Pytanie do rajdowcow

Tematy w trakcie przenoszenia do odpowiednich dzialow
Awatar użytkownika
Ninja
Uzalezniony
Posty: 640
Rejestracja: 11 gru czw, 2003 6:42 pm
Posiadany PUG: '90 1.8 XLD (był)
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Ząbki k. W-wy

Pytanie do rajdowcow

Post autor: Ninja »

Ja mam male pytanie.
Jesli chodzi o rajdy to wiem tylko tyle co z relacji w telewizji mozna sie dowiedziec i oczywiscie ze postow na tym forum :wink: , wiec mozna powiedziec ze jestem "zielony" :)
I tu moje pytanie, czysto techniczne, na czym polega "szpera"? Jak to dziala, o co w tym chodzi?
Dla niektorych pytanie moze byc smieszne ale jak to mowia, kto pyta nie bladzi :D
Dzieki
Awatar użytkownika
Demo84
Junior
Posty: 155
Rejestracja: 04 gru czw, 2003 11:27 pm
Numer Gadu-gadu: 3082188
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Demo84 »

z tego co wiem jest to blokada mechanizmu róznicowego która pozwala kręcic sie kołom w równym tepie i powoduje to ze samochod nie traci mocy na kole które straciło przyczepność.

Mniej więcej tak to chyba jest :) a jak nie to niech ktoś mnie poprawi :mrgreen:
Wielbiciel: Peugeot 205
Właściciel: Lancia Delta HF Turbo "MARTINI"

--< http://www.ITC.yoyo.pl >--
--< http://www.Demo.Peugeot205.pl >--
Lars

Post autor: Lars »

szpera - układ różnicowy o ograniczonym poślizgu; umożliwia efektywniejszy rozdział momentu obrotowego przekazywanego na koła; blokada mechanizmu różnicowego; stosuje się między kołami lub między osiami;
Awatar użytkownika
Kaktus
Maniak
Posty: 1567
Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Kaktus »

Hej.

A ja to wytlumacze tak na chlopski rozum :)

Nie majac szpery w samochodzie, jak staniesz jednym kolem na lodzie, a drugim na asfalcie, i bedziesz chcial ruszyc to ci to sie nie uda! (tzn w rzeczywistosci bardo powoli ruszysz, ale to tylko dlatego ze miedzy opona a lodem i tak jakies tam tarcie jest).

Jezeli masz szpere to ruszysz bez problemu.

Tak samo jezeli podniesiesz na lewarku samochod tak aby jedno z przednich kol bylo w powietrzu, to jezeli wejdziesz do auta, wbijesz jedynke i dodasz gazu to tylko jedno kolo bedzie sie krecilo (te ktore jest w powietrzu), a drugie bedzie stalo w miejscu.

Jak bys mial szpere to autko z lewarka zjedzie, bo oba kola sie beda krecily. Jezeli bedzie to szpera 100% to oba kola beda krecily sie z ta sama predkoscia, jezeli bedzie to szpera 50%, to kolo ktore jest w powietrzu bedzie sie krecilo o 50% szybciej od kola lezacego na asfalcie.

Jak wiadomo w sporcie bardzo czesto lubi kola podbijac do gory, a one traca przyczepnosci i mozna stracic naped. Jezeli mamy SZPERE to mamy wieksze prawdopodobienstwo ze bedziemy ciagle przyspieszali.

Szpera ma takze swoje zastosowanie podczas ciecia zakretow, oraz na luznych nawierzchniach.
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.

DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!

"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
Awatar użytkownika
Ninja
Uzalezniony
Posty: 640
Rejestracja: 11 gru czw, 2003 6:42 pm
Posiadany PUG: '90 1.8 XLD (był)
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Ząbki k. W-wy

Post autor: Ninja »

Wielkie dzieki za wszystkie odpowiedzi, juz wszystko wiem 8)
Był - 1.8 D, 60 KM/4600 obr./min., 110 Nm/2600 obr./min. - masakrator :twisted:

Jest - VW ;)
BastekM
Nowicjusz
Posty: 38
Rejestracja: 21 lip śr, 2004 9:05 am
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: BastekM »

No to ja jeszcze się zapytam :)

Czy 205 1.9 GTI miało w standardzie szperę? Czy miało w opcji?
Pozdrawiam
Bastek
Awatar użytkownika
Michal
Junior
Posty: 465
Rejestracja: 02 maja ndz, 2004 1:11 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Post autor: Michal »

O ile mi wiadomo 205 nie mialo wogole szpery...
Moj profil -> http://www.Michal.205.pl
Automobilklub Galicyjski -> http://www.agalicyjski.pl
Paweel

Post autor: Paweel »

BastekM pisze:No to ja jeszcze się zapytam :)

Czy 205 1.9 GTI miało w standardzie szperę? Czy miało w opcji?

z tego co ja wiem to wykluczone aby takie cudo było montowane w GTi


seryjnie ...

jest jeden samochód z montowaną szperą ... Honda ITR 1.8
około 200 KM z 1.8 bez turbiny
swoim 205 "ścigałem" się z taką :) znaczy ja sie czułem jakbym jechał jakimś 1.1 ;) :roll: ale to było ze znajomym i dla żartu :D ;-)
Awatar użytkownika
Ninja
Uzalezniony
Posty: 640
Rejestracja: 11 gru czw, 2003 6:42 pm
Posiadany PUG: '90 1.8 XLD (był)
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Ząbki k. W-wy

Post autor: Ninja »

Paweel pisze: [...]ale to było ze znajomym i dla żartu :D ;-)
Juz Ty sie nie tlumacz :wink: :lol: :lol:
Był - 1.8 D, 60 KM/4600 obr./min., 110 Nm/2600 obr./min. - masakrator :twisted:

Jest - VW ;)
Awatar użytkownika
Kaktus
Maniak
Posty: 1567
Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Kaktus »

Golf II GTI mial 15% szpere montowana seryjna.

Peugeot nigdy :( A brakuje jej ojjj brakuje
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.

DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!

"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
Mav309
Uzalezniony
Posty: 710
Rejestracja: 30 wrz wt, 2003 11:38 am
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Mav309 »

Paweel pisze:
BastekM pisze:No to ja jeszcze się zapytam :)

Czy 205 1.9 GTI miało w standardzie szperę? Czy miało w opcji?

z tego co ja wiem to wykluczone aby takie cudo było montowane w GTi


seryjnie ...

jest jeden samochód z montowaną szperą ... Honda ITR 1.8
około 200 KM z 1.8 bez turbiny
jest wiecej samochodow ze szperami w serii np stara corolla AE86 GTS
P309 GTI 1.9 "Rallye"
F126 P 0.6 "Blue Thunder"
Awatar użytkownika
Kaktus
Maniak
Posty: 1567
Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Kaktus »

PIEEEEEEEKNY TYL NAPED!!! Dorwac taka Tojke ojjj :)
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.

DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!

"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
Roberto

Post autor: Roberto »

Wszystkim "zielonym" polecam pisemko MOTO PASJE. Tam w każdym numerze opisują na czym polegają KJS-y i pierdoły techniczne typu min. szpera. W jednym z numerów był nawet 205 GTI. A KJS to tak na marginesie kapitalna zabawa. Polecam wszystkim rajdowcom i nierajdowcom.
Awatar użytkownika
Michal
Junior
Posty: 465
Rejestracja: 02 maja ndz, 2004 1:11 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Post autor: Michal »

Wiesz... chcialbym miec w swoim 205 taki pierdół techniczny jak szpera :) Bardzo by sie przydala, tymbardziej ze planuje powalczyc w przyszlym sezonie na kjsach :)

A tak w sumie wiele mi nie trzeba: sportowe sprezyny na przod (pewnie OMP), obnizyc tyl, zrobic reczny, zamontowac rozporke i wymienic polos prawa :) Powinno wystarczyc, tymbardziej ze nie chce wygrywac, tylko chce zdobyc punkciki :)
Moj profil -> http://www.Michal.205.pl
Automobilklub Galicyjski -> http://www.agalicyjski.pl
ODPOWIEDZ