Strona 1 z 2

Do Kaktusa

: 25 gru sob, 2004 4:25 pm
autor: rado83
Czesc kieruje swoja prozbe glownie do kaktusa(poniewaz wiem ze on startuje).Moja prozba to mianowice nic innego jak pomoc (lecz tylko informacyjna )jak przygotowac zebymoc wystartowac!Nie mam ksiazki homologacyjnej narazie wiec rady ale z jakiej najszerszej mozna rury mozna zrobic tlumnik byly by bardzo pomocne poniewaz nei ma sensu robic np z 56 jak trzeba np z 54 i trza robic od nowa?A moze tego nei sprawdzaja? KAKTUS POMOZESZ??????????????

: 25 gru sob, 2004 4:56 pm
autor: Michal

: 25 gru sob, 2004 5:27 pm
autor: Kaktus
Hej!

Napisz, co chcesz robic a ja ci odpisze jak mozna to zrobic :)

Bo ja mialbym teraz pisac co wolno a czego nie... to musial bym tu przepisac ze 150 stron homologacji ;-)

Chcesz Agrupe czy Ngrupe?

Do N srednica wydechu nie moze byc wieksza niz 66mm, ale nie moze byc tez wieksza niz srednica wyjscie od pierwszej rury z kolektora wydechowego, tzn moze byc ciutke wieksza.

A decyzje czy jest sens czy nie ma robienia takiego a nie innego wydechu, pozostawiam juz tobie :)

: 25 gru sob, 2004 5:43 pm
autor: rado83
Chcialem juz zrobic A grupe.Nie bedzie na poczatku to jakas wybujana A grupa ale tak zdecydowalem!A jesli chodzi o obspawanie samochodu to czy tu sa jakies przepisy?Jesli chodzi natomiast o klatke to trzeba miec na nia jakis super papier od jednego tunerów(mowie o kaluzy czy ireco) poniewaz byl bym w stanie zrobic sobie naprawde pozadna klate z porzadnych atestowanych rur i nie odbiegala by ona w niczym a byla by nawet lepsza od klat wyzej wymienonych panow?Jak Ci cali komisarze w PZM na to patrza?No i z tego co wiem to chyba juz w tym roku trzeba miec system gasniczy!?

Wogole Michael dzieki za zalacznik!
A jeszcze co do wydechu trzeba zostawic seryjne tlumniki?Mozna je wybebeszyc czy jak??
I czy mogl bys mi napisac jak mniej wiecej przebiega badanie kontrolne do czego sie czepiaja najbardziej???

: 25 gru sob, 2004 7:37 pm
autor: Michal
Od nowego sezonu system gasniczy ma byc obowiazkowy.

Na badaniu musisz miec wszystko to co ma miec standardowy samochod + elementy rajdowe :) Czyli sprawdzane sa wszystkie homologacje auta, "przynaleznosc" do grupy i klasy, wyposazenie samochodu, ogolnie cale autko jest sprawdzane...
Mysle ze jak jest dobry komisarz to patrzy na wszystko tak samo surowo, niezaleznie czy to sa swiatla czy klatka.

: 25 gru sob, 2004 10:35 pm
autor: Kaktus
Hej!

Klatka ma byc zgodna z zalacznikiem J - jak jestes w stanie taka zrobic - rob :) Jak sobie ufasz :) Zalacznik J jest jak instrukcja - wszystko tam masz.

A co sprawdzaja na BK ? Wszystko co jest zwiazane z bezpieczenstwem zalogi, czyli wszystkie homologacje wyposazenia majacego bezposredni kontakt z zaloga. Pozniej i to w znacznie mniejszym stopniu sprawdzaja zgodnosc samochodu z homologacja i grupa/klasa. Pozatym glosnosc wydechy, wage auta i takie tam. Jak Fura im podpadnie to moga nawet 3 godziny grzebac i zawsze cos znajda, a jak nie to mozna taka fure wziac jeszcze na BK2.

Wydech? Jak chcesz budowac Agrupe, to czytaj regulaminy Grypy A :) Tam wszystko jest napisane! Wydech moze byc dowolny. Kolektor musi byc homologowany.

Ale pamietaj! Co nie jest w regulaminie dozwolone, to jest surowo ZAKAZANE!!

: 25 gru sob, 2004 10:44 pm
autor: Michal
No i jak robisz klate to musisz miec bodajze papiery na spawacza :)

: 25 gru sob, 2004 10:55 pm
autor: Kaktus
Dokladnie ale nie zupelnie!

W Ksiazce Sportowej Samochodu, jest bodajze strona 4 i tam jest wybor jaka mamy klatke, czy homologowana (wtedy nalezy podac producenta i numer homologacji) czy tez mamy klakte zgodna z zalacznikiem J i jezeli mamy zgodna z zalacznikiem J to musimy sie pod tym podpisac... jezeli sie podpisujesz to znaczy ze reczysz ze ta klatka jest zgodna i tyle.

W tym momecie, jezeli cos ci sie stanie bo klatka bedzie zla.... sedziowie na BK sa czysci. ... bo to ty oszukales podpisujac sie pod tym, i to tylko twoja wian itp itd. I na ciebie spada odpowiedzialnosc.

Oni moga tylko zglosic zastrzezenia co do wykonania, ale przeciez nie sprawdza skladu chemicznego stali, ani jej struktury itp itd. Tak samo ze spawem.

: 26 gru ndz, 2004 2:55 pm
autor: rado83
No wlasnie co do klaty to slyszalem ze wlasnie mozna ja wykonac we wlasnym zakresie zgodnie z zalacznikiem nawet mi chyba mowil o tym jakis pilot z kadetta z pumaru ktory jezdzi w pzm bo kiedys z nim jakos gadalem na necie ale chcialem sie upewnic!
A na BK do czego sie najbardziej czepiaja??

: 26 gru ndz, 2004 4:23 pm
autor: Kaktus
Klatka :) Pozniej Pasy, kubly, kombinezon, kask, balaklawa, podkoszulek, gasnice (badz system gasniczy), mocowanie akumulatora, izolacja itp itd.

Musisz pamietac ze auto do rajdu musi byc przogotowane nie na 100 a na 120%.

U mnie na BK nigdy na szczescie problemow nie bylo. Rok temu na Ance gdy auto pojawilo sie pierwszy raz, to Pan Marek Szczechura mial jedynie zastrzezenia do klatki, poniewaz byl to pazdziernik i byl juz znany zalacznik J na nowy rok, a ja z tylu mialem jeden zastrzal ukosny, i to na palaku glownym, a wedlug nowego zalacnzika jezeli jest na palaku glownym to powinien byc krzyz. Wiec kazal na nastepne zawody poprawic to.

Pozniej na Imielinie, przeszedlem BK bez zadnego ALE, a niektore zalogi musialy troche na tym BK czasu stracic. A teraz na Ance to Marek Szczechura nawet nie kazal maski podnosic ... sam musialem to zaproponowac ;)
Ja "Otworzyc maske??"
M.S. "Nie nie trzeba"
Ja "A moze jednak?"
M.S. "No dobrze" :)

Otworzylem ... popatrzyl ... ok wszystko w porzadku :)

I chociaz moze jest to tylko szczegol, to uwazam to za jeden z takich malych sukcesow, poniewaz wiem jakie ludzie problemy maja na badaniach.

Pamietajcie... uzywacie izolacji ... uzywajcie czarnej izolacji a nie np. zolto/czerowo/niebieskiej. Spawacie cos? Nie zostawiajcie tego pomalowanego podkladem... kubcie chociazby najzwyklejszy spray w kolorze nadwozia... i zamalujcie sprayem. Macie wycieki gdzies oleju, badz cos brudnego z oleju? Wytrzyjcie przed BK.

Bo samochod jest wasza wizytowka, i jezeli komisarz zobaczy ze jest cos niechlujnie zrobione, to swiadczy to o tym ze i caly samochod jest niechlujnie przygotowany, a taka osoba zawsze bedzie miala problemy na Badaniu ... a uwierzcie mi - dzien przed rajdem, dodatkowe emocje na Badaniu nie sa zbytnio atrakcyjne i przyjemne ;-)

: 26 gru ndz, 2004 4:37 pm
autor: rado83
Dzieki za rade no to od tego sezonu zaczynam zabawe z przygotowaniem auta!A wogole w tym zalaczniku j jest tak napisane ze trza to trzy razy czytac hihih zeby skumac!

: 26 gru ndz, 2004 6:38 pm
autor: Kaktus
Tak, bo to jest tlumaczenie z jezyka francuskiego hehe

: 27 gru pn, 2004 8:53 am
autor: Mav309
Z ciekawostek z badania BK, u nas sie czepiali ze stopy klatki nie sa zamkniete ze wszystkich mozliwych stron (byl kątownik kazali nam na nastepny rajd zaspawac puste przestrzenie).
Co do homologowanych klatek, nalezy pamietac ze homologacja jest tylko na konkretny model samochodu - czyli w zasadzie tylko kaluza i ireco (pomijam sparco itd ze wzgledu na kase). Nasi domorosli tunerzy robia po prostu klatki zgodnie z zalacznikiem J, a te homologowane moga byc nawet niezgodne z zal. J (zalatwia to wlasnie homologacja)

Z innych spraw - szyby musza byc oklejone folia przepuszczajaca swiatlo tak, by z 2m wdziany byl w srodku kierowca (tak sprawdzaja na BK, mowia ze niedlugo beda miec urzadzonka) na przedniej szybie z lewej i prawej wycinamy trojkat tak by bylo widac lusterka ze srodka. A na tylniej bocznej po stronie karty startowej okienko by sedzia mogl ja zobaczyc :D
Z malych pierdolek - klema plusowa musi byc zabezpieczona przed zwarciem jej z maska - najczesciej robi sie gumowa "przykrywke" ze starego chlapacza...

Najlepiej miec znajomego co juz jezdzil w pzmotach niech na koniec po zbudowaniu rajdowki przejrzy auto - po kilku badaniach zna sie na pamiec chwyty i miejsca gdzie sedziowie zagladaja...

: 27 gru pn, 2004 2:46 pm
autor: Kaktus
Homologacji nie ma zadna klatka robiona w polsce!!

Ireco czy Kaluza moga nam dac co najwyzej certyfikat ktorym tam na dobra sprawe mozemy sobie 4 litery podetrzec, bo na BK nikogo ten certyfikat nie obchodzi. Ich klatki sa zgodne z zalacznikiem J i nic wiecej.

Nie zmienia to faktu ze sa profesjonalistami i robia profi klatki (Ireco).

Poprostu sam proces homologowani klatki jest bardzo drogi, a homologowac by trebabylo kazda klatke do kazdego modelu samochodu, w roznych wersjach rozbudowy .... to jest nie oplacalne.

: 27 gru pn, 2004 3:17 pm
autor: Mav309
wiesz, tez tak sadzilem...wszystkie ksiazki sportowe jakie widzialem , mialy wpis ze cela zgodna z J, ale ostatnio Giedroyc startowal na agapicie pozyczona hondą mial klatke Ireco (bodajze ale glowy nie dam sobie urwac, moze byla OMP? :roll: ) i mial niezgodnosci co do zalacznika J (m. innymi poprzeczka po przekatnej u gory w polowie srodkowego palaka do polowy przedniego palaka wzdluz samochodu) . W ksiazce byl wpis o nr homologacji...

Sam zainteresowalem sie tym...przy okazji zadzwonie do Giedroycia i podpytam sie go jaka mial klatke w TypeR...