Witaj,
Piszę Ci tutaj zamiast na PW

Wg mnie możesz bez obaw zalać olej półsyntetyczny, tylko polepszysz sobie sytuację.
To, ze półsyntetyki, czy syntetyki rozszczelniają silniki, rozpuszczają nagary to MITY !!!
Dlaczego ?
proszę spojrzeć w karty katalogowe jakiegokolwiek mineralnego oleju obecnie sprzedawanego, Orlen, Shell, Lotos, Mobil...cokolwiek...i poszukać tam parametru TBN ( liczba zasadowa ). Odpowiada on za stopień w jakim utrzymuje silnik w czystości - im większa liczba TBN tym lepiej czyści z nagarów.
gdy porównasz wartości TBN olejów mineralnych z TBN olejów semi, okaże się, ze są baaaardzo zbliżone, bywa , ze są oleje mineralne które mają TBN wyższe od semi a nawet o pełnych syntetyków. Dlatego możesz spokojnie lac semi - NIC SIĘ NIE STANIE !!!!
No chyba, ze ktoś jeździł na najgorszej jakości mineralu i w silniku masz galaretę w postaci miękkich osadów lakowych ...
Ale sadze, ze jest to bardzo mało prawdopodobne.
jeśli tak jak mówisz od góry jest suchy to dobrze.
Zanim zalejesz semisyntetyk, sprawdź czy simeringi od strony rozrządu nie ciekną.
Jeśli nie wymieniałeś rozrządu to wymień, a przy okazji KONIECZNIE simeringi na wale korbowym i wałku rozrządu.
Zostanie jeszcze jeden , najgorszy simering, który znajduje się na wale korbowym ale pod kołem zamachowym i dotarcie do niego wymaga demontażu skrzyni biegów oraz sprzęgła i koła zamachowego. A to boli niestety. Aby sprawdzić, czy puszcza olej, czy nie, zdejmij czarną półksięzycowatą blaszaną osłonę od spodu silnika, która zasłania część koła zamachowego i zobacz czy sa tam ślady oleju, czy jest sucho.
Jeśli oleju tam jest , to niestety trzeba ten simering wymienić. Bo nawet jeśli jest go mało to niebawem będzie coraz więcej.
W przypadku, gdyby jednak okazało się sucho ( w co wątpię szczerze

) to masz sytuacje prostą jak konstrukcja cepa.
Wlewasz płukankę do silnika, zlewasz stary olej, z rozpuszczonymi osadami i zalewasz czyściutki świeżutki semisyntetyk.
Co bym polecił ?
Zdecydowanie Valvoline Max life 10w40
osobiście używałem go w CTI jak miałem stary silnik.
polecam też Totala Quartz 10w40
Możesz oczywiście wlać dowolnie wybrany przez siebie półsynetyk.
jeśli chodzi o filtr oleju, to tak jak pisał wcześniej Xonax - PURFLUX. A jesli nie to Mahle, MecaFilter, Mann ...
Koniecznie wymień uszczelkę pod miską olejową, ewentualnie zamontuj miskę na dobry jakościowo silikon - Weicon jest najlepszy, ale możesz użyć innego, byle wysokotemperaturowy .
Sprawdź dobrze, czy na pewno nie sączy ci sie gdzieś spod dekla zaworów oraz czy nie masz wycieku spod aparatu zapłonowego.
W pierwszym przypadku - wymiana uszczelki która nie kosztuje dużo.
W drugim - wymienić należy oring za kilka złotych i po bólu.
tak wiec, semi i .. zimą będzie łatwiej uruchamiać to po pierwsze, po drugie lepsze smarowanie, po trzecie.. lepiej dla komfortu psychicznego
