Mi16 do 205 - modyfikacja kolektora
: 26 sty pn, 2009 5:43 pm
Z cyklu Adam Słodowy, czyli metod bezinwazyjnego (dla grodzi silnika) montażu mi16 do 205-ki znalazłem następujące porady dotyczace kolektora wydechowego:
1) źródło:http://www.205gtidrivers.com/articles/e1-mi161.html
"The manifold was cut along where the 8 pipes join to the flange that bolts to the head. With this cut cleanly off, just 3mm or so was ground off at an angle from each pipe (ie 3mm from the bottom of the pipes so it lowered the downpipe end of the manifold).
(...)
It doesn't look much different but it now clears the bulkhead by about 1-2 inches and sits perfectly in between the subframe and bulkhead like it would do if it was standard. I bought a new downpipe which still needed modifying (as the Mi16 manifold is longer than the 8v). But this was fairly straight forward too as it just needed shortening rather than re-angling aswell. Another bonus of the new downpipe was that it was an OE type which had the split down the middle which is a continuation of the manifold and is said to be best for engine power/torque output."
Jesli dobrze rozumuję podcinamy rurki przy flanszy po skosie. W spodniej części rurek odmierzamy 3 mm od flanszy i tniemy w górę po skosie w kierunku flanszy. Dalej doginamy rurki do dolnej części flanszy, spawamy, wykańczamy kanały i gotowe. Jeszcze tylko skracamy downpipe Wg autora otrzymamy taki sam kąt jak w oryginale GTI. Jesli ktoś ogarnia techniczny angielski prosiłbym o dokładne tłumaczenie ww. fragmentu dla potomnych.
2) Dorabiamy dodatkową flanszę pomiedzy kolektorem a głowicą, która zmiania kąt wyjścia kolektora. Dystans powinien mieć u góry 10mm, na dole 5mm., potrzebujemy dodatkowo 2 uszczelek pod kolektor:
źródło: http://www.aussiefrogs.com/forum/archiv ... -8983.html
"Before the engine goes in you need to make a wedge for the exhaust manifold in order for it to clear the firewall. I used the exhaust manifold gasket and took it to an exhaust shop with a gas cutter to cut the out the shape of 10mil mild steel. The next step is to get milled down on an angle; the top remains at 10mil and milled down to 5mil at the bottom. This puts enough angle on the exhaust manifold to clear the firewall. Refer the photo below. This will cost you about $100 bucks to get done and you will need to use two exhaust manifold gaskets."
3) Prosimy Stefa aby podzielił się patentem na przerobienie kolektora-barana z 2.0 S16
4) Idziemy na łatwiznę i kupujemy/dorabiamy dedykowany kolektor
Jeśli pomyliłem się w tłumaczeniu (ang. u mnie leży, szczególnie techniczny) to prosze o korektę. Podobnie jeśli któreś z rozwiązań nie sprawdza się w praktyce lub znacie inne metody. Pzdr
1) źródło:http://www.205gtidrivers.com/articles/e1-mi161.html
"The manifold was cut along where the 8 pipes join to the flange that bolts to the head. With this cut cleanly off, just 3mm or so was ground off at an angle from each pipe (ie 3mm from the bottom of the pipes so it lowered the downpipe end of the manifold).
(...)
It doesn't look much different but it now clears the bulkhead by about 1-2 inches and sits perfectly in between the subframe and bulkhead like it would do if it was standard. I bought a new downpipe which still needed modifying (as the Mi16 manifold is longer than the 8v). But this was fairly straight forward too as it just needed shortening rather than re-angling aswell. Another bonus of the new downpipe was that it was an OE type which had the split down the middle which is a continuation of the manifold and is said to be best for engine power/torque output."
Jesli dobrze rozumuję podcinamy rurki przy flanszy po skosie. W spodniej części rurek odmierzamy 3 mm od flanszy i tniemy w górę po skosie w kierunku flanszy. Dalej doginamy rurki do dolnej części flanszy, spawamy, wykańczamy kanały i gotowe. Jeszcze tylko skracamy downpipe Wg autora otrzymamy taki sam kąt jak w oryginale GTI. Jesli ktoś ogarnia techniczny angielski prosiłbym o dokładne tłumaczenie ww. fragmentu dla potomnych.
2) Dorabiamy dodatkową flanszę pomiedzy kolektorem a głowicą, która zmiania kąt wyjścia kolektora. Dystans powinien mieć u góry 10mm, na dole 5mm., potrzebujemy dodatkowo 2 uszczelek pod kolektor:
źródło: http://www.aussiefrogs.com/forum/archiv ... -8983.html
"Before the engine goes in you need to make a wedge for the exhaust manifold in order for it to clear the firewall. I used the exhaust manifold gasket and took it to an exhaust shop with a gas cutter to cut the out the shape of 10mil mild steel. The next step is to get milled down on an angle; the top remains at 10mil and milled down to 5mil at the bottom. This puts enough angle on the exhaust manifold to clear the firewall. Refer the photo below. This will cost you about $100 bucks to get done and you will need to use two exhaust manifold gaskets."
3) Prosimy Stefa aby podzielił się patentem na przerobienie kolektora-barana z 2.0 S16
4) Idziemy na łatwiznę i kupujemy/dorabiamy dedykowany kolektor
Jeśli pomyliłem się w tłumaczeniu (ang. u mnie leży, szczególnie techniczny) to prosze o korektę. Podobnie jeśli któreś z rozwiązań nie sprawdza się w praktyce lub znacie inne metody. Pzdr