na zimnym silniku pali od razu,a na ciepłym około 90 stopni gdy załączy się wentylator chłodnicy nie zapali aż do wystygnięcia. Spotkaliscie się już
z czymś takim?
ECU - To jest tzw. Komputer sterujacy, czy tez sterownik silnika - roznie ludzie na to mowia.
Cewka zaplonowa, jest to takie cos z czego wychodzi jeden przewod wysokiego napiecia i pociagniety jest do kopulki, ktora nalozona jest na aparat zaplonowy.
Modul zaplonowy, jest to kostka podobna do procesora, i odpowiada ona za sterowanie iska, czy tez jak kto woli sterowanie cewka zaplonowa.
Aparat zaplonowy odpowiada za rozdzielanie iskry na poszczegolne kable.
W srodku aparatu zaplonowego jest jego serc, czyli czujnik halla - zwany takze cewka aparatu zaplonowego.
czyli uogolniajac
1. modul zaplonowy
steruje
2. cewka zaplonowa
a ona / jeden przewod wysokiego napiecia zasuwa do
3. aparatu zaplonowego
rozdziwla iskry na okreslone kable i w nim jest
4. czujnik halla zwany cewka aparatu zaplonowego
czy dobrze zrozumialem jezeli tak to:
aparat zaplonowy zwie sie inaczej rozdzielaczem zaplonu ?
i jaka role pelni przerywacz
oczywiscie to jest tylko w silnikach benzynowych -- prawda
W aparacie zaplonowym nie ma przerywacza zaplonu! Aparat zaplonowy wlasnie zajmuje sie "rozdzialem zaplonu"
To jest dosc skomplikowane, poniewaz od aparatu zaplonowego do modulu idzie kabelek, i teraz jezeli ten kabelek bys przerwal to autko ci automatycznie zgasnie.
Dziala to na takiej zasadzie, ze z czujnika halla poprzez ten kabelek idzie sygnal do modulu zaplonowego, ktory wie ze silnik sie kreci, i modul zaczyna dawac sygnal do cewki zaplonowej, cewka wytwarza prad o wysokim voltarzu, i z cewki prad leci sobie do kopulki ktora nalozona jest na aparat zaplonowy, w aparacie zaplonowym na tej samej osi na ktorej jest czujnik halla, znajduje sie palec rozdzialacza, i przez ten palec jest rozdzielany prad po kopulce, a z kopulki juz 4 kablami prad leci sobie do swiec.
Czyli aparat zaplonowy tak naprawde wykonuje 2 funkce! A calosc ukladu zaplonu, czyli aparat, cewka, modul sa od siebie uzaleznione, awaria jednego z tych 3 elementow oznacza jednoczesnie brak dzialania pozostalych elementow.
Dodatkowo aparat zaplonowy posiada podcisnieniowy wyprzedzacz zaplonu. Czyli wraz ze wzrostem obrotow, stopien wyprzedzenia zaplony sie zmienia!