Ciekawostka na temat tlokow!!
- Kaktus
- Maniak
- Posty: 1567
- Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Ciekawostka na temat tlokow!!
Hej!
Mam takie pytanie! Czy ktosc z forumowiczow rozbieral kiedys silnik 130km 1.9 i mial tam tloki takie jak w 1.6 czyli "niemalze plaskie" ?!
Poniewaz ostatnio dosc duzo studiuje informacji na temat roznych tlokow stosowanych w Peugeotach 205 GTi!
I wiecie co!
Studiuje te homologacje i z tamtad wyczytalem ciekawe rzeczy, a mianowicie:
Silnik 1.6 115km
Pojemnosc 1 cylindra 395 cm3
Komora spalania w glowicy 33 cm3
Komora spalania w tloku 4,7 cm3
Powierzchnia uszczelki 4,9752 cm3
Zastosowany tlok - tlok "plaski" 83V31
Odleglosc powierzchni tloka, od powierzchni gornej cylindrow w TDC = 0mm czyli tlok idzie "do samej gory"
Powierzchnia uszczelki, czyli pojemnosc jej, jest wyliczona ze wzoru na objetosc, srednica cylindra 83, a wysokosc to 0,92mm (wedlug homologacji tyle ma scisnieta uszczelka glowicy).
Dla silnika 1.6 Stopien sprezania wychodzi : 10,2:1 czyli tyle ide dokumentacja podawala.
Idziemy dalej i bierzemy silnik 1.9
Pojemnosc 1 cylindra 476 cm3
Komora spalania w glowicy 33,77 cm3
Komora spalania w tloku 16 cm3
Powierzchnia uszczelki 4,9752 cm3
Wyliczony stopien sprezania: 9,69:1 - czyli mniej wiecej tyle ile podaje dokumentacja dla silnika 130km!
Ale jak pewnie zauwazyliscie, komora spalania w tloku jest wieksza bo wynosci az 16cm3 !! no wlasnie!!!!
W 1.9 GTI 130KM zastosowane byly tloki "wklesle"!!
Pewnie powiecie - co za odkrycie.... owszem zadne!
Co prawda rozbieralem 2 silniki "130 KM" i oby dwa mialy tloki wklesle! Ale wiecie jak to jest... duzo silnikow bylo juz "grzebanych". A na forum panuje ogolne przekonanie ze 1.9 130KM ma takie same tloki jak 1.6 115km czyli "plaskie"
Jak sie okazuje - zastosowanie samych plaskich tlokow z 1.6 GTi pozwala uzyskac stopien sprezania wyzszy od silnikow Mi16 - czyli az 11,9:1 !!
I Teraz najwazniejsze!!
W jaki sposob po roku 91 zmieniono sprezanie z 9,6 na 9,2 ?! Czy po 91 roku byly stosowane wyzsze glowice?! Albo glowice o glebszej komorze spalania?!
Powiem szczerze, ze dla mnie jest to dosc znaczne "odkrycie" i dalo mi duzo do myslenia.
Pozdrawiam serdecznie
Mam takie pytanie! Czy ktosc z forumowiczow rozbieral kiedys silnik 130km 1.9 i mial tam tloki takie jak w 1.6 czyli "niemalze plaskie" ?!
Poniewaz ostatnio dosc duzo studiuje informacji na temat roznych tlokow stosowanych w Peugeotach 205 GTi!
I wiecie co!
Studiuje te homologacje i z tamtad wyczytalem ciekawe rzeczy, a mianowicie:
Silnik 1.6 115km
Pojemnosc 1 cylindra 395 cm3
Komora spalania w glowicy 33 cm3
Komora spalania w tloku 4,7 cm3
Powierzchnia uszczelki 4,9752 cm3
Zastosowany tlok - tlok "plaski" 83V31
Odleglosc powierzchni tloka, od powierzchni gornej cylindrow w TDC = 0mm czyli tlok idzie "do samej gory"
Powierzchnia uszczelki, czyli pojemnosc jej, jest wyliczona ze wzoru na objetosc, srednica cylindra 83, a wysokosc to 0,92mm (wedlug homologacji tyle ma scisnieta uszczelka glowicy).
Dla silnika 1.6 Stopien sprezania wychodzi : 10,2:1 czyli tyle ide dokumentacja podawala.
Idziemy dalej i bierzemy silnik 1.9
Pojemnosc 1 cylindra 476 cm3
Komora spalania w glowicy 33,77 cm3
Komora spalania w tloku 16 cm3
Powierzchnia uszczelki 4,9752 cm3
Wyliczony stopien sprezania: 9,69:1 - czyli mniej wiecej tyle ile podaje dokumentacja dla silnika 130km!
Ale jak pewnie zauwazyliscie, komora spalania w tloku jest wieksza bo wynosci az 16cm3 !! no wlasnie!!!!
W 1.9 GTI 130KM zastosowane byly tloki "wklesle"!!
Pewnie powiecie - co za odkrycie.... owszem zadne!
Co prawda rozbieralem 2 silniki "130 KM" i oby dwa mialy tloki wklesle! Ale wiecie jak to jest... duzo silnikow bylo juz "grzebanych". A na forum panuje ogolne przekonanie ze 1.9 130KM ma takie same tloki jak 1.6 115km czyli "plaskie"
Jak sie okazuje - zastosowanie samych plaskich tlokow z 1.6 GTi pozwala uzyskac stopien sprezania wyzszy od silnikow Mi16 - czyli az 11,9:1 !!
I Teraz najwazniejsze!!
W jaki sposob po roku 91 zmieniono sprezanie z 9,6 na 9,2 ?! Czy po 91 roku byly stosowane wyzsze glowice?! Albo glowice o glebszej komorze spalania?!
Powiem szczerze, ze dla mnie jest to dosc znaczne "odkrycie" i dalo mi duzo do myslenia.
Pozdrawiam serdecznie
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
Re: Ciekawostka na temat tlokow!!
Moga byc roznice w wklesniciach tlokow.Kaktus pisze: W jaki sposob po roku 91 zmieniono sprezanie z 9,6 na 9,2 ?! Czy po 91 roku byly stosowane wyzsze glowice?! Albo glowice o glebszej komorze spalania?!
Powiem szczerze, ze dla mnie jest to dosc znaczne "odkrycie" i dalo mi duzo do myslenia.
Co do glowicy to poszukam bo chyba mierzyles moja jesli dobrze pamietam.
Peugeot 205 GRIFFE Sliczny zielony i z sercem lwa
Project GRIFFE ??????? - ??.??.0?
Galeryjka http://gti.peugeot205.pl/gallery/przecinak
Project GRIFFE ??????? - ??.??.0?
Galeryjka http://gti.peugeot205.pl/gallery/przecinak
- Kaktus
- Maniak
- Posty: 1567
- Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Juz tlumacze!
Glowica z 1.6 i 1.9 ma komore spalania 33ccm
W 1.9 sprezamy 476ccm ladunku a w 1,6 sprezamy 395ccm ladunku.
Aby w 1.9 i 1.6 uzyskac duzy stopien sprezania, trzeba w 1.6 zastosowac tloki doprezajace.
Komora sprezania w tloku w 1.9 ma 16ccm a w 1,6 ma 4,7ccm - dzieki czemu stopnie sprezania sa podobne - 9,6:1 i 9,8:1
Dlaczego w Rallye i Exporcie sa tloki jak w 1,6? Proste, tam jest glowica ktora ma 50ccm czyli o 17ccm wiecej niz glowica z wersji 130km i 122km.
Przy zastosowaniu tlokow z 1,6 Peugeot uzyskal stopien sprezania na poziomie 8,9:1 Dlatego tam sa takie tloki!
Taka sama glowice mialy jeszcze BX Gti i 405 SRi - ktore mialy tez inny kolektor ssacy i moc rzedu 125km, i co ciekawe wykres momentu obrotowego od 0-5000 niemalze identyczny jak MI16!!!
Tyle ze tam zastosowali tloki o komorze sprezania = 0ccm!!! i przy 50ccm w glowicy, uzyskano stopien sprezania 9,6:1
Czy 1.9, seryjna glowica i tloki z 1.6 to dobry pomysl?! Obawiam sie ze nie!! Poniewaz wtedy statyczny stopien sprezania przy nie ruszonej wogole glowicy wyniesie 11,9:1 - za duzo jak na ogolnodostepne paliwa.
Pozatym idealem dla 1.9 GTi jest stopien sprezania rzedu 11,0:1 a 1,6 to 11,5:1.
W 1,6 stopien sprezania moze byc wiekszy ze wzgledu na to iz nominalny ladunek jest nizszy, i szczyt cisnienia w 1,6 pomimo stopnia sprezania 11,5:1 bedzie mniejszy niz w silniku 1.9.
Pozdrawiam serdecznie
Glowica z 1.6 i 1.9 ma komore spalania 33ccm
W 1.9 sprezamy 476ccm ladunku a w 1,6 sprezamy 395ccm ladunku.
Aby w 1.9 i 1.6 uzyskac duzy stopien sprezania, trzeba w 1.6 zastosowac tloki doprezajace.
Komora sprezania w tloku w 1.9 ma 16ccm a w 1,6 ma 4,7ccm - dzieki czemu stopnie sprezania sa podobne - 9,6:1 i 9,8:1
Dlaczego w Rallye i Exporcie sa tloki jak w 1,6? Proste, tam jest glowica ktora ma 50ccm czyli o 17ccm wiecej niz glowica z wersji 130km i 122km.
Przy zastosowaniu tlokow z 1,6 Peugeot uzyskal stopien sprezania na poziomie 8,9:1 Dlatego tam sa takie tloki!
Taka sama glowice mialy jeszcze BX Gti i 405 SRi - ktore mialy tez inny kolektor ssacy i moc rzedu 125km, i co ciekawe wykres momentu obrotowego od 0-5000 niemalze identyczny jak MI16!!!
Tyle ze tam zastosowali tloki o komorze sprezania = 0ccm!!! i przy 50ccm w glowicy, uzyskano stopien sprezania 9,6:1
Czy 1.9, seryjna glowica i tloki z 1.6 to dobry pomysl?! Obawiam sie ze nie!! Poniewaz wtedy statyczny stopien sprezania przy nie ruszonej wogole glowicy wyniesie 11,9:1 - za duzo jak na ogolnodostepne paliwa.
Pozatym idealem dla 1.9 GTi jest stopien sprezania rzedu 11,0:1 a 1,6 to 11,5:1.
W 1,6 stopien sprezania moze byc wiekszy ze wzgledu na to iz nominalny ladunek jest nizszy, i szczyt cisnienia w 1,6 pomimo stopnia sprezania 11,5:1 bedzie mniejszy niz w silniku 1.9.
Pozdrawiam serdecznie
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
- Kaktus
- Maniak
- Posty: 1567
- Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Hi!
11,9:1 - duzo.
Na mojej glowicy i tlokach wkleslych bedziesz mial 11,3:1
11,9:1 - duzo.
Na mojej glowicy i tlokach wkleslych bedziesz mial 11,3:1
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
- Kaktus
- Maniak
- Posty: 1567
- Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Tak, tak wlasnie wychodzi.
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!
"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
a jezeli juz ktoś poruszył temat planowania głowicy...kupiłem od Rado84 bodajze głowice od 1.9 GTi 130 km planowaną 2 mm z zamiarem założenia tego czegoś do silnika 1.9 110 KM w Pugu405. I powiem wam same problemy z tym. Kolizja zaworów wydechowych - musiałem podebrać materiał na tłokach, nie da sie przykrecic łapy silnika na 3 sruby bo nie pokrywają sie otwory, łapa silnika obciera o rolke napinacza. Poza tym dziwna sprawa pasek rozrządu firmy Gates mimoi tej samej ilosci zębów nie chciał wejść na koła bo wydawał sie za krótki - poluzowany napinacz, głowica 2 mm blizej a on nie chce wejsc. Ale po założeniu głowicy juz same plusy, auto dostało kopa, teraz naprawde idzie w kazdym zakresie obrotów i dużo szybciej sie wkreca
- sekator
- Maniak
- Posty: 1269
- Rejestracja: 28 paź pt, 2005 1:04 pm
- Posiadany PUG: RADON Jelous, 1,9gti, Cupra Ateca, KIA Sorento'15 .. dosłownie "było" 1,3rallye :-(
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Kaktus pisze:Juz tlumacze!
Taka sama glowice mialy jeszcze BX Gti i 405 SRi - ktore mialy tez inny kolektor ssacy i moc rzedu 125km, i co ciekawe wykres momentu obrotowego od 0-5000 niemalze identyczny jak MI16!!!
Tyle ze tam zastosowali tloki o komorze sprezania = 0ccm!!! i przy 50ccm w glowicy, uzyskano stopien sprezania 9,6:1
jak mam sprawdzić, czy nie mam silnika z BX, jak wyglądał w nim kolektor ssący. komputer mam z BX1,9 i miałem plastikowy kolektor.
http://www.mplenergy.pl/ - akumulatory przemysłowe VRLA: AGM, żelowe oraz źródła energii odnawialnej
- Michal gti
- Uzalezniony
- Posty: 897
- Rejestracja: 06 cze pt, 2003 4:32 pm
- Posiadany PUG: 205 rallye, 205 GTi, 205 CTi, 205 RG Cabrio, 205 MultiVan, 306 GTi6, 505 GTi, 304 cabrio, 304 coupe
- Lokalizacja: Wawa
- Kontakt: