Poniewaz temat byl juz poruszany wielokrotnie, posiedzialem troche w EXCELU i przedstawiam pare wykresow ktore powinny wiele wyjasnic.
Jak widac, walki sa bardzo podobne, aczkolwiek jest pare roznic. Przedewszystkim we wzniosie krzywki wydechowej, jest to 1mm.
Czas wspolotwarcia zaworow takze jest inny, w 1.9 jest to okolo 15 stopni OWK a w 1,6 to okolo 30 stopni OWK.
W 1.9 zawor wydechowy szybciej sie otwiera, i pozniej zamyka, ale do pewnej chwili, po ktorej zamykanie jest podobne w obu przypadkach.
Krzywki ssace sa nielaze identyczne w 1.6 jak i w 1.9 - zawory otwieraja sie i zamykaja niemalze odentycznie szybko, i wniemalze identycznym czasie, jednak w 1.6 pod sam koniec zawor pozostaje "zawieszony" i dopiero sie zamyka.
Jak widac, podczas suwu sprezania, zawor ssacy pozostaje wciaz otwarty przez pewien czas, mozliwe ze ma to na celu przeczyszczenie zaworu ssacego, badz jego podgrzanie, aby paliwo ktore jest podane w suwie wydechu, moglo na goracym zaworze odparowac... tego niestety jeszcze niewiem.
Co ciekawe, gdyby sumowac czas otwarcia zaworow ssacych w 1.6 i 1.9 to w 1.9 ten czas jest mniejszy, a ja jednak wybralbym krzywke 1.9 jezeli chcialbym uzyskac wieksza moc.