Swap gaźnikowca TU9 na TU3M. Co może narobić problemów?

Dyskusje na temat serwisowania, naprawiania oraz modyfikowania silnikow typu TU.
mikiV8
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 07 mar czw, 2013 1:23 pm
Posiadany PUG: Peugeot 205 Junior 1.0
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Gdańsk

Swap gaźnikowca TU9 na TU3M. Co może narobić problemów?

Post autor: mikiV8 »

Witajcie!

Wybaczcie, że zakładam kolejny wątek na temat swapu silnika, aczkolwiek przekopałem się przez dużą ilość wątków i tak jak wszyscy zamieniają wtryskowe 1.1 na 1.4 i wszystko jest P&P, tak nie doszukałem się wątku, gdzie 1.4 byłoby wsadzane zamiast gaźnikowego TU9.

Tak się składa, że trafił mi się dawca jednostki 1.4 TU3M, którą chciałbym wszczepić do mojego trupa. Silnik jest w całkiem fajnym stanie, dawca może nawet lepszy niż mój Pug, ale polubiłem swojego, szkoda mi go złomować, więc chcę mu jakoś przedłużyć życie. Problem polega na tym, że obecnie w moim siedzi zwykłe, gaźnikowe TU9 i stąd parę problemów, które nie występują przy typowych swapach.

Czy ktoś, kto wykonywał już taki swap mógłby doradzić co i jak? Jak wygląda sprawa z wiązką? Czy wygląda to tak, że po prostu będę musiał wypruć i odpiąć na poziomie którejś z kostek kompletną wiązkę od dawcy i przeszczepić ją do mojego, czy będzie z tym więcej zachodu? Skoro tu mamy wtrysk, rozumiem, że należałoby też zmienić pompę paliwa z mechanicznej na elektryczną. Przyznam, że akurat tego tematu jeszcze nie zgłębiałem. Czy pompa w 205 jest wpięta gdzieś w obwód przewodów paliwowych, czy jest umiejscowiona w zbiorniku paliwa? Jeśli tak, to czy zachodzi potrzeba wymiany całego zbiornika paliwa na taki z wersji z wtryskiem, czy do standardowego można "dołożyć" elektryczną pompę? Jakie jeszcze komplikacje mogę spotkać po drodze?

Sam swap mechanicznie nie powinien przysporzyć mi żadnych większych problemów. W sobotę udało mi się na luzie i bez pośpiechu w pojedynkę wytargać starą litrówkę z mojej 205-tki w dwie godzinki, bez kanału, i w warunkach nieco polowych, ale przyznam, że nieco obawiam się tych komplikacji, które wynikną z konieczności zaadaptowania wtrysku. Nie lubię elektryki, kabli, mam małe doświadczenie w naprawach tych układów w autach, więc będę wdzięczny za każdą pomoc merytoryczną. Ewentualnie, jak wyglądałby temat zaadaptowania jakiegoś gaźnika do tego silnika? Mocno ułatwiłoby to całą procedurę, plus z tego co czytałem, te silniki w wersji gaźnikowej sprawowały się o wiele lepiej niż wtryski. Co o tym myślicie?

Z góry bardzo dziękuję Wam za całą pomoc :)

Mikołaj

PS Wydaje mi się, że z dwa lata temu przeglądając forum trafiłem na fajny temat pokazujący krok po kroku, wraz ze zdjęciami procedurę zaadaptowania licznika z XS-a w miejsce zwykłej biedawersji, ale teraz nie mogę go znaleźć. Mógłby ktoś poratować linkiem? Będę bardzo wdzięczny :)
grzesiek309
Peugeot 205 Master
Posty: 5502
Rejestracja: 01 lis ndz, 2009 8:13 pm
Posiadany PUG: Dużo 205 & Partner V6
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Swap gaźnikowca TU9 na TU3M. Co może narobić problemów?

Post autor: grzesiek309 »

Z elektryką będzie sporo zabawy. Musisz włożyć wiązkę wtrysku i połączyć ją ze skrzynką bezpieczników, zegarami itp.
Nie wiem jak rozbudowana jest wiązka w gaźnikowcu. Może być problem z połączeniem p&p wiązki głównej z wtryskową. Możliwe też, że skrzynka bezpieczników nie ma pinu na zasilanie pompy paliwa, na dodatek nie masz wiązki do pompy.


Pompę masz w baku i niestety do baku z gaźnikowca jej nie włożysz.
Jest Ci smutno? Jest Ci źle? Wsiądź do puga, przejedź się!
Określenie "Poranny poprawiacz nastroju" nabiera nowego znaczenia... :D
Naprawy, modyfikacje, remonty 205 i nie tylko ;) https://www.facebook.com/205renovation/
Awatar użytkownika
fila1223
Uzalezniony
Posty: 844
Rejestracja: 12 sty ndz, 2014 8:47 pm
Posiadany PUG: 205 zenith s16 in progres
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Kielce

Re: Swap gaźnikowca TU9 na TU3M. Co może narobić problemów?

Post autor: fila1223 »

grzesiek309 pisze:Z elektryką będzie sporo zabawy. Musisz włożyć wiązkę wtrysku i połączyć ją ze skrzynką bezpieczników, zegarami itp.
Nie wiem jak rozbudowana jest wiązka w gaźnikowcu. Może być problem z połączeniem p&p wiązki głównej z wtryskową. Możliwe też, że skrzynka bezpieczników nie ma pinu na zasilanie pompy paliwa, na dodatek nie masz wiązki do pompy.


Pompę masz w baku i niestety do baku z gaźnikowca jej nie włożysz.
Najlepiej będzie zdobyć wiązkę od wtryskowca razem z tablicą bezpieczników bo tablica w gaźnikowcu nie ma w ogóle pinów na podłączenie pompy paliwa, co do pompy to można po prostu walnąć zewnątrzną pompę montowaną na przewodzie paliwowym i się nie pierdzielić z wymianą baku
mikiV8
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 07 mar czw, 2013 1:23 pm
Posiadany PUG: Peugeot 205 Junior 1.0
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Swap gaźnikowca TU9 na TU3M. Co może narobić problemów?

Post autor: mikiV8 »

Panowie, wielkie dzięki za pomoc :)

Sytuacja trochę się skomplikowała i wygląda na to, że dawca jednostki będzie musiał jeszcze chwilkę pojeździć, w związku z czym będę miał nieco więcej czasu. Jeśli możecie, powiedzcie mi, proszę, jaka była różnica pomiędzy silnikami TU3S i TU3M oprócz zasilania gaźnik/wtrysk. Zastanawiam się mocno nad ominięciem zabawy z wiązką, zmianą baku itp. zastępując wtrysk gaźnikiem. Czy TU3S posiadał podwójne gaźniki Webera, tak jak np. Rallye, czy to był zwykły gaźnik Solexa, jak w bliźniaczych TU w Pugach 205, Citroenach AX i BX? Jeśli siedziały tam podwójne Webery, jaki byłby prognozowany spadek mocy przy połączeniu fabrycznego, 75-konnego TU3M ze zwykłym Solexem? Ewentualnie, gdyby poszczęściło mi się i w końcu udałoby się taki silniczek dorwać, jaki spadek mocy były łącząc 1.4 ze 106-tki XSI z Solexem (przy tym silniku na pewno docelowo szukałbym Webera)?

Co w ogóle myślicie o sensie takiej przeróbki? Przyznam, że osobiście mocno by mi to pasowało, gdyż mocno ułatwia całą procedurę swapu, plus do tego jakoś większe zaufanie mam do starych, poczciwych silników gaźnikowych bez żadnej piekielnej elektroniki, niż do wtryskowców, z tymi ich wszystkimi czujniczkami, kabelkami i komputerkami...

Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszystkie porady

Mikołaj
Indjana
Uzalezniony
Posty: 506
Rejestracja: 14 kwie pn, 2014 1:53 pm
Posiadany PUG: CJ
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Wrocław

Re: Swap gaźnikowca TU9 na TU3M. Co może narobić problemów?

Post autor: Indjana »

Ciężko Ci będzie znaleźć tu3s ;p
Awatar użytkownika
Filipczak
Junior
Posty: 484
Rejestracja: 25 sty sob, 2014 9:32 pm
Posiadany PUG: Był: GT 1992 1.4, Green 1991 1.4, CTI 1990 1.9, Junior 1987 1.1 Jest: XR 1.1 '91
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Wieliczka/Kraków

Re: Swap gaźnikowca TU9 na TU3M. Co może narobić problemów?

Post autor: Filipczak »

TU3S jest ciezko znalezc, ale to swietny silnik, palil mi zdecydowanie mniej niz TU3M, a doodatkowo czulosc na wcisniecie gazu i wrazenia z jazdy sa nieporownywalne. Podwojne webery byly tylko w TU24, TU3S posiada dwugardzielowego Solexa. W ZX byly takie gazniki polaczone z glowica z TU3M, generowalo to 75KM. TU3S posiada inny walek, co do wielkosci kanalow i zaworow, to niestety nie jestem w posiadaniu az tak obszernej wiedzy

Wysłane z mojego ALE-L21 przy użyciu Tapatalka
ODPOWIEDZ