Większe koła
Większe koła
Pewnie ten temat był już wielokrotnie przerabiany, ale odnalzienie go zajęłoby mi bardzo duzo czasu, więc przynudzę jeszcze raz.
Chcę załozyć większe koła (teraz mam 13/135, a planuje minimum 14/175). Niby nic skomplikowanego, ale gdy przy wymianie przednich wahaczy zobaczyłem jak bardzo są delikatne - zastanowiłem się, czy mają one prawo to wszystko wytrzymać. Przypuszczam, że GTI, który orygnalnie ma inne felgi, ma też zapewne mocniejsze zawieszenie. Krótko mówiąc - czy ktoś montował do Juniorka większe i szersze koła bez szkody dla auta? I jeszcze jedno - czy na większych kołach prędkościomierz nie będzie przekłamywał? Teretycznie większe koła powinny dawać niższe wskazania na liczniku prędkości (oczywiście w stosunku do prędkości rzeczywistej).
Chcę załozyć większe koła (teraz mam 13/135, a planuje minimum 14/175). Niby nic skomplikowanego, ale gdy przy wymianie przednich wahaczy zobaczyłem jak bardzo są delikatne - zastanowiłem się, czy mają one prawo to wszystko wytrzymać. Przypuszczam, że GTI, który orygnalnie ma inne felgi, ma też zapewne mocniejsze zawieszenie. Krótko mówiąc - czy ktoś montował do Juniorka większe i szersze koła bez szkody dla auta? I jeszcze jedno - czy na większych kołach prędkościomierz nie będzie przekłamywał? Teretycznie większe koła powinny dawać niższe wskazania na liczniku prędkości (oczywiście w stosunku do prędkości rzeczywistej).
- Ninja
- Uzalezniony
- Posty: 640
- Rejestracja: 11 gru czw, 2003 6:42 pm
- Posiadany PUG: '90 1.8 XLD (był)
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Ząbki k. W-wy
Jak dasz kola o innym rozmiarze niz zalecany to zawsze predkosciomierz bedzie przeklamywal. Ale to jest roznica rzedu kilku doslownie procent predkosci rzeczywistej (moze 6 - 7%).
Gdzies na jakiejs stronie widzialem kiedys fajny "kalkulator" do obliczania rozmiaru opon. Podawales opony zalecane, podawales opony jakie cie interesuja i ci to przeklamanie wyliczal. Z tego co pamietam to wlasnie zawsze byly pojedyncze procenty w jedna albo druga strone.
No chyba ze zalecane dales oponki od malucha a wyliczales dla takich od stara, wtedy przeklamanie moglo byc wieksze![Wink :wink:](./images/smilies/wink.gif)
Gdzies na jakiejs stronie widzialem kiedys fajny "kalkulator" do obliczania rozmiaru opon. Podawales opony zalecane, podawales opony jakie cie interesuja i ci to przeklamanie wyliczal. Z tego co pamietam to wlasnie zawsze byly pojedyncze procenty w jedna albo druga strone.
No chyba ze zalecane dales oponki od malucha a wyliczales dla takich od stara, wtedy przeklamanie moglo byc wieksze
![Wink :wink:](./images/smilies/wink.gif)
Był - 1.8 D, 60 KM/4600 obr./min., 110 Nm/2600 obr./min. - masakrator ![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Jest - VW![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Jest - VW
![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
tylko że 15'-tki nie zmieszczą sie w tylnych nadkolach (GTi ma inne przetłoczenie tej części nadwozia)..ja włożyłem 185/60/14 i są na styk..lepszy byłby profil 55 a nawet 50, ale cena jest już wysoka..ja przejechałem na swoich oponach juz kilka tysięcy i nie widzę drastycznego złuzycia elementów zawieszenia, ale jest zauważalna poprawa w prowadzeniu z jednym wyjątkiem..auto trzyma się znaczenie lepiej na zakrętach,ale trudniej wyprowadzić go z poślizgu..taki urok..pozatym odczucia wizualne są baaardzo pozytywne ![Very Happy :D](./images/smilies/grin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/grin.gif)
Ja mam na uwadze głównie odczucia wizualne. Koło musi trochę wyjść spod błotników i myślę, że zostawiając 13, ale 175 lub 185 powinno być dobrze. Do krawędzi błotnika jest sporo miejsca, więc nawet koła nie powinny uderzać o tę krawędź.Trochę się nakręce na parkingach, ale coż... Albo uroda, albo zdrowie... Jak Bóg da to może nawet walnę alusy? Tylko, że w Radomiu kradną ładne kółka.
jak chcesz piętnastki ładować to wtedy maksymalny profil opony może być 45mm żeby nie musieć robić zmian w karoseriiArchenar pisze:tylko że 15'-tki nie zmieszczą sie w tylnych nadkolach (GTi ma inne przetłoczenie tej części nadwozia)..ja włożyłem 185/60/14 i są na styk..lepszy byłby profil 55 a nawet 50, ale cena jest już wysoka..ja przejechałem na swoich oponach juz kilka tysięcy i nie widzę drastycznego złuzycia elementów zawieszenia, ale jest zauważalna poprawa w prowadzeniu z jednym wyjątkiem..auto trzyma się znaczenie lepiej na zakrętach,ale trudniej wyprowadzić go z poślizgu..taki urok..pozatym odczucia wizualne są baaardzo pozytywne
- Rychu
- Uzalezniony
- Posty: 609
- Rejestracja: 21 paź wt, 2003 9:56 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Ja przepraszam że odkurzam stary temat ale nie chcę zakładać nowego topicu a ten też jest o kołach
Mam takie laicke pytanie: czy większe oponki pogarszaja dynamikę i ekonomiczność jazdy? Tzn. np 14 zamiast 13, ale taka sama szerokość?. Bo wiem że im szersze tym gorsze osiągi auta, ale czy to samo dotyczy wielkości? Możecie mi powiedzieć? Mówię o takiej codziennej jeździe, czy zakładając większe kółka pogorszę osiągi auta, albo na odwrót: czy jak dam mniejsze (mniejsze ale nie węższe!) to poprawi się dynamika i ekonomika
Pomóżcie, bo jakoś sam nie umiem na nic wpaść ![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Peugeot 205 1.4GT LPG
Jeśli bardzo chcesz zobaczyć moje autko to zapraszam na: http://www.Rychu.205.pl
Jeśli bardzo chcesz zobaczyć moje autko to zapraszam na: http://www.Rychu.205.pl
ja zmieniłem koła z 175x70 R13 na 185x60 R14 i oto moje wnioski: zmiana z 175 na 185 w normalnych warunkach nie zmienia osiągów (no, może w labolatorium) ale ja założyłem opony Barum Bravuris o bardzo niskim oporze toczenia, więc osiągi są nieco lepsze..profil 60 to rzeczywiście kompromis pomiędzy komfortem a prowadzeniem, natomiast zmiana wielkości na R14 spowodowała problemy z obcieraniem,które wynikały z słabego przykręcenia zderzaka..po doprowadzeniu do porządku nic nie obciera..podsumowując, autko lepiej wygląda i się prowadzi ale wzrastaja koszty zakupu samych opon (zużycie paliwa w moim przypadku o jakieś 0,3-0,5 litra)..
każda zmiana opon powinna być kompromisem pomiędzy ekonomią a bezpieczeństwem..jeśli wsadzisz oponki o szer. 135 to autko będzie lepiej jeździć i spalac mniej, ale wyhamowanie go z prędkości 100km/h może oznaczać parkowanie w czyjimś zadku
.. także same opony warto kupować po zapoznaniu się z testami (np: Auto Świat) gdyż sprzedawca nie zawsze jest uczciwy .. autko to spory wydatek,ale przeciętnego młodego Polaka nie stać na tanie rzeczy
(taka filozoficzna mysl przed snem ![Very Happy :D](./images/smilies/grin.gif)
każda zmiana opon powinna być kompromisem pomiędzy ekonomią a bezpieczeństwem..jeśli wsadzisz oponki o szer. 135 to autko będzie lepiej jeździć i spalac mniej, ale wyhamowanie go z prędkości 100km/h może oznaczać parkowanie w czyjimś zadku
![Confused :?](./images/smilies/huh.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/grin.gif)