turbo-sprezarki.
Turbo-sprezarka przewaznie znajduje sie bardzo blisko kolektora wydechowego, chyba ze jakis maniak zrobi sobie mega kolektor, wtedy turbinkie mozna wsadzic nawet nad maske
Jezeli chodzi o obieg powietrza, to powietrze pobierane jest przez filtr stozkowy, przeplywa przez przeplywomierz, idzie rura do sprezarki, tam zostaje sprezone, i rura idzie do przepustnicy, z przepustnicy do kolektora ssacego, pozniej do cylindrow, pozniej do kolektora wydechowego, pozniej do turbiny, a pozniej juz w wydech
Po drodze oczywiscie sa jeszcze zawory odpowiednie Blow-Off itp, ktore maja na celu utrzymywanie odpowiedniego cisnienia w dolocie... jezeli sprezarka pracuje i spreza powietrze, a my zdejmiemy noge z gazu (zamkniemy przepustnice) to aby nie wysadzic w powietrze rur doprowadzajacych powietrze, ten zaworek upuszcza cisnienie, tak aby nie bylo wieksze niz ustalona wartosc np. 1bar
Po co intercooler?
Turbina napedzana spalinami rozgrzewa sie bardzo mocno, a wraz z nia nagrzewa sie sprezarka, - powietrze plynace przez sprezarke takze sie nagrzewa, a to nie dobrze!! Tak wiec za sprezarka montuje sie intercooler, ktory ma za zadanie chlodzic powietrze, zanim one trafi do cylindrow.
Dlaczego nie mozna odrazu po ostrej jedzie gasic silnika z Turbina?
Poniewaz wirnik sprezarki i turbiny kreci sie nawet do 100 000 obr/min, tak wiec potrzebuje on super smarowania olejem, oraz aby mogl sie tak krecic potrzebuje super lozyska! Jak zgasimy silnik odrazu, to czesto turbosprezarka traci smarowanie a wirnik kreci sie jeszcze z minute jak nie wiecej!! BEZ SMAROWANIA! W dodatku rozrzany bardzo mocno! Dlatego trzeba poczekac z minutke na wolnych obrotach az troche wirnik zwolni, i sie schlodzi.
Oprocz turbo-sprezarek, stosuje sie takze KOMPRESORY - jest to dokladnie to samo co turbo-sprezarka, ale taka "wykastrowana" czyli pozbawiona turbiny. Jest to sprezarka napedzana paskiem klinowym (zamiast turbina), badz tez napedzana jest elektronicznie.
Jak wiadomo duza turbina = duza wage = duza bezwladnosc = ciezkie rozkrecanie wirnika. Dlatego czesto zamiast jednej duzej turbo-sprezarki stosuje sie dwie mniejsze...
To chyba narazie tyle...
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
-
- Nowicjusz
- Posty: 21
- Rejestracja: 12 lut czw, 2004 9:51 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
jest jeszcze jedna funkcja którą spełnia ten magiczny "zaworek" mianowicie nie upuszczenie powietrza z przewodów spowoduje niepotrzebne opory w sprężarce (co przy ALS czyli tzw. "podtrzymaniu turbiny" jest bardzo istotne przy eliminacji "turbo dziury" jeśli mówimy o jeździe sportowej) czyli dzięki upuszczeniu powietrza turbo-sprężarka ma większą "bezwładność"Po drodze oczywiscie sa jeszcze zawory odpowiednie Blow-Off itp, ktore maja na celu utrzymywanie odpowiedniego cisnienia w dolocie... jezeli sprezarka pracuje i spreza powietrze, a my zdejmiemy noge z gazu (zamkniemy przepustnice) to aby nie wysadzic w powietrze rur doprowadzajacych powietrze, ten zaworek upuszcza cisnienie, tak aby nie bylo wieksze niz ustalona wartosc np. 1bar
No to skoro juz przy tym jesteśmy to: coprawda nie robione w pugu(chyba) ale może ktos wie co to jest:
1. TWIN SPARK w alfa romeo??
2.Common Rail w np toyotach??
i na jakiej zasadzie działają i jaka jest różnica pomiędzy OHC i DOHC np w Fordach??
1. TWIN SPARK w alfa romeo??
2.Common Rail w np toyotach??
i na jakiej zasadzie działają i jaka jest różnica pomiędzy OHC i DOHC np w Fordach??
Ostatnio zmieniony 15 kwie czw, 2004 8:23 pm przez madafaka, łącznie zmieniany 1 raz.
- Demo84
- Junior
- Posty: 155
- Rejestracja: 04 gru czw, 2003 11:27 pm
- Numer Gadu-gadu: 3082188
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
TWIN SPARK to chyba z angielska podwojna ISKRA (zaplonowa)madafaka pisze:No to skoro juz przy tym jesteśmy to: coprawda nie robione w pugu ale może ktos wie co to jest:
1. TWIN SPARK w alfa romeo??
2.Common Rallye w np toyotach??
i na jakiej zasadzie działają i jaka jest różnica pomiędzy OHC i DOHC np w Fordach??
common raile chyba???
OHC to jest (over head camshaft) wałek rozrzadu w głowicy
DOHC jest to (double over head camshaft) dwa wałek rozrzadu w głowicy
OHV (over head valves) wałek rozrzadu umieszczony w bloku silnika
OHC i DOHC walek jest umieszczony nad lub obok zaworów co pozwala na precyzyjna prace rozrzadu i mozliwosc osiagania (bezpiecznego osiągania) przez silnik wysokich obrotow.
OHV wałek rozrzadu umieszczony w bloku silnika, sterowal zaworami przez dlugie dzwignie popychaczy, czyli tani stary typ montowany w slabych jednostkach napedowych. Jak mozna sie domyslec: malo precyzyjny.
Jesli sie myle to niech ktos mnie poprawi:)
Wielbiciel: Peugeot 205
Właściciel: Lancia Delta HF Turbo "MARTINI"
--< http://www.ITC.yoyo.pl >--
--< http://www.Demo.Peugeot205.pl >--
Właściciel: Lancia Delta HF Turbo "MARTINI"
--< http://www.ITC.yoyo.pl >--
--< http://www.Demo.Peugeot205.pl >--
- Ninja
- Uzalezniony
- Posty: 640
- Rejestracja: 11 gru czw, 2003 6:42 pm
- Posiadany PUG: '90 1.8 XLD (był)
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Ząbki k. W-wy
Common Rail - (wspólna szyna) - sytem zasilania silnikow wysokopreznych.
Nie ma pompy wtryskowej, a silnik napedza wysokocisnieniowa pompe, ktora tloczy paliwo do szyny lub listwy lub kolektora (jak zwal tak zwal, wiadomo o co chodzi ) - wspolnego dla wszystkich cylindrow. W przewodzie tym jest utrzymywane cisnienie do 1350 barow, niezaleznie od predkosci obrotowej i obciazenia silnika. Dopiero z tego przewodu paliwo jest rozdzielane do wtryskiwaczy wyposazonych w szybko dzialajace zawory elektromagnetyczne i wtryskiwane do komory spalania.
Z duza precyzja utrzymywany jest na stałym poziomie moment wtrysku, czas jego trwania oraz dawka wtryskiwanego paliwa. Mozna dowolnie ksztaltowac wyprzedzenie lub opóźnienie momentu wtrysku.
Dodatkowa zaleta jest tzw. wtrysk pilotowy (wstępny), w mikrosekundowym czasie, tuz przed wtryskiem zasadniczym. Jego zadaniem jest wstepne nagrzanie przestrzeni spalania. W ten sposób następuje szybszy zapłon mieszanki, powolniejszy wzrost cisnienia i temperatury. Przy spalaniu jest nizszy poziom halasu.
Waznymi zaletami sa małe zużycie paliwa i male "dieslowskie kopcenie-smrodzenie"
Glowy nie dam, ale prace nad tym chyba rozpoczeli Japonczycy z Toyoty i Wlosi z FIATA. Wiem ze cwani Niemcy z Boscha kupili prawa do urzadzenia od Wlochow i nadali systemowi obecny ksztalt.
U Peugeota silniki z tym systemem maja oznaczenie HDi od "High pressure Direct injection"
U mnie by sie taki przydal
Nie ma pompy wtryskowej, a silnik napedza wysokocisnieniowa pompe, ktora tloczy paliwo do szyny lub listwy lub kolektora (jak zwal tak zwal, wiadomo o co chodzi ) - wspolnego dla wszystkich cylindrow. W przewodzie tym jest utrzymywane cisnienie do 1350 barow, niezaleznie od predkosci obrotowej i obciazenia silnika. Dopiero z tego przewodu paliwo jest rozdzielane do wtryskiwaczy wyposazonych w szybko dzialajace zawory elektromagnetyczne i wtryskiwane do komory spalania.
Z duza precyzja utrzymywany jest na stałym poziomie moment wtrysku, czas jego trwania oraz dawka wtryskiwanego paliwa. Mozna dowolnie ksztaltowac wyprzedzenie lub opóźnienie momentu wtrysku.
Dodatkowa zaleta jest tzw. wtrysk pilotowy (wstępny), w mikrosekundowym czasie, tuz przed wtryskiem zasadniczym. Jego zadaniem jest wstepne nagrzanie przestrzeni spalania. W ten sposób następuje szybszy zapłon mieszanki, powolniejszy wzrost cisnienia i temperatury. Przy spalaniu jest nizszy poziom halasu.
Waznymi zaletami sa małe zużycie paliwa i male "dieslowskie kopcenie-smrodzenie"
Glowy nie dam, ale prace nad tym chyba rozpoczeli Japonczycy z Toyoty i Wlosi z FIATA. Wiem ze cwani Niemcy z Boscha kupili prawa do urzadzenia od Wlochow i nadali systemowi obecny ksztalt.
U Peugeota silniki z tym systemem maja oznaczenie HDi od "High pressure Direct injection"
U mnie by sie taki przydal
- Kaktus
- Maniak
- Posty: 1567
- Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Twin Spark - to dokladnie 2 iskry
Alfy z tym systemem maja 2 swiece na cylinder Ciekawy bajer co nie
Alfy z tym systemem maja 2 swiece na cylinder Ciekawy bajer co nie
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
- Kaktus
- Maniak
- Posty: 1567
- Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
OHC
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
- Kaktus
- Maniak
- Posty: 1567
- Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
DOHC ma Migacz czyli Mi16
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
- Marin205
- Peugeot 205 Master
- Posty: 3172
- Rejestracja: 03 wrz sob, 2005 12:56 pm
- Posiadany PUG: 205RG zamienione na Skodę
- Numer Gadu-gadu: 4777015
- Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
- Kontakt:
Re: Jak działa TURBO?.
przeglądałem stare tematy i trafiłem na ciekawe zapytanie jednego z naszych forumowiczów
proszę nie posądzać mnie o złośliwość
proszę nie posądzać mnie o złośliwość
http://www.katalogi.peugeot205.pl Kliknij tu i zobacz spis katalogów z galerii.
http://www.facebook.com/Peugeot205Brochures Kliknij tu ściągnij katalog w pdf z facebooka
http://www.facebook.com/Peugeot205Brochures Kliknij tu ściągnij katalog w pdf z facebooka
-
- Peugeot 205 Master
- Posty: 2689
- Rejestracja: 04 paź pn, 2004 12:33 pm
- Numer Gadu-gadu: 10090927
- Lokalizacja: Karlstad/Lublin
Re: Jak działa TURBO?.
No i pieknie Kaktus wytlumaczyl o co biega szkoda ze sie tak malo wypowiada teraz.
Kazda morda pasuje do Forda!
- Marin205
- Peugeot 205 Master
- Posty: 3172
- Rejestracja: 03 wrz sob, 2005 12:56 pm
- Posiadany PUG: 205RG zamienione na Skodę
- Numer Gadu-gadu: 4777015
- Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
- Kontakt:
Re: Jak działa TURBO?.
to prawda, jest bardzo zajęty zapewneMunne pisze:No i pieknie Kaktus wytlumaczyl o co biega szkoda ze sie tak malo wypowiada teraz.
http://www.katalogi.peugeot205.pl Kliknij tu i zobacz spis katalogów z galerii.
http://www.facebook.com/Peugeot205Brochures Kliknij tu ściągnij katalog w pdf z facebooka
http://www.facebook.com/Peugeot205Brochures Kliknij tu ściągnij katalog w pdf z facebooka