Hej!
I tak i nie!
Komp nie zawsze powie co jest nie tak, bo jezeli np. silnik bedzie ssal lewe powietrze, to komp pokaze ze wszystko jest ok, badz tez pokaze awarie sondy lambda.
Jezeli sie zawiesza silnik krokowy to komp tego tez nie pokaze.
Jezeli auto duzo pali a nie jedzie, to na pewno jest cos nie tak z mieszanka paliwa! Radzilbym najsampierw
![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
wsadzic w wydeszek czujniczek CO w spalinach, i sprawdzi jego procentowa zawartosc. Jezeli CO jest za wysokie, to mieszanka jest za bogata, jezeli CO za niskie to mieszanka jest za uboga.
Jezeli mieszanka jest za bogata, to szukalbym usterki przedewszystkim w czujniku temperatury wody (ale nie czujniku kontrolki, tylko w czujniku wtrysku!!), poniewaz jezeli szwankuje, to zazwyczaj podaje temperature plynu chlodzacego mocno zanizona, i wtedy pompuje jak wariat paliwa, bo mysli ze "ssanie" jest otwarte, a te jak silnik sie nagrzeje zostaje zamkniete. Wtedy auto jest zalewane paliwem, duzo pali, kiepsko jedzie, strzela w wydech, kaszle i parcha.
Jezeli czujnik wody jest ok, to idac tropem zbyt bogatej mieszanki sprawdzilbym przeplywomierz powietrza, o ile sie nie myle w silnikach TU a taki tez masz, jest przeplywomierz powietrza oporowy, a nie plytkowy. Taki przeplywomierz mierzy objetosc zasysanego powietrza, mierzy jego temperature, i na zasadzie odczytu tych danych i danych z czujnika temperatury wody, wysyla sygnal do kompa a komp liczy jaka mieszanke podac, i odpowiednio ustawia okres wtrysku. Jednakze jezeli pada przeplywka to zazwyczaj mieszanka jest za uboga.
Jezeli przeplywka jest ok, sprawdzilbym sonde lambda, ktora w pewnym stopniu tez ma wplyw na mieszanke paliwa.
Pozniej sprawdzilbym silnik krokowy, badz tez w GTI czujnik polozenia przepustnicy.
Warto w GTI sprawdzic tez regulator cisnienia paliwa czy aby przypadkiem membrana nie pekla, ale wtedy to raczej wogole by auto nie jezdzilo.
Jezeli natomiast mieszanka jest za uboga, to na pierwszy ogien poszla by do diagnozy pompa paliwa, filtr paliwa, pozniej sprawdzilbym zaworek dodatkowego powietrza, czy napewno sie zamyka jak silnik sie zagrzeje, sprawdzilbym czy silnik nie zasysa falszywego powietrza, czy okres wtryskow nie jest za maly.
Ogolnie miernik w lape, i mozna zdiagnozowac wszystko, ewentualnie 0,5l nitro, pedzelek, i szukamy nieszczelnosci.
Niestety moze to byc tez np. przyczyna elektoniczna (np. brak masy na kompie, czy jakis przepalony kabelek) - wtedy trzeba przeswietlic cala wiazke.
A maselko na korku wlewu oleju, nie koniecznie musi oznaczac remont silnika! W Pugach te maselko zima dosc czesto wystepuje, poniewaz maja dosc skomplikowany i rozbudowany obwod odporowadzanie oparow ze skrzyni korbowej.