Strona 1 z 1
Czy OO krzepnie/zamarza tak jak ON ?
: 06 gru wt, 2005 1:26 am
autor: Pagi
koledzy, czy olej opałowy rownież tak jak napędowy krzepnie? Tzn. czy przy niskich temperaturach wytraca sie parafina?
Wydaje mi sie ze nie... bo np. urzywając go do ogrzewania domu ludziska zbiorniki mają na dworze... Czy moze tez sie cos dolewa tak jak do ON?
: 06 gru wt, 2005 2:37 am
autor: moralez
invictus jezdzil cala zime i bylo git
: 06 gru wt, 2005 2:24 pm
autor: blaszka
olej opałowy a napedowy jest to praktycznie to samo róznia sie tym ze opałowy jest barwiony zeby go odróznic od oleju napedowego przy opłacaniu akcyzy (akcyza na olej opałowy jest mniejsza)
: 06 gru wt, 2005 3:14 pm
autor: 205MI16
i OO ma gorsze właściwości smarujące czego doświadczył sąsiad - ale w starszych konstrukcjach (jak pug 205) nie ma aż tak dużego znaczenia.
![Smile :)](./images/smilies/smile1.gif)
: 06 gru wt, 2005 4:52 pm
autor: Pagi
Ale narazie nikt mi w sumie konkretnie nie odpowiedzial? Krzepnie czy nie? JAk krzepnie to w jakiej temp?
: 06 gru wt, 2005 5:16 pm
autor: blaszka
Pagi pisze:Ale narazie nikt mi w sumie konkretnie nie odpowiedzial? Krzepnie czy nie? JAk krzepnie to w jakiej temp?
KRZEPNIE TAK JAK I OLEJ NAPEDOWY DLATEGO SIE ZMIENIA NA ZIMOWY I TAK JEST PEWNIE W PRZYPADKU OPAŁOWEGO ZE SIE DO NIEGO COS DODAJE LUB ZMIENIAJA TO W ROZLEWNI TEGO JUZ NIE WIEM
A W JAKIEJ TEMPERATURZE TO TEZ DOKŁADNIE NIE WIADOMO ,ZALEZY JAKIEJ JAKOSCI JEST PALIWO ITP
"Po polskich drogach jeździ coraz więcej samochodów napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Popularność "napędu" to wynik wprowadzenia silników diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Kupując auto z silnikiem wysokoprężnym warto wiedzieć, jakie właściwości ma paliwo, które w takim silniku trzeba stosować. Jest to bardzo ważne przed zimą, kiedy olej napędowy bywa źródłem przykrych niespodzianek.
W skład oleju napędowego wchodzi parafina, która w niskiej temperaturze przechodzi ze stanu płynnego w stan stały. Z tego względu mróz jest największym wrogiem aut z silnikami wysokoprężnymi. Parafina zatyka przewody paliwowe i filtr paliwa, nawet w samochodach wyposażonych w podgrzewacze. Niedrożny układ paliwowy oznacza zakończenie jazdy. Aby zapobiec takim niespodziankom, polskie rafinerie produkują odpowiednio do pory roku trzy rodzaje oleju napędowego.
Olej letni stosowany jest od 1 maja do 15 września przy dodatniej temperaturze powietrza. W takim oleju parafina może się wytrącać już w temperaturze 0 st. C.
Olej przejściowy stosowany jest późną jesienią od 16 września do 15 listopada i wczesną wiosną od 16 marca do 30 kwietnia. Olej ten krzepnie w temperaturze -10 st. C.
Olej zimowy stosowany jest zimą od 16 listopada do 15 marca; teoretycznie pozwala jeździć przy mrozach dochodzących do -20 st. C. Na stacjach paliwowych ostatnio bywa oferowany olej krzepnący w temperaturze - 27 st. C. "
: 06 gru wt, 2005 5:37 pm
autor: Pagi
Dzięki blaszka...
Gdzies slyszalem ze OO nie zawiera wlasnie parafiny... widac bzdura.
: 06 gru wt, 2005 8:07 pm
autor: ice_man
Najlepsza jest nafta !! nic sie znia nie dzieje nawet przy -50 !! w Rosji mrozowa solarka( masz zimowy ON) to nic innego jak w 70 % nafta, jest az bielusienka, jak nie chchesz miec parafiny to denaturatu dolej do baku.
jak chcesz to tu jest troche danych o OO
Gęstość w temp. 15 °C g/cm3 n.w. 0,86
Wartość opałowa kJ/kg n.n. 42 600
Temperatura zapłonu °C n.n. 62
Lepkość kinematyczna w 20 °C mm2/s n.w. 6,00
Skład frakcyjny do temp. 250 °C destyluje %
do temp. 350 °C destyluje % n.w. 65
n.w. 85
Temperatura płynięcia °C n.w. -20
Pozostałość po koksowaniu w 10 % pozostałości destylacyjnej wagowo % n.w. 0,3
Zawartość siarki wagowo % n.w. 0,2
Zawartość wody mg/kg n.w. 200
Zawartość ciał stałych obcych mg/kg n.w. 24
Pozostałość po spopieleniu wagowo % n.w. 0,01
Barwa czerwona
: 06 gru wt, 2005 11:42 pm
autor: Pagi
Jest taki parametr: Temperatura płynięcia °C n.w. -20
Czy to oznacza ze do -20 jest bezpiecznie?
: 07 gru śr, 2005 8:12 am
autor: ice_man
tak to własnie oznacza, potem z kazdym stopniem gestnieje
: 07 gru śr, 2005 12:15 pm
autor: Sebek
to w polsce raczej nie grozi, chociaż...
: 08 gru czw, 2005 1:11 pm
autor: tomek
OO krzepnie nawet ciut wcześniej według moich danych.
Tyle że w zależności od pory roku paliwa są wzbogacane różnymi dodatkami.
W dzisiejszych czasach chyba problem krzepnięcia już nie występuje - no chyba że jakaś lewizna.
: 08 gru czw, 2005 1:12 pm
autor: blaszka
A CO TO DZISIEJSZE CZASY PRZECIEZ OLEJE OPAŁOWE I NAPEDOWE SA ZMIENIANE Z NADCHODZACA PORA ROKU