Strona 1 z 2
Czy dziurka przy sondzie lamba na rurce od wydechu moze...
: 15 maja pn, 2006 12:04 pm
autor: marjo
CZesc,prosze o odpowiedz,od dawna miałęm problem z wysokimi obrotami a zwłaszcza zimą,teraz jest Ciepło i ten problem jakby ustał,ale nie na długo,poniewaz moja rura od kolektora(to co wychodzi zaraz od silnika i wyrzuca spaliny) pękła na około i teraz opiera sie tylko na przełozeniach od zmiany biegów.
Zauwazyłem ze teraz jak jest to pękniete to auto nie zchodzi praktycznie z wysokich obrotów!CZy to oznacza ze wtedy miałem dziórke i sonda lambda dostwała zimne powietrze??czy sonda nie ma nic do tego.??
bardzo prosze o odpowiedz.
ma to swoje plusy ze rura pękła,mam wiecj mocy (chyba:) no i teraz jest taki odgłos jak w rajdówce:)
: 15 maja pn, 2006 12:37 pm
autor: Banita
wymieniaj
: 15 maja pn, 2006 11:32 pm
autor: marjo
no wiem,ale czy to mogło miec wpływ na wysokie obroty-chodzi mi o to czy jak taka rura peka to tak poprostu odrazu czy musiała miec jakieś mikropęknięcie wczesniej??bo jak tak to moj problem z wysokimi obrotami w zimie sie rozwiąze a jak nie to dalej bede szukał.
: 17 maja śr, 2006 6:23 pm
autor: marjo
szkoda ze nikt nie wie za co odpowiada lambda,to ze za mieszanko paliwo powietrze to wiem ale.............
: 17 maja śr, 2006 6:28 pm
autor: Banita
no skoro wiesz...
pekniecie-wiecej tlenu, mniejsze cisnienie -sonda daje wiecej paliwa, obroty rosna (nie zawsze)
: 17 maja śr, 2006 10:37 pm
autor: moralez
a te wiecej tlenu to niby skad
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
??
: 18 maja czw, 2006 4:02 pm
autor: Banita
gaz szybciej plynie -tworzy sie podcisnienie
masz smiglo w pokoju i nie wiesz jak dziala?
![Razz :P](./images/smilies/tongue.gif)
: 18 maja czw, 2006 7:48 pm
autor: marjo
no wąłsnie nie zawsze,mysle ze to nie chodzi o cisnienie!a co do tlenu to w koncu jak działa lambda??czy bada czujnikiem zawartość tlenu w spalinach i jak jest za mało to daje mniej paliwa??a jak paliwa wiecej to obroty rosną zeby silnik nadązył spalac tak??chciałbym zeby ktos opisał jak działą lambda bo podwórkowi mechanicy maja tyle pomysłów ile postów w naszym forum i juz sam nie wiem
: 18 maja czw, 2006 8:56 pm
autor: Banita
przeciez to bylo miliony razy...
wiecej tlenu -wyzsze napiecie generuje sonda, zwieksza sie dawka paliwa (ta mala dodatkowa dawka potrafi zwiekszyc obroty, zbyt duza je zdusi) i na odwrot
: 18 maja czw, 2006 11:24 pm
autor: moralez
Banita pisze:gaz szybciej plynie -tworzy sie podcisnienie
masz smiglo w pokoju i nie wiesz jak dziala?
![Razz :P](./images/smilies/tongue.gif)
a czemu szybciej plynie
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
i czemu robi sie podcisnienie w ukladzie w ktorym panuje nadcisnienie
: 19 maja pt, 2006 9:03 am
autor: Banita
nie jestem specem od aerodynamiki, ale w rurze wlotowej powietrza masz podcisnienie, a z tych nawierconych dziurek ci wieje
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
: 22 maja pn, 2006 12:13 am
autor: marjo
moralez ma racje tamjest nadcisnienie!bo jakby było pod cisnienie to jakim cudem z wydechu by leciało??
: 22 maja pn, 2006 3:46 pm
autor: Banita
wiem ze jest nadcisnienie, ale w dolocie masz podcisnienie i tez potrafi z niego wiac
![Wink :wink:](./images/smilies/wink.gif)
-jak juz mowilem na aerodynaice sie nie znam, ale przy dziurawym wydechu sonda ariuje
: 22 maja pn, 2006 4:51 pm
autor: marjo
koniec tematu,Dziekuje:)
: 22 maja pn, 2006 5:13 pm
autor: krzycho
zarówno w dolocie jak i w wydechu powstaje fala rezonansowa czyli w okreśślonych odstepach czasu konkretnie w wydechu spaliny najpierw uciekają (jak żaba spod młłotka) w strone wylotu wydechu ale po drodze napotykają najczęściej pierwszą przegrodęę którą moze być kat. bądź pierwszy tłumik i część spalin powraca do cylindra . W dobrze wymierzonym wydechu powoduje to wepchanie częsci mieszanki która już po napełłnieniu cylindra zaczyna uciekać do wydechu( co spowodowane jest zarówno tym że powstało tam podciśśnienie wywołane przez uciekająącą masę gazów wylotowych jak i również że kąty rozrządu są celowo tak ustawione - przedłużona jest faza ssania zeby ten efekt wywołać) - skutkuje to wyższym napełnieniem cylindra jak i też wyższą mocą silnika. Układy przelotowe typu rura też mają efekt rezonansowy ale w którym momencie on będzie najsilniejszy zależy zarówno od długości rury jak i też jej średnicy.
W motocyklach i samochodach BMW mozna częęsto spotkaćć aktywne układy wydechowe czyli sterowanąą komputerem przesłłone w wydechu która pozwala rozszerzyćć rezonans Helmotza na większy zakres obrotów i to szczerze mówiąąc dużżo daje. Taki zawór możżna kupićć od motocykli za 100-200 zł i w wielu wyżyłłowanych silnikach z momentem obrotowym tylko w górnych partiach możże od dodać sporo Nm w niższych partiach obrotów
Stąd też strzały w wydech i zła praca układu z sondą lamba a często teżż i utrata mocy ponieważ przez ta dziurkę potrafi się zassac powietrze ktore fałszuje odczyt z Lambdy jak i teżż powoduje często dopalanie sie niespalonej (z różnych przyczyn) mieszanki w układzie wydechowym.
W dolocie też powstaje taki efekt tylko kolektory muszą być odpowiednio dłługie żżeby zapweniłły tzw dołładowanie dynamiczne w niskim zakresie obrotów. Stąd takie barany w GTi, Mi16. Choć dla ciekawych niektóre diesle mająą mocno rozbudowany układ dolotowy włłaśśnie w celu eliminacji turbodziury ponizej 2000 tys obrotów ale dłługośśćć ukłładów dolotowych sięga wtedy nawet 1,5 metra !!!