TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Dyskusje na temat serwisowania, naprawiania oraz modyfikowania silnikow typu TU.
Awatar użytkownika
cejot
Forum Admin
Posty: 3561
Rejestracja: 23 kwie pn, 2007 1:37 am
Posiadany PUG: 205 Automatic, 205 El Charro, 205 ...
Lokalizacja: Warszawa

TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Post autor: cejot »

Witam.
Poszukuję źródła szczegółowych informacji na temat silników TU - ich budowy, parametrów technicznych i modyfikacji.
Nie ukrywam, że poza prostymi czynnościami obsługowymi nie wiem zbyt dużo na ten temat, jednak chciałbym się dowiedzieć więcej.
Na temat czujników zdobyłem trochę wiedzy i informacji walcząc z moim TU3M.
Linki, tytuły książek wartych przestudiowania oraz rzeczowe porady chętnie przyjmę.

Chodzi mi np po głowie blok 1.1 z głowicą od 1.4 - czy jest to dobry pomysł?
Jakie efekty da takie rozwiązanie?


Pozdrawiam.


P.S.
Oczywiście zaglądałem do tematu o silniku Orfistera - "Robota mojej czapy".
Jedź na biegu, żyj na luzie... :)

-----
205 '91 Automatic | 205 '92 El Charro | 205 '94 La Moisissure
PANDEIVEK
Nowicjusz
Posty: 92
Rejestracja: 17 wrz ndz, 2006 6:54 pm
Posiadany PUG: 406 2.1 td familiale
Numer Gadu-gadu: 8397047
Login tlen: 3173277
Lokalizacja: sosnowiec

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Post autor: PANDEIVEK »

własnie dokonaliśmy z bratem przekładki głowicy z 1.1 do 1.4 i w sumie poza wałkiem rozrządu nie ma różnicy.
Autotransporter nie laweta......
Awatar użytkownika
cejot
Forum Admin
Posty: 3561
Rejestracja: 23 kwie pn, 2007 1:37 am
Posiadany PUG: 205 Automatic, 205 El Charro, 205 ...
Lokalizacja: Warszawa

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Post autor: cejot »

A jak jest z wielkością zaworów?
Jedź na biegu, żyj na luzie... :)

-----
205 '91 Automatic | 205 '92 El Charro | 205 '94 La Moisissure
mateon
Uzalezniony
Posty: 996
Rejestracja: 06 lut śr, 2008 12:12 am
Posiadany PUG: 205
Numer Gadu-gadu: 464582
Lokalizacja: Piaseczno

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Post autor: mateon »

a jak wygląda sprawa z paskiem rozrządu???w 1.4 chyba jest wiecej zębów??
Awatar użytkownika
dzikson
Maniak
Posty: 1191
Rejestracja: 23 sty wt, 2007 10:23 pm
Posiadany PUG: 205XS
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Post autor: dzikson »

Tak, jest więcej zębów. Poza tym pozostałe elementy rozrządu są identyczne.
Awatar użytkownika
dominik19866
Junior
Posty: 244
Rejestracja: 31 maja czw, 2007 2:48 pm
Posiadany PUG: RG cabrio + RG
Numer Gadu-gadu: 6499027
Lokalizacja: Inowrocław

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Post autor: dominik19866 »

Witam pilnie potrzebuje informacji na temat różnicy wałów tych dwóch silników są różnice w grubości? czy tylko skoku?
Awatar użytkownika
HideoOSW
Junior
Posty: 269
Rejestracja: 14 lis sob, 2009 3:23 pm
Posiadany PUG: 205 Winner PTS / 205 GTI
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Post autor: HideoOSW »

Odkopuje temat ponieważ rozbieramy z bratem jego rozbitego Xs'a z silnikiem TU3M, i w ten sposób mam możliwość przełożyć głowicę do mojego Winnerka TU1M. Pytanie czy taki mariaż bloku z głowicą wpłynie jakoś na poprawę osiągów? Głowica TU3M ma chyba inny wałek, więc jest możliwe że ma on dłuższe czasy otwarcia zaworów. Wyczytałem już że pasek rozrządu trzeba by dać od TU3, Jedyny problem jaki widze to to że moje TU1M jest na osprzęcie marelli i mam elektroniczny zapłon, W tym TU3M jest osprzet Boscha i zapłon elektromechaniczny z palcem i kopułką 8)7 Czy ktoś wie czy to się może udać? Zwłaszcza iż szkoda głowicy, bo jest w dużo lepszym stanie niż moja w TU1M, którą musiał bym już splanować i wymienić uszczelniacze zaworowe.
Ostatnio zmieniony 24 maja czw, 2012 11:19 am przez HideoOSW, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek 1991 GTI [M0TW]
Obrazek 1993 WINNER [M0MY]
Obrazek 1992 XS [P3XY] RIP
Awatar użytkownika
dzikson
Maniak
Posty: 1191
Rejestracja: 23 sty wt, 2007 10:23 pm
Posiadany PUG: 205XS
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Post autor: dzikson »

HideoOSW pisze: i wymienić uszczelniacze zapłonowe.
Chyba zaworowe...
Skąd informacja, że pasek rozrządu musi być z TU3M?
Te dwa silniki różnią się wysokością bloku, więc jeśli blok zostawiasz ten sam, to wydaje mi się, że potrzebny będzie dotychczasowy pasek z TU1M.
Największym plusem byłyby zawory, bo zdaje się że w silniku 1.4 ich średnice są większe.
Awatar użytkownika
HideoOSW
Junior
Posty: 269
Rejestracja: 14 lis sob, 2009 3:23 pm
Posiadany PUG: 205 Winner PTS / 205 GTI
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Post autor: HideoOSW »

Oczywiście że zaworowe 8)7

Hmm no tak, na logike biorąc to pasek zostaje z TU1M, masz racje, wyczytałem gdzieś tutaj na forum o pasku od 1.4 ale teraz przeczytałem dokładnie to było o swapie głowicy tu1m do bloku tu3m wiec zgadzalo by się.

Czy ktoś może potwierdzić że zawory są większe w głowicy tu3m?
I czy będzie to działalo na osprzęcie z TU1M + elektroniczny zapłon?
Obrazek 1991 GTI [M0TW]
Obrazek 1993 WINNER [M0MY]
Obrazek 1992 XS [P3XY] RIP
Awatar użytkownika
cejot
Forum Admin
Posty: 3561
Rejestracja: 23 kwie pn, 2007 1:37 am
Posiadany PUG: 205 Automatic, 205 El Charro, 205 ...
Lokalizacja: Warszawa

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Post autor: cejot »

To ja dorzucę trzy grosze do tematu, który zapoczątkowałem.

Wtrysk Magneti Marelli jest o wiele bardziej rozbudowany i nowocześniejszy niż ten Boscha. MM do wyliczenia dawki paliwa bierze informacje z tych czujników co Bosch plus dodatkowo MAP-sensora (czyli rozwiązanie lepsze niż przepływka w GTI) oraz czujnika położenia wału. Na plus w MM można zaliczyć też zapłon sterowany elektronicznie.
Jeśli chodzi o zawory to ssące w TU1M i TU3M są takie same*, natomiast wydechowe są różne.
ssące TU1M 36,7 x 112,8 x 7 mm
ssące TU3M 36,7 x 112,8 x 7 mm
wydechowe TU1M 29,2 x 112,6 x 7 mm
wydechowe TU3M 31,3 x 111,5 x 7 mm
*W TU3M chodzi o przypadek zaworów z jednym "rowkiem" na trzonku, w przypadku trzech "rowków" wymiary są trochę inne.

Różnice w wałkach zapewne występują. Jakie? Nie wiem, trzeba by poszukać w necie.

We wszystkich silnikach z monowtryskiem, montowanych w Peugeot 205, jest taka sama pompa paliwa. Nie ma znaczenia czy to TU1M, TU3M czy XU5M (Ten silnik 1.6 ma też wtrysk MM).

Czy wtrysk z 1.1 będzie wstanie dostarczyć odpowiednio dużo paliwa? To zależy od wydajności wtryskiwacza, bo komputer raczej powinien sobie poradzić z korekcją składu mieszanki. Można porównać same wtryskiwacze z 1.1 i 1.6, może są podobne i dało by się w razie czego zaadaptować taki z XU5M.
Jedź na biegu, żyj na luzie... :)

-----
205 '91 Automatic | 205 '92 El Charro | 205 '94 La Moisissure
Awatar użytkownika
HideoOSW
Junior
Posty: 269
Rejestracja: 14 lis sob, 2009 3:23 pm
Posiadany PUG: 205 Winner PTS / 205 GTI
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Post autor: HideoOSW »

cejot pisze:To ja dorzucę trzy grosze do tematu, który zapoczątkowałem.
Dzięki, bardzo przydatne informacje:)
Obrazek 1991 GTI [M0TW]
Obrazek 1993 WINNER [M0MY]
Obrazek 1992 XS [P3XY] RIP
grzesiek309
Peugeot 205 Master
Posty: 5502
Rejestracja: 01 lis ndz, 2009 8:13 pm
Posiadany PUG: Dużo 205 & Partner V6
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Post autor: grzesiek309 »

cejot pisze:Można porównać same wtryskiwacze z 1.1 i 1.6, może są podobne i dało by się w razie czego zaadaptować taki z XU5M.
Mam wtrysk z 1.1 i 1.6 i jak znajdę chwilę, mogę je rozebrać aby porównać wtryskiwacze :W
Jest Ci smutno? Jest Ci źle? Wsiądź do puga, przejedź się!
Określenie "Poranny poprawiacz nastroju" nabiera nowego znaczenia... :D
Naprawy, modyfikacje, remonty 205 i nie tylko ;) https://www.facebook.com/205renovation/
Awatar użytkownika
tomek05229
Junior
Posty: 400
Rejestracja: 08 maja sob, 2010 10:54 am
Posiadany PUG: 205 Forever '95
Numer Gadu-gadu: 11234915
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski /Wa-wa

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Post autor: tomek05229 »

A orientuje się ktoś czy dużo zachodu jest z przełożeniem elektronicznego osprzętu MM (z TU1) do TU3 który był na kopułce Boscha? o ile jest to możliwe oczywiście :)
Awatar użytkownika
smiechoo
Junior
Posty: 261
Rejestracja: 01 lip wt, 2008 10:55 am
Posiadany PUG: XS 1.4 TU3M ---> TU3S + LPG
Numer Gadu-gadu: 5774709
Lokalizacja: 3city

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Post autor: smiechoo »

banał wszystko montujesz tak samo jak w 1.1 tylko musisz miec kompa od 1.4 i monowtrysk od 1.4 i gra gitara, na gratach od 1.1 tez bedzie chodzic ale bedzie ci zamulal troche ;)
Awatar użytkownika
HideoOSW
Junior
Posty: 269
Rejestracja: 14 lis sob, 2009 3:23 pm
Posiadany PUG: 205 Winner PTS / 205 GTI
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

Post autor: HideoOSW »

A da się łatwo zdemontować palec rozdzielacza i zamontować w tym miejscy elektronika? trzeba bedzie coś zaślepić w głowicy pewnie? Ja nigdy tego nie rozbierałem.

Bo mam głowicę od TU3M i chciałbym ją zamontować w TU1 jak wyżej cejot napisał ma większe zawory wydechowe.
Obrazek 1991 GTI [M0TW]
Obrazek 1993 WINNER [M0MY]
Obrazek 1992 XS [P3XY] RIP
ODPOWIEDZ