Pytanie-kompresor
Pytanie-kompresor
Witam.
Mam pytanko. Jaka jest rożnica między kompresorem a turbiną i które jest lepsze. Można zamontować kompresor w 205-tce 1.9 Gti??
Pozdrawiam
Mam pytanko. Jaka jest rożnica między kompresorem a turbiną i które jest lepsze. Można zamontować kompresor w 205-tce 1.9 Gti??
Pozdrawiam
Chcialbym podniesc moment ze 150 do okolo 180 Nm i to by mi wystarczylo (na razie)
Poza tym elektryczne kompresory maja duuzo wiekszy potencjal niz mowisz -chyba ze mowisz o tej za 1500
Ja moge dac za kompesor do 800zl i dostane (niekoniecznie elektryczny) tylko ze najpierw mam inne wydatki -rowniez zwiazane z silnikiem
Poza tym elektryczne kompresory maja duuzo wiekszy potencjal niz mowisz -chyba ze mowisz o tej za 1500
Ja moge dac za kompesor do 800zl i dostane (niekoniecznie elektryczny) tylko ze najpierw mam inne wydatki -rowniez zwiazane z silnikiem
- Pieraś
- Peugeot 205 Master
- Posty: 2978
- Rejestracja: 26 wrz ndz, 2004 11:47 am
- Posiadany PUG: sprzedany
- Numer Gadu-gadu: 696324
- Lokalizacja: Zielona Góra
za 1500zl to mozna miec juz NITRO (ok 1700 chyba w gorzowie wlkp. jest firma)
Nałogowy czytelnik forum... ... i były kierowca wysoko kręconego LWA
Był: Peugeot 205 Color Line .... posiadałem go przez 6 lat. Wspomnienia .... pozytywne.
Jest: Mitsubishi Galant Elegance 2.0 16V, kombi, 2000/2001 + Yamaha Fazer FZS600 2003r.
Był: Peugeot 205 Color Line .... posiadałem go przez 6 lat. Wspomnienia .... pozytywne.
Jest: Mitsubishi Galant Elegance 2.0 16V, kombi, 2000/2001 + Yamaha Fazer FZS600 2003r.
- blaszka
- Peugeot 205 Master
- Posty: 2817
- Rejestracja: 17 mar czw, 2005 3:43 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Goleniów/Szczecin
- Kontakt:
SPRĘŻARKI:
Kilka słów o wpływie powietrza na moc silnika.
Moc silnika wprost proporcjonalnie zależy od ilości powietrza dostarczanego do cylindrów. Co znaczy, ni mniej ni więcej, że jeśli chcemy mieć mocne auto, to powinniśmy dostarczyć silnikowi jak najwięcej powietrza. To właśnie dlatego dla wielu adeptów tuningu rozpoczyna przeróbki silnika od zamontowania stożkowego filtra powietrza. Ale ani on, ani żaden chip, czy sportowy wydech nie jest w stanie zwiększyć napełniania cylindrów nawet o połowę. To można uzyskać tylko przy pomocy doładowania.
Rodzaje doładowań:
Najbardziej subtelne w działaniu i budowie jest tzw. doładowanie dynamiczne. Nie ma ono jednak praktycznie nic wspólnego z turbodoładowaniem. Jest to układ dolotowy o tak obranej geometrii, aby mógł wykorzystywać drgania powietrza lub gazów wydechowych do samoczynnego zwiększania napełniania. Wadą systemu jest bardzo niska skuteczność i jeśli chodzi o zakres obrotów działania, i jeśli chodzi o wzrost napełnienia cylindra jednostką. Doładowanie dynamiczne stosowane jest w wielu nowczesnych samochodach zaczynając od Daewoo Lanos, kończąc na BMW.
Elektryczna turbosprężarka napędzana silnikiem elektrycznym, wymusza dostarczenie dodatkowej ilości powietrza do układu ssącego jednostki napędowej. Do zalet tego rozwiązania należy zaliczyć bardzo krótki czas rozpędzania turbiny, dzięki czemu unikamy powstania tzw. turbodziury. Niestety w przeciwieństwie do klasycznych sprężarek wytwarzają one stosunkowo niskie ciśnienie doładowania: około 0,3 bara, z jednej strony przedłuża to żywotność jednostki, z drugiej jednak strony przyrost mocy nie przekracza 25%.
Najpopularniejszym i najwydajniejszym sposobem doładowania jest zastosowanie tzw. turbosprężarki. Działanie turbosprężarki oparte jest na wykorzystaniu energii gazów wydechowych do sprężania ładunku powietrza. Dzięki niej można uzyskać przyrost mocy rzędu nawet 100%. Jednocześnie uzyskuje się znaczne podniesienie momentu obrotowego. Te zalety jednocześnie mogą stać się wadami turbosprężarek. Zbytnie podniesienie ciśnienia doładowującego przeciążają układ korbowo-tłokowy, obciążeń nie są w stanie wytrzymać tłoki i panewki, czego następstwem jest rozsypka silnika. W czasie montażu aby uniknąć tego typu komplikacji należy także zmniejszyć stopień sprężania jednostki. Aby turbo miało większą skuteczność można wyposażyć je w chłodnicę międzystopniową tzw. intercooler, pozwala on na zmniejszenie temperatury sprężonego powietrza i dodatkowe podniesienie osiągów silnika. Do turbiny powinien być również dostosowany wałek rozrządu silnika. Koszt zamontowania turbosprężarki jest wysoki. Sama turbina to koszt rzędu kilku do kilkunastu tysięcy złotych, odpowiedni kolektor wylotowy na następne kilka tysięcy złotych, nowy chip sterowania silnika około 2 tysięcy złotych. Jeśli chcemy posiadać dodatkowo intercooler to powinniśmy na cały zestaw przygotować
Kilka słów o wpływie powietrza na moc silnika.
Moc silnika wprost proporcjonalnie zależy od ilości powietrza dostarczanego do cylindrów. Co znaczy, ni mniej ni więcej, że jeśli chcemy mieć mocne auto, to powinniśmy dostarczyć silnikowi jak najwięcej powietrza. To właśnie dlatego dla wielu adeptów tuningu rozpoczyna przeróbki silnika od zamontowania stożkowego filtra powietrza. Ale ani on, ani żaden chip, czy sportowy wydech nie jest w stanie zwiększyć napełniania cylindrów nawet o połowę. To można uzyskać tylko przy pomocy doładowania.
Rodzaje doładowań:
Najbardziej subtelne w działaniu i budowie jest tzw. doładowanie dynamiczne. Nie ma ono jednak praktycznie nic wspólnego z turbodoładowaniem. Jest to układ dolotowy o tak obranej geometrii, aby mógł wykorzystywać drgania powietrza lub gazów wydechowych do samoczynnego zwiększania napełniania. Wadą systemu jest bardzo niska skuteczność i jeśli chodzi o zakres obrotów działania, i jeśli chodzi o wzrost napełnienia cylindra jednostką. Doładowanie dynamiczne stosowane jest w wielu nowczesnych samochodach zaczynając od Daewoo Lanos, kończąc na BMW.
Elektryczna turbosprężarka napędzana silnikiem elektrycznym, wymusza dostarczenie dodatkowej ilości powietrza do układu ssącego jednostki napędowej. Do zalet tego rozwiązania należy zaliczyć bardzo krótki czas rozpędzania turbiny, dzięki czemu unikamy powstania tzw. turbodziury. Niestety w przeciwieństwie do klasycznych sprężarek wytwarzają one stosunkowo niskie ciśnienie doładowania: około 0,3 bara, z jednej strony przedłuża to żywotność jednostki, z drugiej jednak strony przyrost mocy nie przekracza 25%.
Najpopularniejszym i najwydajniejszym sposobem doładowania jest zastosowanie tzw. turbosprężarki. Działanie turbosprężarki oparte jest na wykorzystaniu energii gazów wydechowych do sprężania ładunku powietrza. Dzięki niej można uzyskać przyrost mocy rzędu nawet 100%. Jednocześnie uzyskuje się znaczne podniesienie momentu obrotowego. Te zalety jednocześnie mogą stać się wadami turbosprężarek. Zbytnie podniesienie ciśnienia doładowującego przeciążają układ korbowo-tłokowy, obciążeń nie są w stanie wytrzymać tłoki i panewki, czego następstwem jest rozsypka silnika. W czasie montażu aby uniknąć tego typu komplikacji należy także zmniejszyć stopień sprężania jednostki. Aby turbo miało większą skuteczność można wyposażyć je w chłodnicę międzystopniową tzw. intercooler, pozwala on na zmniejszenie temperatury sprężonego powietrza i dodatkowe podniesienie osiągów silnika. Do turbiny powinien być również dostosowany wałek rozrządu silnika. Koszt zamontowania turbosprężarki jest wysoki. Sama turbina to koszt rzędu kilku do kilkunastu tysięcy złotych, odpowiedni kolektor wylotowy na następne kilka tysięcy złotych, nowy chip sterowania silnika około 2 tysięcy złotych. Jeśli chcemy posiadać dodatkowo intercooler to powinniśmy na cały zestaw przygotować
- Sebek
- Peugeot 205 Master
- Posty: 4149
- Rejestracja: 14 lip śr, 2004 9:14 am
- Posiadany PUG: 1.4 Xsi ; A4 Avant ; Honda CBF
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Blaszka monolog na 5+
Audi A4 Avant
Honda CBF
Dostęp do części do wszystkich marek!!!
mail: sebastian.andrzejewski@szewczykvw.pl
Honda CBF
Dostęp do części do wszystkich marek!!!
mail: sebastian.andrzejewski@szewczykvw.pl