Peugeot 205 GL/GR 1,1 (1987-1995)
SILNIK / o zapłonie iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu i pochylony o 6° do przodu, napędzający koła przednie
Typ silnika H1A-TU1
Średnica cylindra 72 mm
Skok tłoka 69 mm
Pojemność skokowa 1124 cm3
Stopień sprężania 9,4
Ciśnienie sprężania 1,1 MPa
Moc maksymalna 40 kW (55 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 5800 obr/min
Moment maksymalny 88 N×m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 3200 obr/min
Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny
Luz zaworów do kontroli faz rozrządu 0,7 mm
Fazy rozrządu
- otwarcie zaworu ssącego 5°19¢ przed ZZ
- zamknięcie zaworu ssącego 32°58¢ po ZW
- otwarcie zaworu wydechowego 43°49¢ przed ZW
- zamknięcie zaworu wydechowego 0°06¢ przed ZZ
Luz roboczy zaworów (na zimno)
- zawór ssący 0,20 ± 0,05 mm
- zawór wydechowy 0,40 ± 0,05 mm
Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu i pompy cieczy chłodzącej
- typ / Isoran 104 RPP 150
- regulacja naciągu / za pomocą przyrządu specjalnego
- wymiana / co 75 000 km
Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem
Termostat / Calorstat
- temperatura początku otwarcia 88°C
- temperatura pełnego otwarcia 102°C
- skok zaworu 7,5 mm
Wentylator / elektryczny, ośmiołopatkowy, dwubiegowy, o średnicy znamionowej 285 mm, o mocy 100 W, Asti, sterowany termowyłącznikiem Jaeger
- temperatura włączenia 1. prędkości 92°C
- temperatura włączenia 2. prędkości 97°C
Układ smarowania / pod ciśnieniem
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu zewnętrznym, napędzana łańcuchem jednorzędowym od wału korbowego
Ciśnienie oleju / w temperaturze 90°C
- przy 700 obr/min 0,15 MPa
- przy 1000 obr/min 0,2 MPa
- przy 2000 obr/min 0,3 MPa
- przy 4000 obr/min 0,4 MPa
Filtr oleju / z wymiennym wkładem, Purflux LS 468 A lub Lautrette ELH 4104
Układ zasilania / gaźnikowy
Pompa paliwa / przeponowa, napędzana mechanicznie od wałka rozrządu
Ciśnienie zasilania (maksymalne) 0,025 MPa
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, AP-AC-AT 7803, Lautrette EL 1820 lub Purflux A 518
Gaźnik / opadowy, jednoprzelotowy, urządzenie rozruchowe sterowane ręcznie
Typ / Solex 32 PBISA 16 (411)
Gaźnik Solex 32 PBISA 16 (411)
Średnica gardzieli 25 mm
Dysze
- główna paliwa 127,5
- główna powietrza 175
- paliwa biegu jałowego 48
- powietrza biegu jałowego 165
- paliwa ekonostatu 46 (35)
- powietrza ekonostatu 150
- pompki przyspieszenia 40
Rurka emulsyjna EM
Masa pływaka 5,7 g
Średnica gniazda zaworu iglicowego 1,6 mm
Poziom paliwa 36,5 ± 1 mm
(mierzony od dolnej tworzącej pływaka do płaszczyzny pokrywy z uszczelką w pozycji poziomej odwróconej - sprawdzian Solex 71644-012)
Prędkość obrotowa biegu jałowego 700 obr/min
Zawartość CO 1,5 ± 0,5%
Zawartość CO2 ponad 10%
Układ zapłonowy / akumulatorowy, tranzystorowy rozdzielaczowy TSZ-i
Aparat zapłonowy / Bosch 0237 009 601, z bezstykowym generatorem impulsów
Kolejność zapłonu (cylinder nr 1 od strony koła
zamachowego) 1-3-4-2
Rezystancja generatora impulsów ok. 300 W
Początkowy kąt wyprzedzenia zapłonu (przy 700 obr/min
i odłączonym przewodzie podciśnienia) 8° ± 2° przed ZZ
Cewka zapłonowa / Ducellier 520 073
- rezystancja uzwojenia pierwotnego 0,7...0,8 W
- rezystancja uzwojenia wtórnego 6500...6600 W
Moduł wzmocnienia zapłonu / Bosch 0227 100 140
Świece zapłonowe / Eyquem FC 52 LS lub Champion C 9 YCX
Odstęp elektrod 0,8 mm
PODWOZIE
Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, sterowane mechanicznie
Typ Valeo 180 CP 355
Średnica tarczy
- zewnętrzna 181,5 mm
- wewnętrzna 127 mm
Grubość tarczy 7,7 ± 0,3 mm
Typ okładzin / Ferodo F 202
Skok całkowity pedału 140 mm
Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, cztero- lub pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane
Typ
- skrzynka czterobiegowa / MA/2 CA 02
- skrzynka pięciobiegowa / MA/2 CA 07
Przełożenia
Skrzynka czterobiegowa
- I bieg 3,42
- II bieg 1,81
- III bieg 1,13
- IV bieg 0,81
- bieg wsteczny 3,58
- przekładnia główna 3,76 (64/17)
Skrzynka pięciobiegowa
- I bieg 3,42
- II bieg 1,81
- III bieg 1,28
- IV bieg 0,97
- V bieg 0,77
- bieg wsteczny 3,58
- przekładnia główna 3,94 (63/16)
Przeniesienie napędu / półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych trójramiennych Glaenzer Spicer GI 69 od strony skrzynki przekładniowej i GE 76 od strony kół
Układ kierowniczy / mechaniczny
Przekładnia kierownicza / zębatkowa
Przełożenie 22,1
Liczba obrotów koła kierownicy 3,8
Promień skrętu
- między ścianami 5,25 m
- między krawężnikami 5,15 m
Kąt skrętu koła
- zewnętrznego 31°02¢
- wewnętrznego 37°45¢
Zawieszenie przednie / niezależne, typu Mac Pherson, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym
Ustawienie kół przednich (samochód nie obciążony)
- zbieżność (regulowana) 5 ± 1 mm (0°45¢ ± 10¢)
- pochylenie koła (nieregulowane) 0°40¢ ± 30¢
- wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 1°45¢ ± 30¢
- pochylenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 8°35¢
Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym
Zawieszenie tylne / niezależne, na pojedynczych podłużnych wahaczach wleczonych ułożyskowanych w rurowej belce poprzecznej i połączonych drążkami skrętnymi, z amortyzatorami hydraulicznymi teleskopowymi dwustronnego działania położonymi poziomo
Ustawienie kół tylnych (samochód nie obciążony)
- zbieżność (nieregulowana) 1 ± 1 mm (0°10¢ ± 10¢)
- pochylenie koła (nieregulowane) -0°50¢ ± 30¢
Wysokość kontrolna zawieszenia tylnego (mierzona od nawierzchni
do belki mocowania amortyzatorów tylnych - regulowana) 427 ± 7 mm
Piasta koła tylnego / na dwóch łożyskach stożkowych
Układ hamulcowy
Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym
Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczami pełnymi, Bendix IV lub Girling J 48
Średnica zewnętrzna tarczy 247 mm
Grubość tarczy
- nominalna 10 mm
- minimalna dopuszczalna 8,5 mm
Nakładki cierne / Textar T 249 lub Ferodo F 592
Grubość nakładek
- nominalna 17,7 mm
- minimalna dopuszczalna / sygnalizowana zanikiem rowka kontrolnego w środku nakładki ciernej lub zaświeceniem się odpowiedniej lampki kontrolnej w zestawie wskaźników
Średnica cylindra zacisku 48 mm
Hamulce kół tylnych / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk, Bendix lub Girling, z ogranicznikami ciśnienia wbudowanymi w cylinderki hamulców
Średnica robocza bębna
- nominalna 180 mm
- maksymalna po obróbce 181 mm
Okładziny cierne
- szczęka współbieżna / Ferodo 617 lub Don 342
- szczęka przeciwbieżna / Abex Pagid 383
Grubość okładzin
- nominalna 5 mm
- minimalna dopuszczalna 1 mm
Szerokość okładzin 30 mm
Średnica cylinderków 19 mm
Pompa hamulcowa / w układzie tandem, Bendix lub Teves
Średnica tłoków 19 mm
Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe, typu Isovac, Bendix lub Teves
Średnica tłoka 177,8 mm (7‘’)
Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych
Koła i ogumienie
Obręcze / 4,5 B 13 FH 4,35 lub 5 B 13 FH 4,20 (wyposażenie dodatkowe)
Ogumienie / 145 R 13 S
Ciśnienie w ogumieniu
- przód 0,20 MPa
- tył 0,20 MPa
WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE
Akumulator / 12 V 25 A×h/150 A, minus na masie
Alternator / Paris Rhone A 13 N 129-12 V 50 A (650 W) z wbudowanym regulatorem elektronicznym Paris Rhone XV 1925
Prąd kontrolny (przy 13,5 V)
- przy 650 obr/min silnika 16 A
- przy 900 obr/min silnika 32 A
- przy 1795 obr/min silnika 47 A
Pasek klinowy / napędu alternatora
- typ / Kleber Venuflex 10 ´ 710 LP
- ugięcie / wynosi 10...15 mm w dolnej części paska pod naciskiem kciuka przyłożonym w połowie odległości między kołami pasowymi alternatora i wału korbowego
Rozrusznik / Bosch 0001 112 007 lub Ducellier 534 054
Bezpieczniki / 4 ´ (12 V, 5 A), 2 ´ (12 V, 10 A), 1 ´ (12 V, 20 A), 4 ´ (12 V, 25 A)
Żarówki
- świateł mijania i drogowych 40/45 W lub H4 55/60 W
- świateł pozycyjnych przednich 5 W
- kierunkowskazów przednich i tylnych 21 W
- świateł hamowania/pozycyjnych tylnych 21/5 W
- świateł cofania 21 W
- światła tylnego przeciwmgłowego 21 W
- oświetlenia tablicy rejestracyjnej 5 W
Momenty dokręcania
- śrub głowicy
- 1. etap 20 N×m
- 2. etap dokręcić o 240°
- pokryw łożysk głównych
- 1. etap 20 N×m
- 2. etap dokręcić o 45°
- pokryw łożysk korbowych 40 N×m
- pokrywy głowicy 16 N×m
- koła zębatego wałka rozrządu 80 N×m
- napinacza paska zębatego 23 N×m
- koła zamachowego 65 N×m
- miski olejowej 8 N×m
- pompy oleju 8 N×m
- świec zapłonowych 25 N×m
- koła pasowego wału korbowego 110 N×m
- korka spustu oleju w silniku 30 N×m
- obudowy aparatu zapłonowego 16 N×m
- skrzynki przekładniowej do silnika 45 N×m
- śrub kół
- obręcze tłoczone 80 N×m
- obręcze odlewane 90 N×m
Masy
- własna 765 kg
- całkowita 1195 kg
- maksymalna przyczepy niehamowanej 380 kg
- maksymalna przyczepy hamowanej 800 kg
Pojemności
- zbiornik paliwa 50 dm3
- układ smarowania 3,2 dm3 + 0,3 dm3 (filtr)
- układ chłodzenia 5,8 dm3
- skrzynka przekładniowa 2 dm3
- układ hamulcowy 0,36 dm3
Materiały eksploatacyjne
Paliwo / etylina LO 94 lub benzyna bezołowiowa LO 95
Uwaga: silnik przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej.
Olej silnikowy / API SF/CC, Esso Super Oil SAE 10W 40, wymiana co 10 000 km lub co 1 rok (z filtrem)
Olej przekładniowy / API GL5, Esso Gear Oil BV 75W80, sprawdzanie poziomu co 60 000 km (nie wymaga się okresowej wymiany)
Płyn chłodzący / mieszanina wody i specjalnej cieczy niezamarzającej Peugeot, wymiana co 2 lata
Płyn hamulcowy / SAE J 1703 DOT3 lub DOT4, sprawdzanie poziomu co 500 km, wymiana co 40 000 km lub co 2 lata
Zużycie paliwa
Wersje ze skrzynką czterobiegową
- przy 90 km/h 4,5 dm3/100 km
- przy 120 km/h 5,9 dm3/100 km
- w cyklu miejskim 6,5 dm3/100 km
Wersje ze skrzynką pięciobiegową
- przy 90 km/h 4,5 dm3/100 km
- przy 120 km/h 5,9 dm3/100 km
- w cyklu miejskim 6,7 dm3/100 km
Prędkość maksymalna
- wersje ze skrzynką czterobiegową 154 km/h
- wersje ze skrzynką pięciobiegową 147 km/h