Strona 1 z 3

Poprawa smarowania w mi16

: 30 wrz ndz, 2007 7:35 pm
autor: stef
Jak mialem sie okazje przekonac silnik mi16 (XU9J4) cierpi na utrate smarownia przy duzych przecizeniach bocznych! Dzieje sie tak, gdyz glowica 16v miesci w sobie dosc duza ilosc oleju (ok. 2 litrow) podczas pracy silnika. Czyli w rzeczywistosci w misce zostaje dosc malo oleju. Dodajmy do tego ostrzejsza jazde nawet nie koniecznie po torze, a np. dluzszym szybszym zakrecie lub rondzie i klopot gotowy. Jazda z poziomem oleju na maxa, a nawet jedna grodzia miski nie wiele pomaga. Konczy sie to zazwyczaj obroceniem panewki drugiego korbowodu. Oczywiscie jezeli silnik traci smarowanie odbija sie to rowniez na stanie wszystkich panewek.

ROZWIAZANIE problemu:

1. zwiekszenie pojemnosci miski - mozna uzyc jakiejkolwiek miski z silnikow XU10 (2.0). Osobiscie uwazam, ze miska metalowa jest lepsza od aluminiowej poniewaz w rzeczywistosci jest bardziej pojemna (aluminiowa posiada mocowanie na sprezarke klimatyzacji i przez to jest inaczej wyprofilowana). Miska posiada fabryczna grodz z "drzwiczkami", ktora spowalnia przmieszczanie sie oleju w prawych zakretach. Roznica w pojemnosci misek metalowej z XU10 oraz aluminiowej z XU9J4 to ok. 1,5 l.

http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09667
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09668

2. wydluzenie smoka pompy - samo zwiekszenie glebokosci miski nie wiele jednak pomoze jezeli nie "obnizymy" smoka pompy. Dlatego musimy go przedluzyc, wstawiajac 15mm podkladke i przyspawujac.

http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09665
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09545

3. zwiekszenie wydajnosci pompy - aby to zrobic musimy zamienic kolo walu napedzajace pompe na takie z silnika XU10 (26 zebow). Jest wieksze od seryjnego kola z XU9 (22 zeby). Ze zmiana kola wiaze sie rowniez zmiana lancuszka pompy z XU10 (52 ogniwa).

Można też wymienić spreżynę pompy zwiększającą max. ciśnienie, czyli typu Peugeot Sport o długości ok. 10cm (normalna ok. 9cm). Choc moim zdaniem nie ma to wiekszego sensu. Co innego jezeli nasza pompa ma sprezyne 5-cio barową (w starszych GTi), wtedy nalezy zmienic ja na tzw. 6Bar o nr. 1157 11 (seryjna sprezyna silnikow XU10).

http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09338

4. grodzie - miska posiada juz jedna grodz, dlatego musimy dorobic jeszcze druga mocowana do pompy oleju. Zapobiegnie to przlewaniu sie oleju w lewych zakretach. Mozna pokusic sie takze o zamontowanie grodzi poziomej oslaniajacej wal (windage tray). Silniki typu S16 mialy cos takiego seryjnie lub zbudowac swoja. Przy "szczelnym" windage tray'u można przekraczać max. poziom oleju, gdyz wal jest dosc dobrze osloniety, a na pewno nalezy jezdzic z poziomem oleju w maximum.

http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09544
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09670
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/windage_tray2

To w zasadzie powinno zapewnic smarowanie silnika nawet w warunkach ekstremalnych. Dobrze jest rowniez zainstalowac drugi czujnik cisnienia oleju, gdyz seryjny jest bardzo wolny. Najlepszym bylby mechaniczny. Mozna dodac dodatkowy czujnik zapalajacy lampke przy wyzszych wartosciach np. 1.8 Bara - czujnik Audi, VW itp. - 9zl, gdyby do tego doszlo bedziemy miec duzo czasu aby odpuscic.
Pompy oleju z silnikow XU10 posiadaly oslone lancuszka, co zapewnia mniejsze rozchlapywanie oleju - ale ta modyfikacja nie jest juz tak konieczna.

http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09674
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09660
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09701
http://gti.peugeot205.pl/gallery/album09/DSC09672

Jezeli taki setup nie spelni swojej roli i silnik bedzie tracil cisnienie, bo tak tez moze sie zdarzyc (lepsze zawieszenie, wieksza przyczepnosc itp.) pozostaje juz tylko rozwiazanie w postaci bardzo drogiego systemu "suchej miski olejowej".

Na szczescie to rozwiazanie sprawdza sie w 90% 205mi16 uzytkowanych na torach w UK i Australii.

WAZNE: Odleglosc miedzy smokiem pompy a miska olejowa powinna wynosic nie mniej jak 6,3mm i nie wiecej jak 9,5mm

Re: Poprawa smarowania w mi16

: 30 wrz ndz, 2007 9:01 pm
autor: d_ARC
Danke _O_

Re: Poprawa smarowania w mi16

: 30 wrz ndz, 2007 9:33 pm
autor: Munne
Dobra robota :!: Wreszcie mozna cos ciekawego na klubie przeczytac,mysle ze dzienki wysilkowi Stefa wiele uzytkownikow tego silnika uniknie niespodzianek.

Re: Poprawa smarowania w mi16

: 01 paź pn, 2007 10:21 am
autor: Wikos
Jakos właściciel GTI16 używanego w sporcie, serdecznie dziękuję za zebranie i przetłumaczenie wszystkich informacji dostępnych w necie, w jedną całość, własne ilustracje postępu prac.
Mam nadzieję, że u Ciebie będzie się to rozwiązanie sprawdzać, a mnie uchroni przed 3cim kompletem panewek w tym sezonie :-) :-)

Pozdrówki i wielkie dzięki _O_

Re: Poprawa smarowania w mi16

: 10 paź śr, 2007 8:15 am
autor: Marin205
Zrobiły na mnie wrażenie wszystkie zdjęcia i szczerze mówiąc Twój "windage tray" wygląda sensowniej niż ten oryginalny - czy mógłbyś jeszcze wpasować w ten post kwestie wyjaśniające konstrukcje i działanie suchej miski? ja generalnie mało co wiem na ten temat - a byłby już komplet :)

Re: Poprawa smarowania w mi16

: 10 paź śr, 2007 1:27 pm
autor: stef
Na wstępie napisze, że zmodyfikowałem jeszcze troche poprzedniego posta :D

System suchej miski olejowej to ostatni etap w zapewnieniu silnikowi najlepszego smarowania. Oryginalna miska olejowa zastąpiona zostaje bardzo płytką miską , która ma za zadanie jedynie zbieranie spływającego oleju odprowadzanego następnie do zewnętrznego zbiornika. Natomiast seryjną pompę, zastępuje mechaniczna pompa oleju, która pompuje olej bezpośrednio z zewnętrznego zbiornika w różne miejsca silnika. Zapewnia to stałe ciśnienie oleju we wszystkich punktach silnika oraz zmniejsza temp. oleju. Ów zbiornik ma zazwyczaj zwiększona pojemność, dobieraną w stosunku do potrzeb.

Inną zaletą jest to, że można bez obaw obniżyć samochód co w przypadku seryjnej miski nie byłoby możliwe.

Ten system został zaprojektowany przez Peugeot Sport specjalnie do 405-tek startujących w wyścigach. System sprawdził się i udowodnił swoja wydajność i niezawodność.

Oczywiście powyższe modyfikacje można stosować również w silnikach 1.9 8v, które co prawda nie są tak podatne na ten problem, m.in. ze względu na mniej rozbudowana głowicę i brak hydraulicznych popychaczy zaworowych.

Często też w celu zmniejszenia problemu smarowania przechodzi się na mechaniczne popychacze a w kanale olejowym prowadzącym do głowicy stosuje zwężkę. Spotkałem się też z tzw. drenażem głowicy, który powoduje szybsze spływanie nagromadzonego w niej oleju do miski.

Podobnie jak ze stosowaniem sprężyny podnoszącej max. ciśnienie, jak również większym kołem wału napędzającym pompę oleju, montowanie suchej miski olejowej przekłada się na większe straty mocy (nic za darmo).

A tak to wygląda http://www.paceproducts.co.uk/public_ht ... n&parent=3

Re: Poprawa smarowania w mi16

: 15 lis czw, 2007 11:42 am
autor: marcinpug
Stef świetna robota . Mało jest takich ludzi , którzy potrafią podzielić się wiedzą z innymi - Szacun . Chętnie kupiłbym taki zestaw suchej miski olejowej ale cena mnie zabiła . Jakby ktoś słyszał o używanej to jestem pierwszy do kupna :D

Re: Poprawa smarowania w mi16

: 15 lis czw, 2007 12:44 pm
autor: Para
Dzieki wielkie,

W XU10J4 nie ma tego problemu ze wzgledu na wieksza miske olejowa ?

Re: Poprawa smarowania w mi16

: 15 lis czw, 2007 12:51 pm
autor: Munne
Problem jest mniejszy, ale jest.

Re: Poprawa smarowania w mi16

: 15 lis czw, 2007 1:33 pm
autor: stef
munne pisze:Problem jest mniejszy, ale jest.
Glownym problemem jest budowa samej glowicy - jej pojemnosc, hydrauliczne popychacze, powrot oleju z powrotem do miski - a jak wiadomo glowica XU10J4 pod tym wzgledem jest identyczna.
Smarowanie w XU10J4 troche lepiej sie sprawuje a to dlatego, ze silnik seryjnie posiada dwie grodzie w misce, oslone walu (windage tray) oraz wydajniejsza pompe (26zebowe kolo walu).
Para pisze:W XU10J4 nie ma tego problemu ze wzgledu na wieksza miske olejowa?
Sama miska XU10 faktycznie jest bardziej pojemna, ale nie zapominajmy, ze w silnikach z aluminiowym blokiem wystepuje ramka usztywniajaca blok.

Przedstawiajac dla jasnego zrozumienia:

V miski XU10 = V miski XU9 + ramka XU9

Idac tym rozumowaniem, w silnikach XU10J4 wystarczy dolozyc aluminiowa ramke XU9 (15mm) - uprzednio wycinajac "usztywniajace zebra" - oraz wydluzyc smok pompy o wspomniana wartosc.

Re: Poprawa smarowania w mi16

: 20 lis wt, 2007 2:24 am
autor: d_ARC
Mi w zasadzie do przeróbki brakuje już tylko kółka z łańcuchem od S16 - jeśli dobrze doczytałem chodzi o koło na wale :roll:
Generalnie komplet w używce trudno dostępny, ale proponuję ASO - po rozmowie z sasiadką byłem mile zaskoczony, bo nie zrujnuje to budżetu, a i jakiś rabacik pewnie będzie :)

plastikowa osłona koła na pompie (nr 104708) - 15PLN
łańcuch na 52 ogniwa (nr 103310) - ok. 110PLN
Kół do S16 są 2 rodzaje, oba na 26 zębów: 051354 30PLN / 051378 75PLN

I tu moje pytanie - które koło zastosować :?: w ASO nie potrafią odpowiedzieć czym się różnią (powiedza które jak im podam VIN, bez komentarza 8)7 ). Można się jedynie domyślać, że 155KM/167KM... Które kółko podchodzi do takeij przeróbki, bo przy zamawianych częściach ASO nie przyjmuje zwrotów :N

Poza plastikową osłonką elementy są w centrali, więc jeśli ASO nie ma stanie dostępne w ciągu 2-3 dni, sprowadzenie osłonki ok 2 tyg.

Aha i jeszcze jedno - jak to jest ze sprężynami do pompy :?: Są 5- i 6-cio barowe i różnią się długością, zależy to od rocznika? Jaka jest dla poszczególnych wersji, czy ewentualnie warto wymieniać, mnogo z tym zabawy? Co ze sprężyną Peugeot Sport, warto, jakie koszta i dostępność?

Dzięki :)

Re: Poprawa smarowania w mi16

: 20 lis wt, 2007 10:44 am
autor: stef
d_ARC pisze:Mi w zasadzie do przeróbki brakuje już tylko kółka z łańcuchem od S16 - jeśli dobrze doczytałem chodzi o koło na wale :roll:
Darek, nie wiem czemu piszesz caly czas S16, przeciez ja napisalem wyraznie z silnikow XU10 - czyli wszelkie silniki dwulitrowe PSA. Tu nie ma kompletnie zadnej roznicy czy ma on 121, 132, 152 czy 163KM. Domyslam sie, ze takie same rozwiazanie maja silniki EW10 - ale to trzeba by juz sprawdzic.
d_ARC pisze:plastikowa osłona koła na pompie (nr 104708) - 15PLN
Spoko cena
d_ARC pisze:łańcuch na 52 ogniwa (nr 103310) - ok. 110PLN
Wydaje mi sie, ze lancuszek mozna kupic troche taniej jako zamiennik - jak szukalem to znajdowalem SASICa (chyba za jakies 60-70 a moze jeszcze taniej nie pamietam)
d_ARC pisze:Kół do S16 są 2 rodzaje, oba na 26 zębów: 051354 30PLN / 051378 75PLN
Tak jak pisalem wyzej to nie ma znaczenia wazne ze ma 26 zebow - moze i byc z silnika XU10J4R lub XU10J2

Zajrzyj albo zadzwon do http://www.auto-france.efirmy.pl/ oni powinni Ci powiedziec czy sa i jakie zamienniki poszczegolnych czesci.
d_ARC pisze: Aha i jeszcze jedno - jak to jest ze sprężynami do pompy :?: Są 5- i 6-cio barowe i różnią się długością, zależy to od rocznika? Jaka jest dla poszczególnych wersji, czy ewentualnie warto wymieniać, mnogo z tym zabawy? Co ze sprężyną Peugeot Sport, warto, jakie koszta i dostępność?
Jezeli masz oryginalna pompe z BX16v to powinienes miec sprezyne 6cio barowa. W pompie S16 czy RS jest dokladnie taka sama. Kurde w koncu jej nie zmierzylem ale moim zdaniem powinna miec ok. 9cm. Ta z PTS ma chyba ok. 10cm.
Moim zdaniem 6bar zupelnie wystarcza - jezeli pompa nie ma czego zasysac to akurat wysokosc max. cisnienia ma niewiele do tego!

Re: Poprawa smarowania w mi16

: 20 lis wt, 2007 11:31 pm
autor: d_ARC
Spoko Stef dzięki za pomoc. Sąsiadka pracuje w ASO więc z rabatami wyjdzie podobnie jak zamienniki :)

Myślałem, że możliwość zaadoptowania podzespołów z XU10 8V dotyczy tylko miski... Co do kół na pompie mam pewne wątpliwości: rozmawiałem m.in. w spr. pompy z 2,0 CT turbo i tam już liczba zębów na kole (19 o ile mnie pamięć nie myli) i ogniw na łańcuszku jest jeszcze mniejsza niż w 1,9 Mi16 - stąd moje wahania.
Ale poproszę jeszcze o sprawdzenie w jakich innych modelach z motorem XU10 szło kółko na 26 zębów.

Re: Poprawa smarowania w mi16

: 15 sty wt, 2008 4:52 pm
autor: d_ARC
Uważajcie jeśli w ASO kupujecie łańcuch napędzający pompę i ogólnie części - przeliczcie dokładnie ogniwa. Ja dostałem na 42 (powinno być 52).
No i w sumie wyszła niezła awantura :mrgreen: Po wyjasnieniu oparło się na głównym magazynie we Francji! Okazało się, że nastąpiła pomyłka przy pakowaniu i musieli wycofać z rynku całą partię towaru :D
Miesiąc czekałem, ale przynajmniej mam właściwy łańcuch. A swoją droga to niezły b**** tam maję jeśli takie rzeczy się dzieją :evil:

Re: Poprawa smarowania w mi16

: 02 mar ndz, 2008 7:51 pm
autor: stef
Dzisiaj jezdzac na torze mialem sie okazje przekonac, ze przeprowadzone modyfikacje poprawily dosc znacznie problem z utrata smarowania, aczkolwiek nie zlikwidowaly go calkowicie :(

Jednak sie nie poddaje, mam kolejny pomysl, ktory powinien rozwiazac calkowicie problem. Swietnie byloby jezdzic po torze nie myslac o tym caly czas :roll:

"love is stronger than oil surge" 8)7