Hej.
A ja to wytlumacze tak na chlopski rozum
Nie majac szpery w samochodzie, jak staniesz jednym kolem na lodzie, a drugim na asfalcie, i bedziesz chcial ruszyc to ci to sie nie uda! (tzn w rzeczywistosci bardo powoli ruszysz, ale to tylko dlatego ze miedzy opona a lodem i tak jakies tam tarcie jest).
Jezeli masz szpere to ruszysz bez problemu.
Tak samo jezeli podniesiesz na lewarku samochod tak aby jedno z przednich kol bylo w powietrzu, to jezeli wejdziesz do auta, wbijesz jedynke i dodasz gazu to tylko jedno kolo bedzie sie krecilo (te ktore jest w powietrzu), a drugie bedzie stalo w miejscu.
Jak bys mial szpere to autko z lewarka zjedzie, bo oba kola sie beda krecily. Jezeli bedzie to szpera 100% to oba kola beda krecily sie z ta sama predkoscia, jezeli bedzie to szpera 50%, to kolo ktore jest w powietrzu bedzie sie krecilo o 50% szybciej od kola lezacego na asfalcie.
Jak wiadomo w sporcie bardzo czesto lubi kola podbijac do gory, a one traca przyczepnosci i mozna stracic naped. Jezeli mamy SZPERE to mamy wieksze prawdopodobienstwo ze bedziemy ciagle przyspieszali.
Szpera ma takze swoje zastosowanie podczas ciecia zakretow, oraz na luznych nawierzchniach.