Poprawa smarowania w mi16
: 30 wrz ndz, 2007 7:35 pm
Jak mialem sie okazje przekonac silnik mi16 (XU9J4) cierpi na utrate smarownia przy duzych przecizeniach bocznych! Dzieje sie tak, gdyz glowica 16v miesci w sobie dosc duza ilosc oleju (ok. 2 litrow) podczas pracy silnika. Czyli w rzeczywistosci w misce zostaje dosc malo oleju. Dodajmy do tego ostrzejsza jazde nawet nie koniecznie po torze, a np. dluzszym szybszym zakrecie lub rondzie i klopot gotowy. Jazda z poziomem oleju na maxa, a nawet jedna grodzia miski nie wiele pomaga. Konczy sie to zazwyczaj obroceniem panewki drugiego korbowodu. Oczywiscie jezeli silnik traci smarowanie odbija sie to rowniez na stanie wszystkich panewek.
ROZWIAZANIE problemu:
1. zwiekszenie pojemnosci miski - mozna uzyc jakiejkolwiek miski z silnikow XU10 (2.0). Osobiscie uwazam, ze miska metalowa jest lepsza od aluminiowej poniewaz w rzeczywistosci jest bardziej pojemna (aluminiowa posiada mocowanie na sprezarke klimatyzacji i przez to jest inaczej wyprofilowana). Miska posiada fabryczna grodz z "drzwiczkami", ktora spowalnia przmieszczanie sie oleju w prawych zakretach. Roznica w pojemnosci misek metalowej z XU10 oraz aluminiowej z XU9J4 to ok. 1,5 l.
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09667
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09668
2. wydluzenie smoka pompy - samo zwiekszenie glebokosci miski nie wiele jednak pomoze jezeli nie "obnizymy" smoka pompy. Dlatego musimy go przedluzyc, wstawiajac 15mm podkladke i przyspawujac.
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09665
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09545
3. zwiekszenie wydajnosci pompy - aby to zrobic musimy zamienic kolo walu napedzajace pompe na takie z silnika XU10 (26 zebow). Jest wieksze od seryjnego kola z XU9 (22 zeby). Ze zmiana kola wiaze sie rowniez zmiana lancuszka pompy z XU10 (52 ogniwa).
Można też wymienić spreżynę pompy zwiększającą max. ciśnienie, czyli typu Peugeot Sport o długości ok. 10cm (normalna ok. 9cm). Choc moim zdaniem nie ma to wiekszego sensu. Co innego jezeli nasza pompa ma sprezyne 5-cio barową (w starszych GTi), wtedy nalezy zmienic ja na tzw. 6Bar o nr. 1157 11 (seryjna sprezyna silnikow XU10).
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09338
4. grodzie - miska posiada juz jedna grodz, dlatego musimy dorobic jeszcze druga mocowana do pompy oleju. Zapobiegnie to przlewaniu sie oleju w lewych zakretach. Mozna pokusic sie takze o zamontowanie grodzi poziomej oslaniajacej wal (windage tray). Silniki typu S16 mialy cos takiego seryjnie lub zbudowac swoja. Przy "szczelnym" windage tray'u można przekraczać max. poziom oleju, gdyz wal jest dosc dobrze osloniety, a na pewno nalezy jezdzic z poziomem oleju w maximum.
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09544
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09670
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/windage_tray2
To w zasadzie powinno zapewnic smarowanie silnika nawet w warunkach ekstremalnych. Dobrze jest rowniez zainstalowac drugi czujnik cisnienia oleju, gdyz seryjny jest bardzo wolny. Najlepszym bylby mechaniczny. Mozna dodac dodatkowy czujnik zapalajacy lampke przy wyzszych wartosciach np. 1.8 Bara - czujnik Audi, VW itp. - 9zl, gdyby do tego doszlo bedziemy miec duzo czasu aby odpuscic.
Pompy oleju z silnikow XU10 posiadaly oslone lancuszka, co zapewnia mniejsze rozchlapywanie oleju - ale ta modyfikacja nie jest juz tak konieczna.
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09674
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09660
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09701
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09672
Jezeli taki setup nie spelni swojej roli i silnik bedzie tracil cisnienie, bo tak tez moze sie zdarzyc (lepsze zawieszenie, wieksza przyczepnosc itp.) pozostaje juz tylko rozwiazanie w postaci bardzo drogiego systemu "suchej miski olejowej".
Na szczescie to rozwiazanie sprawdza sie w 90% 205mi16 uzytkowanych na torach w UK i Australii.
WAZNE: Odleglosc miedzy smokiem pompy a miska olejowa powinna wynosic nie mniej jak 6,3mm i nie wiecej jak 9,5mm
ROZWIAZANIE problemu:
1. zwiekszenie pojemnosci miski - mozna uzyc jakiejkolwiek miski z silnikow XU10 (2.0). Osobiscie uwazam, ze miska metalowa jest lepsza od aluminiowej poniewaz w rzeczywistosci jest bardziej pojemna (aluminiowa posiada mocowanie na sprezarke klimatyzacji i przez to jest inaczej wyprofilowana). Miska posiada fabryczna grodz z "drzwiczkami", ktora spowalnia przmieszczanie sie oleju w prawych zakretach. Roznica w pojemnosci misek metalowej z XU10 oraz aluminiowej z XU9J4 to ok. 1,5 l.
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09667
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09668
2. wydluzenie smoka pompy - samo zwiekszenie glebokosci miski nie wiele jednak pomoze jezeli nie "obnizymy" smoka pompy. Dlatego musimy go przedluzyc, wstawiajac 15mm podkladke i przyspawujac.
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09665
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09545
3. zwiekszenie wydajnosci pompy - aby to zrobic musimy zamienic kolo walu napedzajace pompe na takie z silnika XU10 (26 zebow). Jest wieksze od seryjnego kola z XU9 (22 zeby). Ze zmiana kola wiaze sie rowniez zmiana lancuszka pompy z XU10 (52 ogniwa).
Można też wymienić spreżynę pompy zwiększającą max. ciśnienie, czyli typu Peugeot Sport o długości ok. 10cm (normalna ok. 9cm). Choc moim zdaniem nie ma to wiekszego sensu. Co innego jezeli nasza pompa ma sprezyne 5-cio barową (w starszych GTi), wtedy nalezy zmienic ja na tzw. 6Bar o nr. 1157 11 (seryjna sprezyna silnikow XU10).
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09338
4. grodzie - miska posiada juz jedna grodz, dlatego musimy dorobic jeszcze druga mocowana do pompy oleju. Zapobiegnie to przlewaniu sie oleju w lewych zakretach. Mozna pokusic sie takze o zamontowanie grodzi poziomej oslaniajacej wal (windage tray). Silniki typu S16 mialy cos takiego seryjnie lub zbudowac swoja. Przy "szczelnym" windage tray'u można przekraczać max. poziom oleju, gdyz wal jest dosc dobrze osloniety, a na pewno nalezy jezdzic z poziomem oleju w maximum.
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09544
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09670
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/windage_tray2
To w zasadzie powinno zapewnic smarowanie silnika nawet w warunkach ekstremalnych. Dobrze jest rowniez zainstalowac drugi czujnik cisnienia oleju, gdyz seryjny jest bardzo wolny. Najlepszym bylby mechaniczny. Mozna dodac dodatkowy czujnik zapalajacy lampke przy wyzszych wartosciach np. 1.8 Bara - czujnik Audi, VW itp. - 9zl, gdyby do tego doszlo bedziemy miec duzo czasu aby odpuscic.
Pompy oleju z silnikow XU10 posiadaly oslone lancuszka, co zapewnia mniejsze rozchlapywanie oleju - ale ta modyfikacja nie jest juz tak konieczna.
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09674
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09660
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09701
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09672
Jezeli taki setup nie spelni swojej roli i silnik bedzie tracil cisnienie, bo tak tez moze sie zdarzyc (lepsze zawieszenie, wieksza przyczepnosc itp.) pozostaje juz tylko rozwiazanie w postaci bardzo drogiego systemu "suchej miski olejowej".
Na szczescie to rozwiazanie sprawdza sie w 90% 205mi16 uzytkowanych na torach w UK i Australii.
WAZNE: Odleglosc miedzy smokiem pompy a miska olejowa powinna wynosic nie mniej jak 6,3mm i nie wiecej jak 9,5mm