Zawieszenie tak po krotce:
Amortyzator, jest najwazniejszy, poniewaz ma "uspokajac" sprezyne, ktora sprezynuje wszystkie nierownosci. Za to czy auto jest twarde czy miekkie w najwiekszym stopniu odpowiada sprezyna i jej charakterystyka, natomiast amortyzator powinien byc tak dobrany, aby sprezyna ktora nagle zostanie scisnieta (po najechaniu na np. spiacego policjanta
![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
) nie rozprezyla sie gwaltownie i nie sprezynowala przez dluzszy czas. Amortyzator ma 3 podstawowe funkcje dzialania: sila dobicia, sila odbicia, sila szybkiego dobicia.
Zawieszenie przednie w Peugeocie 205 sklada sie z "przedniej belki" zwanej tez "sankami" czy tez "kolyska silnika" ktora przykrecona jest do podlogi samochodu. Do tej "belki" przykrecone sa wahacze z lewej i prawej strony.
Kazdy wahacz ma sworzen, do tego sworznia przykrecona jest zwrotnica. Dzieki mocowaniu na sworzniu zwrotnica moze wykonywac ruchy w 3 plaszczyznach, w przeciwienstwie do wahacza ktory wykonuje ruch tylko w 2 plaszczyznach (gora dol, przy czym lekko sie przesuwa jego koniec do wnetrza auta i na zewnatrz).
Zwrotnica w srodku ma otwor w ktory wprasowane jest lozysko, w to lozysko wprasowana jest piasta, przez piaste natomiast przechodzi polos napedowa. I mamy juz drugi punkt mocowania zwrotnicy. Do piasty przykreca sie tarcze hamulcowa, oraz kolo.
Nastepnie zwrotnica ma takze miejsce na amortyzator, ktory osadza sie w specjalnym gniezdzie i skreca sie go. Tak wiec dol amortyzatora mamy juz zamocowany.
Amortyzator ma swoja miseczke, na miseczce osadza sie sprezyne, natmoast do tloka amortyzatora, od gory przykreca sie druga miseczke, ktora trzyma sprezyne aby nie wyskoczyla z amortyzatora i aby nie byla za lozna. Ta gorna miseczka jest ieco bardziej skomplikowana. Poniewaz skrecajac kola, skrecamy zwrotnice, i skrecamy tez amortyzator. Amortyzator nie moglby sie skrecic, poniewaz gorna miseczka jest przykrcona 3 srubami do "kielichow przedniego zawieszenia" (widac je jak sie podniesie maske auta). Aby umozliwic skrecanie sie amortyzatora, w gornej miseczce jest lozysko zwane lozyskiem mcphersona. Dzieki temu amortyzator sie skreca, a miseczka gorna nie.
Do zwrotnicy montujemy takze zacisk hamulcowy, tak wiec zacisk sie nie kreci, a tarcza hamulcowa ktora przykrecona jest do piasty, ktora jest osadzona na lozysku w zwrotnicy, kreci sie... dlatego tez mozemy hamowac
Wszysko juz mamy, ale nie mozemy skrecac kolami!! Aby mozna bylo skrecac kolami, od kierownicy idzie kolumna kierownicza, ktora wchodzi do listwy kierowniczej, listwa kierownicza przykrecona jest do "belki zawieszenia", i jest to nic innego, jak plaska listwa z zebami, odraz drazek ze slimakiem, badz kolem zebatym. Krecac kolumna kierownicza przesuwamy listwe z zebami w lewo lub prawo. Listwa ta polaczona jest z drazkami kierowniczymi. Drazki kierownicze z wymiennymi koncowkami, za polaczone za pomoca sworznia ze zwrotnica, i zapobiegaja samoczynnemu skrecaniu sie zwrotnicy w lewo i prawo... skreca sie ona tylko wtedy kiedy my skrecimy kierownica
Dodatkowo w wersjach GTI i niektorych innych, wystepowal stabilizator przechylow, jest to nic innego jak zwykly odpowiednio wygiety i wykonany ze stali sprezynujacej pret, ktory jest przymocowany na "lozysku" do belki przedniego zawieszenia, tak ze mozna go smialo obracac do okola, sle nie przesuwac. Z obu stron, polaczony jest z koncowkami stabilizatora, a te koncowki za pomoca sworznia sa polaczone z amortyzatorami. Dzieki czemu lewe i prawe zawieszenie nie jest juz niezalezne, i na zakretach auto sie mniej wygina.
To chyba narazie tyle jezeli chodzi o przednie zawieszenie.
Naped:
Naped jest bardoz prosty w naszych samochodach. Silnik wykonujac prace, kreci walem korbowym, wal korbowy polaczony jest z kolem zamahowym, kolo zamahowe oprocz magazynowania energi pelni takze inna role, a mianowicie role przenoszenia napedu na skrzynie biegow.
Naped ten jest przenoszony za pomoca jednotarczowego sprzegla lepkosciowego, z systemem amortyzujacym drgania. Tarcza sprzegla znajduje sie pomiedzy kolem zamachowym, a dociskiem sprzegla, docisk caly czas dosciska tarcze do kola zamachowego, natomiast my, gdy naciskamy pedal sprzegla, powodujemy ze linka sprzegla ciagnie za lape sprzegla, a lapa ta poprzez lozysko oporowe, naciska na "sloneczko" docisku sprzegla powodujac zmniejszenie nacisku docisku na tarcze i utrate przenoszenia momentu na skrzynie biegow.
Tarcza sprzegla w srodku ma gniazdo z wieloklinem, w to gniazdo wchodzi walek atakujacy skrzyni biegow, walek ten ma na siebie nalozone kola zebate, w skrzyni biegow, jest jeszcze jeden walek, ktory ma takze na sobie kola zebate, ale posiada ich o jedno wiecej. Kola zabate stanowia odpowiednie przelozenia 1,2,3,4,5 biegu, w zaleznosci jak je przsuniemy za pomoca wodzidelek, i wybierakow, ktorymi sterujemy za pomoca lewarka skrzyni biegow, i odpowidnio dlugich ciegien.
Ten drugi walek ma jedno kolo zebate wiecej, te kolo jest kolem "stalym" i nie demontowalnym. Jest to jeden caly wyfrezowany odlew. Te jedno male kolo zebate jest zazebione z innym duzym kolem zebatym. Te dwa kola razem nazywane sa "przelozeniem glownym" tego przelozenia sie nie da zmienic tak jak poszczegolne "biegi" ono jest stale.
Do duzego kola zebatego przykrecony jest koszyk, a w tym koszyku sa 3 satelity, czy takze 3 odpowiednio wyprofilowane kola zebate, kazde ze soba zazebione. Ten uklad nazywamy przednim dyferencjalem, czy tez mechanizmem roznicowym.
W jedna z satelit whodzi polos prawa, natomiast w inna satelite wchodzi polos lewa. Jezeli wystepuje sila ktora nie pozwala na krecenie sie kol z roznymi predkosciami, to satelity powoduja zblokowanie przedniego dyferencjalu, i krecenie sie obu kol z ta sama predkoscia.
Natomiast jezeli jedno kolo zblokujemy, czy tez pozwolimy mu krecic sie z inna predkoscia, satelity powoduja ze naped zostaje przeniesiony tylko na jedno kolo, i to na kolo ktore jest mniej obciazone.
Trudno to wytlumaczyc. Proponuje kupic sobie klocki Lego Technik - byla kiedys taka straz pozarna, ktora miala dyfer
![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
Byl to idealny model prawdziwego dyfru.
Dalej za pomoca polosi naped przenoszony jest oczywiscie na kola. Podrodze polosie sa dzielone, piersze dzielenie nastepuje tuz po wyjsciu polosi ze skrzyni biegow, jest to przegub ktory pozwla polosi na rozciaganie i sciskanie sie. Wystepuje kielich odpowiednio profilowany z 3 kanalami prowadzacymi, w srodku ktorych chodzi krzyzak, krzyzak ma w srodku wieloklin i do tego wieloklinu wchodzi druga czesc polosi, na krzyzaku na jego 3 ramionach, sa lozyska igielkowe, a na lozyskach igielkowych zamontowane kamienie (okragle pierscienie), bardzo twarde (ale niestety tylko na powierzchni). Dalej tzn blizej kola jest przegub kulowy, bardziej skomplikowany, pozwalajacy polosi na lamanie sie gora, dol, przod, tyl. i po skosach itd.
To chyba narazie tyle.