Strona 1 z 4

Peugeot 205 GTI 1.9 (Export) '88

: 22 mar ndz, 2015 10:37 pm
autor: teck
Cześć,

Chciałbym przedstawić Wam mojego 205 GTI '88 który w styczniu przyjechał do Polski ze Szwecji.
Jest to wersja Export, która ma silnik 102 kM i z tego, co wiem - fabrycznie montowany był układ hamulcowy od GTI 1.6. Na liczniku ok 224 tys.
Nie jest to wersja, którą chciałem kupić, szczególnie że w ogłoszeniu właściciel pisał, że ma 122 konie :/ ale jest ze mną i bardzo mnie cieszy. Zdecydowałem się na niego ze względu na całkiem niezły stan (w porównaniu do innych sztuk na sprzedaż za rozsądne pieniądze).

Historia
Samochód był w jednych rękach przez 17 lat. Właścicielem był starszy pan po 80-tce pochodzenia portugalskiego. Z tego, co się zorientowałem - przyjechał z właścicielem właśnie z Portugalii.
Nie ma w nim fajerwerków oprócz przednich reflektorów dalekosiężnych Hella Jumbo 220 (działają), niefabryczne ogrzewanie postojowe 220V (prawdopodobnie nie działa) wraz z podgrzewaniem foteli i spryskiwacze przednich reflektorów (też chyba niefabryczne w tym egzemplarzu).

Tak wyglądał w Szwecji:
219367.jpg
219367.jpg (33.08 KiB) Przejrzano 12396 razy
20150113_181633.jpg
20140625_130703.jpg
I po sprowadzeniu do Polski:
IMG_8017.jpeg
DSCF9207.jpg
DSCF9208.jpg
Stan obecny
Samochód przyjechał na kołach z kolcami, więc od razu musiałem kupić nowe opony i przy okazji felgi (sl 299) i Vredestein Quatrac 3 (całoroczne) 195/50 R15 (co powoduje niestety problem, ale o tym za chwilę).

Co zostało zrobione w ostatnim miesiącu:
- uszczelka miski olejowej
- uszczelniacze półosi 2 szt.
- gumy stabilizatora 2 szt.
- olej silnikowy Total 10W40
- wymiana oleju w przekładni (75W80)
- filtr oleju
- oba łączniki stabilizatora
- czyszczenie, smarowanie zacisków + śruby
- naprawa wiązki halogenów
- poduszki belki - wymiana
- wymiana półosi prawej
- regulacja hamulców tył
- wymiana filtra paliwa
- wymiana świec
- belka tylna (pełna regeneracja)
Powyższe naprawy wykonane przez 205Garage (Dzięki! :-) ) Zdjęcia z naprawy: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 177&type=1

W międzyczasie zrobiłem:
- wahacz lewy
- naprawa przycisków podnoszenia szyby kierowcy (ciągle szwankują, więc pewnie i tak pójdą do wymiany)
- wymiana sworzni ograniczników drzwi (już nie strzelają :-) )
- instalacja kostki ISO i nowe radio

Do zrobienia w najbliższym czasie:
- smarowanie dmuchawy (silnik jest nierozbieralny - gdzie wpuścić olej?)
- pranie tapicerki
- wymiana wycieraczek i regulacja dysz
- odnowienie plastików wewnątrz i na zewnątrz
- wymiana gniazda zapalniczki
- wymiana sworzni drzwi
- czyszczenie silników podnośników szyb - ciężko chodzą
- naprawa zamka w tylnej klapie - nie da się włożyć do zamka kluczyka
- montaż zdalnego sterowania centralnym zamkiem
- być może tranzystor dmuchawy - czasem wiatrak działa, czasem nie
- naprawa fotela kierowcy - buja się w górę i w dół
- nowe wygłuszenie wnętrza i bagażnika

Do zrobienia w przyszłości:
- półoś lewa do wymiany
- obszycie kierownicy nową nitką lub nowe poszycie skórzane
- wymiana gąbek w siedzeniach (są już pozapadane) - polecicie tapicera w wawie?
- intensywne pranie wykładziny lub wymiana
- wymiana uszczelek drzwi

Do zrobienia kiedyś:
- blacharka - nie jest tragicznie ale powierzchownie przy tylnych nadkolach i progach pojawia się już rdza.
- lakierowanie z zewnątrz - samochód musiał mieć jakąś przygodę i był przytarty. Poza tym na pewno była malowana klapa tylna i ma inny odcień. Dodatkowo lakier jest poobijany, jakby po gradobiciu.

Silnik, skrzynia, hamulce - wszystko w dobrej kondycji :-)


Problemy - drobne
- nie mogę zdjąć gałki zmiany biegów - w warsztacie też nie dało rady :-)
- dmuchawa hałasuje - jak ją nasmarować?

Problemy - większe
- kupiłem opony 195/50/15 i wydawało się, że wszystko będzie ok , jednak z tyłu odległość między tyłem opony (do środka) a nadkolem to niecały centymetr - nie da się włożyć palca. Myślałem, że po regeneracji belki to się zmieni, ale nic z tego.
Podobny problem jest z przodu - po wymianie półosi między krawędź opony a nadkole nie można włożyć palca. Z lewej strony (gdzie naprawy nie było) mieszczą się prawie 3 palce.

Czy u Was też jest tak ciasno?
Prawy przód
Prawy przód
Podsumowując - poza ww. pracami można by jeszcze zrobić mnóstwo estetycznych rzeczy. Kupiłem samochód z myślą, żeby poświęcić mu czas w perspektywie 3-4 lat o ile się uda, więc nie spieszę się z naprawami :-)

Zdjęcia z dziś
IMG_0402.jpg
IMG_0403.jpg
IMG_0404.jpg
IMG_0405.jpg
IMG_0406.jpg
IMG_0408.jpg
IMG_0409.jpg
IMG_0410.jpg
IMG_0411.jpg
IMG_0412.jpg
IMG_0413.jpg
IMG_0420.jpg
IMG_0421.jpg

Re: Peugeot 205 GTI 1.9 (Export) '88

: 22 mar ndz, 2015 11:01 pm
autor: Indjana
Jako, że się mało znam, to mogę powiedzieć, że bardzo ładna tapicerka ;)

Re: Peugeot 205 GTI 1.9 (Export) '88

: 22 mar ndz, 2015 11:02 pm
autor: woocash
piękny samochód :)

dmuchawa... jak nierozbieralna jak się rozbiera :) /dawno rozbierałem więc mogę się mylić ale... / sam wentylator dmuchawy jest zabezpieczony segerem albo podkładką sprężynującą - zdjąć, dorwac się to silnika, silnik śmiga na łożyskach ślizgowych niestety /brąż zdajsie/ i jeśli są wywalone to polecam "nową" dmuchawę, jak nie, to wszystko super wyczyścić i dać odpowiedni do takich łożysk smar. będzie cicho

Re: Peugeot 205 GTI 1.9 (Export) '88

: 22 mar ndz, 2015 11:25 pm
autor: MaciekD
ja nic nie poradzę mądrego :)
widzę ża zamek w tylnej klapie i prawnie wnętrza + plastki + gniazdo zapalniczki - u mnie popękane, to mamy wspólne :)

jak widziałem w warsztacie to ładna sztuka :)

Re: Peugeot 205 GTI 1.9 (Export) '88

: 22 mar ndz, 2015 11:44 pm
autor: teck
@woocash
Dzięki :-)
Dziś wyjąłem ten silnik i nie bardzo było się za co złapać, żeby odkręcić od silnika wentylator. W ogóle na całej konstrukcji ani jednej śruby, ani jednego zatrzasku. Może będę musiał jeszcze raz się do tego dobrać.
Załóżmy, że zdejmę ten wentylator, to jak się dobrać do tych łożysk?


@MaciekD
Nie jest tak spektakularny, jak Twój ale daje radę :-)

Re: Peugeot 205 GTI 1.9 (Export) '88

: 22 mar ndz, 2015 11:56 pm
autor: Filipczak
Bardzo ladny, chociaz ja bym zdjal te ogromne halogeny Hella. Zastanawia mnie tez co to za dziwne, srebrne ustrojstwo kolo lewego halogenu w dokladce?

Re: Peugeot 205 GTI 1.9 (Export) '88

: 23 mar pn, 2015 12:09 am
autor: Manwe
to jest wtyczka od
teck pisze: niefabryczne ogrzewanie postojowe 220V (prawdopodobnie nie działa) wraz z podgrzewaniem foteli i spryskiwacze przednich reflektorów (też chyba niefabryczne w tym egzemplarzu).

Re: Peugeot 205 GTI 1.9 (Export) '88

: 23 mar pn, 2015 12:16 am
autor: teck
Dokładnie. W Szwecji miejsca parkingowe z gniazdem 220V są podobno popularne. Wpinasz i rano silnik rozgrzany a w aucie jest ciepło :-)

@Filipczak
Myślałem o zdjęciu halogenów ale póki co to jedyny element wyróżniający ten samochód :-) Poza tym musiałbym wtedy nowy zderzak i grill kupić, bo mocowania w nich są.

Re: Peugeot 205 GTI 1.9 (Export) '88

: 23 mar pn, 2015 6:59 pm
autor: MaciekD
zostaw halogeny, będziesz świecił przykładem na spotach :)

Re: Peugeot 205 GTI 1.9 (Export) '88

: 23 mar pn, 2015 8:41 pm
autor: kubagti
Holageny super . Fotka na śniegu jak z odcinka specjalnego.

Re: Peugeot 205 GTI 1.9 (Export) '88

: 24 mar wt, 2015 12:38 am
autor: Martinoo
a na jakiej zasadzie i jak podłączona jest instalacja pod 230V? Chce taki sam patent zrobić u siebie w nivie zeby grzało i silnik i kabine

tylko jak?

Re: Peugeot 205 GTI 1.9 (Export) '88

: 24 mar wt, 2015 1:45 pm
autor: adamwet1
Gratulacje, bardzo fajny!!! Do zobaczenia na ulicy! Mokotów?

Re: Peugeot 205 GTI 1.9 (Export) '88

: 24 mar wt, 2015 4:55 pm
autor: teck
Martinoo pisze:a na jakiej zasadzie i jak podłączona jest instalacja pod 230V? Chce taki sam patent zrobić u siebie w nivie zeby grzało i silnik i kabine

tylko jak?
Z przodu to srebrne coś na dokładce to gniazdo 220V - takie normalne z dwoma bolcami. W środku samochodu też jest takie gniazdo. Oprócz tego jest grzałka gdzieś w silniku (podobno w jakimś otworze technologicznym) i sterowanie podgrzewaniem foteli.

Szczegółów niestety nie podam, bo musiałbym zajrzeć pod samochód - przy okazji jak samochód będzie w warsztacie to się zainteresuję :-)
adamwet1 pisze:Gratulacje, bardzo fajny!!! Do zobaczenia na ulicy! Mokotów?
Tak - Sielce :-)

Re: Peugeot 205 GTI 1.9 (Export) '88

: 24 mar wt, 2015 5:41 pm
autor: 2mouse
Grzałka powinna być w misce olejowej, ale to pewno różne technologie były. Się odezwać miałeś... :W

Re: Peugeot 205 GTI 1.9 (Export) '88

: 26 mar czw, 2015 1:10 pm
autor: adamwet1
Ja - Sadyba :)