Hej!!
A wiec po kolei
Turbo = turbina, czyli "urzadzenie" z wirnikiem napedzane gazem
Sprezarka = pompa z wirnikiem, sluzaca do zwiekszenia cisnienia gazu
W samochodach, z TURBO
montowany jest tak naprawde zestaw nazywany Turbo-Sprezarka, czyli w jednym kadlubie znajduje sie turbinka i sprezarka, oba urzadzenia polaczone sa ze soba walkiem, a dokladniej polaczony jest wirnik turbiny z wirnikiem sprezarki.
Turbine podpina sie w uklad wydechowy, tak ze spaliny z kolektora wydechowego ida do turbiny, a z turbiny dalej leca sobie w wydech.
Spaliny napedzaja wirnik turbiny (kreci sie nawet do 100 000 obr/min), a ten placzony walkiem z wirnikiem sprezarki, napedza ow wirnik sprezarki
Teraz wirnik sprezarki ma tak skonstruowane skrzydelka, aby pod wplywem ruchu obrotowego zwiekszaly one cisnienie gazu (w tym przypadku powietrza).
Jak sie nie trudno domyslec, sprezarka "spreza" powietrze do cisnienia np. 1bar, i z takim cisnieniem powietrze jest WPYCHANE (a nie jak w samochodach z silnikiem atmosferycznym wsysane) do cylindrow.
To tyle jezeli chodzi o prace turbo-sprezarki.
Turbo-sprezarka przewaznie znajduje sie bardzo blisko kolektora wydechowego, chyba ze jakis maniak zrobi sobie mega kolektor, wtedy turbinkie mozna wsadzic nawet nad maske
Jezeli chodzi o obieg powietrza, to powietrze pobierane jest przez filtr stozkowy, przeplywa przez przeplywomierz, idzie rura do sprezarki, tam zostaje sprezone, i rura idzie do przepustnicy, z przepustnicy do kolektora ssacego, pozniej do cylindrow, pozniej do kolektora wydechowego, pozniej do turbiny, a pozniej juz w wydech
Po drodze oczywiscie sa jeszcze zawory odpowiednie Blow-Off itp, ktore maja na celu utrzymywanie odpowiedniego cisnienia w dolocie... jezeli sprezarka pracuje i spreza powietrze, a my zdejmiemy noge z gazu (zamkniemy przepustnice) to aby nie wysadzic w powietrze rur doprowadzajacych powietrze, ten zaworek upuszcza cisnienie, tak aby nie bylo wieksze niz ustalona wartosc np. 1bar
Po co intercooler?
Turbina napedzana spalinami rozgrzewa sie bardzo mocno, a wraz z nia nagrzewa sie sprezarka, - powietrze plynace przez sprezarke takze sie nagrzewa, a to nie dobrze!! Tak wiec za sprezarka montuje sie intercooler, ktory ma za zadanie chlodzic powietrze, zanim one trafi do cylindrow.
Dlaczego nie mozna odrazu po ostrej jedzie gasic silnika z Turbina?
Poniewaz wirnik sprezarki i turbiny kreci sie nawet do 100 000 obr/min, tak wiec potrzebuje on super smarowania olejem, oraz aby mogl sie tak krecic potrzebuje super lozyska! Jak zgasimy silnik odrazu, to czesto turbosprezarka traci smarowanie a wirnik kreci sie jeszcze z minute jak nie wiecej!! BEZ SMAROWANIA! W dodatku rozrzany bardzo mocno! Dlatego trzeba poczekac z minutke na wolnych obrotach az troche wirnik zwolni, i sie schlodzi.
Oprocz turbo-sprezarek, stosuje sie takze KOMPRESORY - jest to dokladnie to samo co turbo-sprezarka, ale taka "wykastrowana"
czyli pozbawiona turbiny. Jest to sprezarka napedzana paskiem klinowym (zamiast turbina), badz tez napedzana jest elektronicznie.
Jak wiadomo duza turbina = duza wage = duza bezwladnosc = ciezkie rozkrecanie wirnika. Dlatego czesto zamiast jednej duzej turbo-sprezarki stosuje sie dwie mniejsze...
To chyba narazie tyle...