Jak działa zawieszenie ???????

Tematy w trakcie przenoszenia do odpowiednich dzialow
powerhorse

Jak działa zawieszenie ???????

Post autor: powerhorse »

Moze to wydaje sie bardzo glupie pytanie ale jak juz wspomnialem jestem laikiem w sprawach technicznych (chce to zmienic).
jak przestudiowalem poprzednie posty dowiedzialem ze po co dokladnie sa amorki i sprezyny (wypowiadal sie w jakims poscie na ten temat KAKTUS). Ale jak to wszystko razem ze soba dziala? poca i do czego sa rzeczy takie jak wachacz? co to sa zwrotnice? albo jak jest realizowny naped na przednie kola? jak działa dyfrencjał?Moze ma ktos jakies takie proste schematyczne rysunki :) Chetnie poczytam tlumaczenia na podstawie zawieszenia 205 :) Nie wszystko co napisalem tyczy sie akurat zawiesznia ale milo byloby wiedziec co to jest jak to działa i do czego sluzy :)
Za wszelkie wyjasnienia z gory THX
powerhorse

Post autor: powerhorse »

i jeszcze jedno pytanko :) jak dostac sie do silniczka od tylniej wycieraczki? jest tam taki plastik ale nie wiem jak go zdjac? nigdy nie bylem zbyt delikatny a nie chciałbym go polamac? czy sa tam jakies "ukryte" srubki?czy wystarczy go tylko podwarzyc?
Awatar użytkownika
bipi
Junior
Posty: 451
Rejestracja: 25 mar czw, 2004 2:49 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Bydgoszcz/Kraków
Kontakt:

Post autor: bipi »

trzeba podważyć. nie ma żadnych śrubek, tylko bolce.
bipi.205.pl
Awatar użytkownika
Kaktus
Maniak
Posty: 1567
Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Kaktus »

Zawieszenie tak po krotce:

Amortyzator, jest najwazniejszy, poniewaz ma "uspokajac" sprezyne, ktora sprezynuje wszystkie nierownosci. Za to czy auto jest twarde czy miekkie w najwiekszym stopniu odpowiada sprezyna i jej charakterystyka, natomiast amortyzator powinien byc tak dobrany, aby sprezyna ktora nagle zostanie scisnieta (po najechaniu na np. spiacego policjanta ;) ) nie rozprezyla sie gwaltownie i nie sprezynowala przez dluzszy czas. Amortyzator ma 3 podstawowe funkcje dzialania: sila dobicia, sila odbicia, sila szybkiego dobicia.

Zawieszenie przednie w Peugeocie 205 sklada sie z "przedniej belki" zwanej tez "sankami" czy tez "kolyska silnika" ktora przykrecona jest do podlogi samochodu. Do tej "belki" przykrecone sa wahacze z lewej i prawej strony.

Kazdy wahacz ma sworzen, do tego sworznia przykrecona jest zwrotnica. Dzieki mocowaniu na sworzniu zwrotnica moze wykonywac ruchy w 3 plaszczyznach, w przeciwienstwie do wahacza ktory wykonuje ruch tylko w 2 plaszczyznach (gora dol, przy czym lekko sie przesuwa jego koniec do wnetrza auta i na zewnatrz).

Zwrotnica w srodku ma otwor w ktory wprasowane jest lozysko, w to lozysko wprasowana jest piasta, przez piaste natomiast przechodzi polos napedowa. I mamy juz drugi punkt mocowania zwrotnicy. Do piasty przykreca sie tarcze hamulcowa, oraz kolo.

Nastepnie zwrotnica ma takze miejsce na amortyzator, ktory osadza sie w specjalnym gniezdzie i skreca sie go. Tak wiec dol amortyzatora mamy juz zamocowany.

Amortyzator ma swoja miseczke, na miseczce osadza sie sprezyne, natmoast do tloka amortyzatora, od gory przykreca sie druga miseczke, ktora trzyma sprezyne aby nie wyskoczyla z amortyzatora i aby nie byla za lozna. Ta gorna miseczka jest ieco bardziej skomplikowana. Poniewaz skrecajac kola, skrecamy zwrotnice, i skrecamy tez amortyzator. Amortyzator nie moglby sie skrecic, poniewaz gorna miseczka jest przykrcona 3 srubami do "kielichow przedniego zawieszenia" (widac je jak sie podniesie maske auta). Aby umozliwic skrecanie sie amortyzatora, w gornej miseczce jest lozysko zwane lozyskiem mcphersona. Dzieki temu amortyzator sie skreca, a miseczka gorna nie.

Do zwrotnicy montujemy takze zacisk hamulcowy, tak wiec zacisk sie nie kreci, a tarcza hamulcowa ktora przykrecona jest do piasty, ktora jest osadzona na lozysku w zwrotnicy, kreci sie... dlatego tez mozemy hamowac ;)

Wszysko juz mamy, ale nie mozemy skrecac kolami!! Aby mozna bylo skrecac kolami, od kierownicy idzie kolumna kierownicza, ktora wchodzi do listwy kierowniczej, listwa kierownicza przykrecona jest do "belki zawieszenia", i jest to nic innego, jak plaska listwa z zebami, odraz drazek ze slimakiem, badz kolem zebatym. Krecac kolumna kierownicza przesuwamy listwe z zebami w lewo lub prawo. Listwa ta polaczona jest z drazkami kierowniczymi. Drazki kierownicze z wymiennymi koncowkami, za polaczone za pomoca sworznia ze zwrotnica, i zapobiegaja samoczynnemu skrecaniu sie zwrotnicy w lewo i prawo... skreca sie ona tylko wtedy kiedy my skrecimy kierownica :)

Dodatkowo w wersjach GTI i niektorych innych, wystepowal stabilizator przechylow, jest to nic innego jak zwykly odpowiednio wygiety i wykonany ze stali sprezynujacej pret, ktory jest przymocowany na "lozysku" do belki przedniego zawieszenia, tak ze mozna go smialo obracac do okola, sle nie przesuwac. Z obu stron, polaczony jest z koncowkami stabilizatora, a te koncowki za pomoca sworznia sa polaczone z amortyzatorami. Dzieki czemu lewe i prawe zawieszenie nie jest juz niezalezne, i na zakretach auto sie mniej wygina.

To chyba narazie tyle jezeli chodzi o przednie zawieszenie.

Naped:

Naped jest bardoz prosty w naszych samochodach. Silnik wykonujac prace, kreci walem korbowym, wal korbowy polaczony jest z kolem zamahowym, kolo zamahowe oprocz magazynowania energi pelni takze inna role, a mianowicie role przenoszenia napedu na skrzynie biegow.

Naped ten jest przenoszony za pomoca jednotarczowego sprzegla lepkosciowego, z systemem amortyzujacym drgania. Tarcza sprzegla znajduje sie pomiedzy kolem zamachowym, a dociskiem sprzegla, docisk caly czas dosciska tarcze do kola zamachowego, natomiast my, gdy naciskamy pedal sprzegla, powodujemy ze linka sprzegla ciagnie za lape sprzegla, a lapa ta poprzez lozysko oporowe, naciska na "sloneczko" docisku sprzegla powodujac zmniejszenie nacisku docisku na tarcze i utrate przenoszenia momentu na skrzynie biegow.

Tarcza sprzegla w srodku ma gniazdo z wieloklinem, w to gniazdo wchodzi walek atakujacy skrzyni biegow, walek ten ma na siebie nalozone kola zebate, w skrzyni biegow, jest jeszcze jeden walek, ktory ma takze na sobie kola zebate, ale posiada ich o jedno wiecej. Kola zabate stanowia odpowiednie przelozenia 1,2,3,4,5 biegu, w zaleznosci jak je przsuniemy za pomoca wodzidelek, i wybierakow, ktorymi sterujemy za pomoca lewarka skrzyni biegow, i odpowidnio dlugich ciegien.

Ten drugi walek ma jedno kolo zebate wiecej, te kolo jest kolem "stalym" i nie demontowalnym. Jest to jeden caly wyfrezowany odlew. Te jedno male kolo zebate jest zazebione z innym duzym kolem zebatym. Te dwa kola razem nazywane sa "przelozeniem glownym" tego przelozenia sie nie da zmienic tak jak poszczegolne "biegi" ono jest stale.

Do duzego kola zebatego przykrecony jest koszyk, a w tym koszyku sa 3 satelity, czy takze 3 odpowiednio wyprofilowane kola zebate, kazde ze soba zazebione. Ten uklad nazywamy przednim dyferencjalem, czy tez mechanizmem roznicowym.

W jedna z satelit whodzi polos prawa, natomiast w inna satelite wchodzi polos lewa. Jezeli wystepuje sila ktora nie pozwala na krecenie sie kol z roznymi predkosciami, to satelity powoduja zblokowanie przedniego dyferencjalu, i krecenie sie obu kol z ta sama predkoscia.

Natomiast jezeli jedno kolo zblokujemy, czy tez pozwolimy mu krecic sie z inna predkoscia, satelity powoduja ze naped zostaje przeniesiony tylko na jedno kolo, i to na kolo ktore jest mniej obciazone.

Trudno to wytlumaczyc. Proponuje kupic sobie klocki Lego Technik - byla kiedys taka straz pozarna, ktora miala dyfer ;) Byl to idealny model prawdziwego dyfru.

Dalej za pomoca polosi naped przenoszony jest oczywiscie na kola. Podrodze polosie sa dzielone, piersze dzielenie nastepuje tuz po wyjsciu polosi ze skrzyni biegow, jest to przegub ktory pozwla polosi na rozciaganie i sciskanie sie. Wystepuje kielich odpowiednio profilowany z 3 kanalami prowadzacymi, w srodku ktorych chodzi krzyzak, krzyzak ma w srodku wieloklin i do tego wieloklinu wchodzi druga czesc polosi, na krzyzaku na jego 3 ramionach, sa lozyska igielkowe, a na lozyskach igielkowych zamontowane kamienie (okragle pierscienie), bardzo twarde (ale niestety tylko na powierzchni). Dalej tzn blizej kola jest przegub kulowy, bardziej skomplikowany, pozwalajacy polosi na lamanie sie gora, dol, przod, tyl. i po skosach itd. ;-)

To chyba narazie tyle.
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.

DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!

"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
Awatar użytkownika
TOMBIKE
Uzalezniony
Posty: 644
Rejestracja: 12 wrz pt, 2003 6:10 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: TOMBIKE »

:shock: piwa mu...... :o
powerhorse

Post autor: powerhorse »

<wow> Jestem pod wrazeniem :) olbrzymim wrazenieem !!!!!! nawet niekotre rzeczy zrozumialem co jest wielkim sukcesem :) Ale jednak nie obejdze sie bez zobaczenia tego wszystkiego golym okiem bo cięzko mi to sobie wyobrazic :) Musze znalesc sposob i czas i odpowiednie miejsce aby zajrzec pod samochod :)
Przynajmniej mam juz jakies wyobrazenie na ten temat :)
WIELKIE THX
Awatar użytkownika
przemo
Junior
Posty: 365
Rejestracja: 09 cze pn, 2003 12:22 am
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Poznań

Post autor: przemo »

Jak napisal Kaktus to wszystko jest po krotce i stanowi wprowadzenie do tego tematu . Uklad napedowy uklad zawieszenia dalej uklad kierowniczy uklad hamulcowy itp. Jesli niektore rzeczy wydaja sie byc niezrozumiale lub zawile to warto to czasami zobaczyc na jakims rysunku schemacie (najlepiej na wlasnym samochodzie).
Fajnie jest rozumiec cos , z czego sie na codzien korzysta... :wink:
205 1.9 D - kupa dymu i smrodu ale pedzi do przodu ;P
p.s. nie drażnij lwa
http://www.przemo.205.pl
Awatar użytkownika
simonszop
Junior
Posty: 208
Rejestracja: 01 lut ndz, 2004 2:42 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: simonszop »

Ja juz kiedys pisalem, ze Kaktus powinien miec osobny dzial na forum - np. "Porady i wskazowki Kaktusa" czy cos takiego.
Jak zwykle jestem pod wrazeniem tego opisu :!:
Dobrze miec takiego klubowicza, ktory zna swoje auto na wylot :!:
Ferguss

Post autor: Ferguss »

A propos Kaktus'a - koleś przesadził :shock: - kuźwa, takiej informacji to chyba w serwisie Pug'a nie dostaniesz 8) - RESPEKT !!! Będę wiedział do kogo w razie czego się zwrócić :P POZDRO :)
Awatar użytkownika
Kaktus
Maniak
Posty: 1567
Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Kaktus »

Hehe ... chlopaki nie przesadzajcie.

Uwazam ze wieksza wiedze ode mnie ma Ari tylko on nie bardzo ma czas zagladac na forum, wiem ze ogromna wiedze ma tez Piwel, Janek AS, duzo wie tez Mav.

Jest nas troche :)
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.

DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!

"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
axelus

Post autor: axelus »

tos pojechal z tym opisem Kaktus ----- :shock: ------
Roland

Post autor: Roland »

chłopaki pomóżcie podnieść szczene :)!
Kaktus-jesteś wielki!!!

a do wszystkich, wiecie co najbardziej podoba mi siew naszym klubie i na tym forum?
to że Nikt Nikogo nie lekceważy! i to jest super!
to nikt nie podsmiewuje sie z "niby dziecinnych" pytań, bo przecież nei każdy jest mechanikiem- szacuneczek dla szwystkich i oby tak zawsze było
Awatar użytkownika
waldemarek_b
Junior
Posty: 179
Rejestracja: 06 lip wt, 2004 11:29 am
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Fabianów

Post autor: waldemarek_b »

Pytanie !!!
Jakie są objawy uszkodzenia łożyska mcphersona, jaki koszt wymiany i czy sam dam rade :mrgreen:
P205 1.8D 1984 XUD7
Awatar użytkownika
Kaktus
Maniak
Posty: 1567
Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Kaktus »

Hej!

Objawow jest pare.

U mnie byly lozyska padniete a objawow wogole nie bylo badz tez ich nie czulem.

Ale przejdzmy do problemu.

Jezeli np. Skrecajac kierownica w lewo badz w prawo, masz rozne opory krecenia kolkiem, tzn idzie lekko pozniej ciezko i znowosz lekko lub jeszcze ciezej, to wlasnie oga byc lozyska mcphersona.

Jezeli masz tak ze skrecasz kierownica i nagle sie ona blokuje, badz tez mozesz puscic kiere a auto samo dalej bedzie skrecalo, to tez moze byc objaw tych lozysk.

Jezeli cos chrupie z okolic amorkow przy skrecaniu to tez moga byc lozyska.

Jezeli od nowosci nie miales tych lozysk robionych, to wymiana na pewno bedzie przydatna operacja, nie konieczna ale nie martw sie na pewno nie beda te lozyska do stanie idealnym. Wiec kasy w bloto nie wyzucisz.

Co do wymiany, to sam sobie nie poradzisz, chyba ze masz sciagacz do sprezyn. Wtedy jak najbardziej jest to do zrobienia samemu.

Trzeba wyjac caly amor ze sprezyna, zdjac sprezyne, i wtedy sie wymienia lozysko, ktore jest w gornej miseczce trzymajacej sprezyne!

Ale rozbierajac to zapamietaj dokladnie w jakiej kolejnosci sa wszystkie elementy i PODKLADKI!! Bo sa tam 2 takie ktore sa bardzo wazne.
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.

DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!

"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
Awatar użytkownika
waldemarek_b
Junior
Posty: 179
Rejestracja: 06 lip wt, 2004 11:29 am
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Fabianów

Post autor: waldemarek_b »

tchenx za wyjaśnenie
P205 1.8D 1984 XUD7
ODPOWIEDZ