Witam wszystkich,
Czy ktoś z Was mógłby się podzielić swoimim doświadczeniami na temat wymiany pompy hamulcowej? Chodzi mi głównie o dobór właściwego typu pompy pod kątem średnicy tłoczka. Otóż sprawa wygląda następująco:
Ponieważ zamontowana fabrycznie pompa cieknie od strony serwa, nie chcąc się bawić w wymianę uszczelek, postanowiłem wymienić całą pompę. Sprzedawca w sklepie wypytał o dane samochodu (rocznik, model, typ silnika itp.) i polecił mi pompę TRW Lucas PMF 148. Faktycznie - na pudełku pisze m.in.: 205 02/83 - 07/98. Kupiłem więc ją i dopiero w domu zorientowałem sie iż ma ona średnicę tłoczka 20.6mm. Fabryczna tymczasem ma z boku napis BENDIX 19. Zewnętrznie niczym istotnym się one nie różnią. Obie mają ten sam rozstaw śrub mocujących do serwa, ten sam rozstaw otworów pod zbiorniczek z płynem hamulcowym oraz tak samo położone gniazda przewodów hamulcowych. Jedyne czego nie mogę teraz sprawdzić to budowy i wymiarów tej części pompy która jest obecnie schowana w serwie. Zakładając jednak że mechanicznie da się ją zamontować w aucie, pozostaje pytanie jaki wpływ na działanie hamulców będzie miała różna średnica tłoczków? Ze względu na większą o ok. 17.5% powierzchnię tłoczka, spodziewam się mniejszego skoku pedału hamulca, ale też i konieczności przyłożenia do niego większej siły aby uzyskać taki sam efekt hamowania. I teraz pytanie:
Czy 17.5% różnicy to dużo czy mało? Szczerze mówiąc nie uśmiecha mi się mocne ciśnięcie pedału, a nie zależy mi na jego krótkim skoku. Czy mimo wszystko zamontować tą pompę czy też zwrócić ją (o ile się da) i szukać czegoś innego?
Acha, jeśli to ma znaczenie: jest to wersja XS z 1993 roku. Silnik 1.4 75KM na monowtrysku. Zaciski z przodu: system BENDIX, z tyłu - trudno mi powiedzieć - nie ściągałem jeszcze bębnów.
Pozdrawiam
Mariusz B.
Średnica tłoczka pompy hamulcowej
- moralez
- Peugeot 205 Master
- Posty: 4914
- Rejestracja: 30 sie wt, 2005 3:42 pm
- Posiadany PUG: 205......T8, 205 GTI 1.6
- Numer Gadu-gadu: 2955602
- Lokalizacja: Włocławek
- Kontakt:
Re: Średnica tłoczka pompy hamulcowej
1) ile dales za ta pompe
2) ja mam pompe z xs ktora nie cieknie i nie przepuszcza
3)mozesz zalozyc wieksze serwo i problem sie rozwiaze
2) ja mam pompe z xs ktora nie cieknie i nie przepuszcza
3)mozesz zalozyc wieksze serwo i problem sie rozwiaze
Re: Średnica tłoczka pompy hamulcowej
Zakładałem swego czasu celowo cylinderki z tyłu 20,64 zamiast 19,05 ale jakoś tych ~17% lepszego tyłu nawet ze szczękami na "F" nie mogłem się dopatrzeć
501512021 Sprzedam wszystkie części silnikowe 1,8 diesel i 1,9TD od 5pln, szyberdach prostokątny30pln, drążki gti 19mm, stabilizatory 19mm i 16mm, wnętrze od forevera, inne
-
- Nowicjusz
- Posty: 18
- Rejestracja: 28 lut czw, 2008 12:12 am
- Posiadany PUG: XS
- Numer Gadu-gadu: 14047
Re: Średnica tłoczka pompy hamulcowej
Moralez:
Ad. 1 Za pompę dałem 145PLN, więc cena jest chyba znośna
Ad. 2 Wymieniając pompę i kilka innych rzeczy w ukł. hamulcowym, chciałbym go zrobić "na lata" tak więc zależało mi raczej na nowym podzespole. Jeśli jednak nie nie uda mi się znaleźć elementu takiego jak oryginalny, pewnie się jeszcze do Ciebie uśmiechnę
Ad. 3 No tak. Większe serwo rozwiązałoby problem. Chciałbym jednak pozostać przy maksymalnie oryginalnym wyposażeniu XS-a, choć widząc jaką różnorodność rozwiązań stosowali francuzi coraz częściej wątpię czy będzie to możliwe.
Tomek:
Dzięki za info , chociaż Twoje doświadczenia chyba nie są analogiczne do moich. Gdzieś mi się obiło o uszy że siła hamowania jest rozłożona mniej więcej 70% przednie koła i 30% tylne. Nawet więc zwiększając minimalnie siłę hamowania z tyłu pojazdu, trudno byłoby zauważyć znaczącą różnicę.
Nie chodzi mi zresztą o to czy hamulce będą skutecznie działały z trochę większą pompą, bo pewnie będą. Bardziej interesuje mnie kwestia o ile większego nacisku na pedał będę musiał użyć aby równie skutecznie zatrzymać samochód.
Pozdrawiam
MB
Ad. 1 Za pompę dałem 145PLN, więc cena jest chyba znośna
Ad. 2 Wymieniając pompę i kilka innych rzeczy w ukł. hamulcowym, chciałbym go zrobić "na lata" tak więc zależało mi raczej na nowym podzespole. Jeśli jednak nie nie uda mi się znaleźć elementu takiego jak oryginalny, pewnie się jeszcze do Ciebie uśmiechnę
Ad. 3 No tak. Większe serwo rozwiązałoby problem. Chciałbym jednak pozostać przy maksymalnie oryginalnym wyposażeniu XS-a, choć widząc jaką różnorodność rozwiązań stosowali francuzi coraz częściej wątpię czy będzie to możliwe.
Tomek:
Dzięki za info , chociaż Twoje doświadczenia chyba nie są analogiczne do moich. Gdzieś mi się obiło o uszy że siła hamowania jest rozłożona mniej więcej 70% przednie koła i 30% tylne. Nawet więc zwiększając minimalnie siłę hamowania z tyłu pojazdu, trudno byłoby zauważyć znaczącą różnicę.
Nie chodzi mi zresztą o to czy hamulce będą skutecznie działały z trochę większą pompą, bo pewnie będą. Bardziej interesuje mnie kwestia o ile większego nacisku na pedał będę musiał użyć aby równie skutecznie zatrzymać samochód.
Pozdrawiam
MB