Strona 1 z 1
Jak sprawdzić obrotomierz?
: 12 wrz pn, 2005 9:35 am
autor: Pagi
Witam,
Dostalem licznik z obrotomierzem do diesla i zanim g ozamontuje i poprzerabiam kostki chcialbym sprawdzic czy dziala.
Da sie to zrobic poza autkiem?
Co trzebaby bylo podlaczyc zeby stwierdzic czy jest sprawny.
Obrotomierz ma 4 wyprowadzenia... po co az 4ry? 2 zasilania, 3ci impulsy z czujnika na kole zamachowym.. a 4ty ?
Pozdrawiam!
: 12 wrz pn, 2005 2:59 pm
autor: Pagi
Juz mi sie troche rozjasnilo po wstepnej analizie... sa 3 wyprowadzenia, bo 2 z nich sa zmostkowane, wiec juz jest jasniej...
Tylko czy moge zobie zasilic obrotomierz z 12V z jakiegos zasilacza i na sygnalowe zlacze podawac impulsy 12Voltowe? Tylko czy przypadkiem ten impuls nie powinien pochodzic od masy (-) ?
Pomozcie, bo chce wykombinowac jak ten obrotomierz podlaczyc w dieslu...
: 17 wrz sob, 2005 8:04 pm
autor: pawel
Zasilanie podasz łatwo bo wiadomo + i - ale zeby wygenerować impulsy czujnika indukcyjnego to bedzie wiekszy problem chyba ze posiadasz generator
Zasillanie podaj lepiej z akumulatora albo zasilacza ze stabilizacją napięcia
Pozdrawiam Pawel
: 17 wrz sob, 2005 8:10 pm
autor: Pagi
narazie odpuscilem... zamontowalem licznik a obrotomierz czeka... musdze cos wymyslec z czujnikiem GMP, ale juz dzis nie dalem rady
![Smile :)](./images/smilies/smile1.gif)
: 18 wrz ndz, 2005 12:51 am
autor: tomek
Obrotomierz w dieselu wykorzystuje właśnie ten czujnik co patrzy na koło zamachowe, na schemacie od 405 jeden kabel do masy drugi sygnał, w rzeczywistości są dwie żyły w ekranie i w 205TD jest kostka przy pompie w której te dwie żyły(czerw i biała) idą dalej a ekran się poprostu kończy. Masz dwie kombinacje podłącz sprawdź i się pochwal.
: 18 wrz ndz, 2005 8:47 am
autor: Pagi
czyli mowisz ze obrotomierz jest wzbudzany masą ???
A czy wiesz ktore piny sa do czego podlaczone?
JA wymyslilem tak, patrzac od tylu i od lewej:
1. +12V
2. -12V
3. impulsy (i tu włąsnie ma byc - z czujnika?
4. -12V - zmostkowane z 2.
Pozdrawiam!
: 18 wrz ndz, 2005 1:36 pm
autor: tomek
Pamiętam, że jest tak jak mówisz; są 4 piny z których dwa są masą
Ale nie pisz +12 i -12 bo nie masz tu zasilania symetrycznego
![Wink :wink:](./images/smilies/wink.gif)
Już chyba doszedłeś który do czego po ścieżkach tak? ja już nie pamiętam..
W każdym bądź razie zasilanie masz z głowy, pin impulsowy jest celowo umieszczony między dwoma masami dla ekranizacji. Masę z czujnika podłączasz pod sam obrotomierz(po to 2 pin masy) razem z sygnałem bo on ma patrzeć tylko na to co się zmienia w czujniku a nie sumować to ze spadkiem napięcia na rezystancji przewodów i masy auta.
Nie powiedziałem, że obrotomierz jest wzbudzany masą!!
Nie wiem dokładnie jaki to typ czujnika ale na 99% ma coś wspólnego z indukcją co sugeruje jakiś przebieg niskonapięciowy.
Z tego co widziałem w 205TD musi on być między czerwonym i białym przewodem z czujnika, ekran pomijasz.
Czyli masz 2 kombinacje napewno nic nie uszkodzisz a prawdopodobnie nie będzie różnicy.
: 18 wrz ndz, 2005 4:56 pm
autor: Pagi
Doszedlem wlasnie po sciezkach... z masa nie ma problemu, + wydaje sie byc z brzegu, wnioskuje tak bo przez jakas tam diode i tranzystorek idzie na zasilanie scalaczka...
Jesli chodzi o podlaczenie, to dac + i mase a z drugiej masy poprawodzic przewod na czujnik ten na kole zamachowym i powrocic ta mase za xzujnikiem spowrotem na obrotomierz na pin ktory wymyslilem ze jest sygnalowy...
A co jakbym na wejscie to sygnalowe dal +12V ? w przypadku pomylki co jest zasilaniem a co sygnalem...
Jak podlaczalem samo zasilanie to lekko "dygnoł" wskazowka przy podlaczaniu...
No nic... sproboje z tym czujnikiem.
A zeby sprawdzic czy on jest sprawny to moge podlaczyc za nim diodke LED? Powinna migac co obrot? Czyli na wolnych obrotach powinno byc to zauwazalne...
: 18 wrz ndz, 2005 10:51 pm
autor: tomek
Led chyba raczej nic ci nie da, podejrzewam że sygnał ma jednak zbyt niski poziom do zaświecenia Leda a nawet jak włączysz w szereg zasilanie to małe zmiany prądu mogą być niezauważalne... choć teoretycznie przy niskich w dieselu te 15Hz dałoby się zauważyć.
12V raczej powinno być z brzegu a między masami sygnał, wejście sygnału na 90% będzie odseparowane jakimś małym kondensatorem więc stałe na wejściu mu nie zaszkodzi. Zasilanie na wejściu powinno mieć jakiś elektrolit po tym je łatwo rozpoznasz, ale z samego +12 na sygnał raczej by nie wstał więc już je masz.
Najłatwiej jednak będzie chyba to sprawdzić w aucie dokładnie jak piszesz.
Możesz to zrobić na biurku, zamiast generatora użyć jakiś prosty programik na kompa ( np. tonegenerator) i z dźwiękówki (przez mały elektrolit) masz gotowy sygnał a obrotomierz na pewno nie będzie zbyt wybredny
![Wink :wink:](./images/smilies/wink.gif)
Powodzenia.
: 18 wrz ndz, 2005 11:05 pm
autor: Pagi
Dzieki wielkie Tomku za rady, jutro jak znajde czas po pracy to sprobuje w samochodzie. w sumie to nie prablem wziac 4 kabelki i sprawdzic obrotomierz pod maska zanim wciagne kable do kabiny.
Dzieki i pozdrawiam,
dam znac czy cos z tego wyszlo...
: 19 wrz pn, 2005 10:57 pm
autor: Pagi
No i dupa... nie działa...
Ale to chyba przez czujnik na kole zamachowym... Fly2b3 szykuj sie ide do CIebie sprawdzac
Obrotomierz nadal przy podlaczaniu samego zasilania wykazuje jakies drgawki, zwlaszcza przy odlaczaniu...
: 20 wrz wt, 2005 9:40 am
autor: tomek
Będe mógł pomóc dopiero za jakiś tydzień... będe miał taki obro na biurku.
Albo czujnik jest zepsuty (może żle wyregulowana odległosć od koła) albo sposób podłączenia jest błędny.
Sprawdz jeszcze raz czy napewno zasilanie i sygnał są na miejscu. Na schemacie od czujnika jeden kabel jest pominięty a dwa idą do samego obrotomierza. Na żywo wyglądało to jak pisałem ekran zostawał "w powietrzu" a czerwony i biały szły dalej. Ale mogłem w sumie czegoś nie dopatrzeć pokombinuj też z ekranem.
Ciekawy jestem rezultatu bo też niedługo składam auto i będe to podłączał.
: 20 wrz wt, 2005 11:25 am
autor: Pagi
Sprawdzilem na rozne mozliwe kombinacje z kabelkami do czujnika...
Podlaczylem tak jak pisales... czyli +, masa, sygnal, masa na czujnik
Sprobuje jeszcze u kolegi jak go dopadne
W razie co to prosze raportuj jak czegos sie doweisz w tej sprawie
POZDRAWIAM!