Jak sprawdzić obrotomierz?

Tematy w trakcie przenoszenia do odpowiednich dzialow
Awatar użytkownika
Pagi
Maniak
Posty: 1027
Rejestracja: 04 lis czw, 2004 1:02 am
Posiadany PUG: był 205 1.9D '92
Numer Gadu-gadu: 35314
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Jak sprawdzić obrotomierz?

Post autor: Pagi »

Witam,

Dostalem licznik z obrotomierzem do diesla i zanim g ozamontuje i poprzerabiam kostki chcialbym sprawdzic czy dziala.
Da sie to zrobic poza autkiem?

Co trzebaby bylo podlaczyc zeby stwierdzic czy jest sprawny.
Obrotomierz ma 4 wyprowadzenia... po co az 4ry? 2 zasilania, 3ci impulsy z czujnika na kole zamachowym.. a 4ty ?

Pozdrawiam!
Peugeot 205 1,9D '92 - pierwsza miłość...
Awatar użytkownika
Pagi
Maniak
Posty: 1027
Rejestracja: 04 lis czw, 2004 1:02 am
Posiadany PUG: był 205 1.9D '92
Numer Gadu-gadu: 35314
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Pagi »

Juz mi sie troche rozjasnilo po wstepnej analizie... sa 3 wyprowadzenia, bo 2 z nich sa zmostkowane, wiec juz jest jasniej...

Tylko czy moge zobie zasilic obrotomierz z 12V z jakiegos zasilacza i na sygnalowe zlacze podawac impulsy 12Voltowe? Tylko czy przypadkiem ten impuls nie powinien pochodzic od masy (-) ?

Pomozcie, bo chce wykombinowac jak ten obrotomierz podlaczyc w dieslu...
Peugeot 205 1,9D '92 - pierwsza miłość...
Awatar użytkownika
pawel
Maniak
Posty: 1120
Rejestracja: 06 lis czw, 2003 11:16 pm
Posiadany PUG: 1.9 GTI
Lokalizacja: Włocławek

Post autor: pawel »

Zasilanie podasz łatwo bo wiadomo + i - ale zeby wygenerować impulsy czujnika indukcyjnego to bedzie wiekszy problem chyba ze posiadasz generator
Zasillanie podaj lepiej z akumulatora albo zasilacza ze stabilizacją napięcia

Pozdrawiam Pawel
P205
Awatar użytkownika
Pagi
Maniak
Posty: 1027
Rejestracja: 04 lis czw, 2004 1:02 am
Posiadany PUG: był 205 1.9D '92
Numer Gadu-gadu: 35314
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Pagi »

narazie odpuscilem... zamontowalem licznik a obrotomierz czeka... musdze cos wymyslec z czujnikiem GMP, ale juz dzis nie dalem rady :)
Peugeot 205 1,9D '92 - pierwsza miłość...
Awatar użytkownika
tomek
Uzalezniony
Posty: 732
Rejestracja: 03 lis pn, 2003 2:05 am
Lokalizacja: Gdańsk/Pisz

Post autor: tomek »

Obrotomierz w dieselu wykorzystuje właśnie ten czujnik co patrzy na koło zamachowe, na schemacie od 405 jeden kabel do masy drugi sygnał, w rzeczywistości są dwie żyły w ekranie i w 205TD jest kostka przy pompie w której te dwie żyły(czerw i biała) idą dalej a ekran się poprostu kończy. Masz dwie kombinacje podłącz sprawdź i się pochwal.
501512021 Sprzedam wszystkie części silnikowe 1,8 diesel i 1,9TD od 5pln, szyberdach prostokątny30pln, drążki gti 19mm, stabilizatory 19mm i 16mm, wnętrze od forevera, inne
Awatar użytkownika
Pagi
Maniak
Posty: 1027
Rejestracja: 04 lis czw, 2004 1:02 am
Posiadany PUG: był 205 1.9D '92
Numer Gadu-gadu: 35314
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Pagi »

czyli mowisz ze obrotomierz jest wzbudzany masą ???

A czy wiesz ktore piny sa do czego podlaczone?
JA wymyslilem tak, patrzac od tylu i od lewej:
1. +12V
2. -12V
3. impulsy (i tu włąsnie ma byc - z czujnika?
4. -12V - zmostkowane z 2.

Pozdrawiam!
Peugeot 205 1,9D '92 - pierwsza miłość...
Awatar użytkownika
tomek
Uzalezniony
Posty: 732
Rejestracja: 03 lis pn, 2003 2:05 am
Lokalizacja: Gdańsk/Pisz

Post autor: tomek »

Pamiętam, że jest tak jak mówisz; są 4 piny z których dwa są masą
Ale nie pisz +12 i -12 bo nie masz tu zasilania symetrycznego :wink:
Już chyba doszedłeś który do czego po ścieżkach tak? ja już nie pamiętam..
W każdym bądź razie zasilanie masz z głowy, pin impulsowy jest celowo umieszczony między dwoma masami dla ekranizacji. Masę z czujnika podłączasz pod sam obrotomierz(po to 2 pin masy) razem z sygnałem bo on ma patrzeć tylko na to co się zmienia w czujniku a nie sumować to ze spadkiem napięcia na rezystancji przewodów i masy auta.
Nie powiedziałem, że obrotomierz jest wzbudzany masą!!
Nie wiem dokładnie jaki to typ czujnika ale na 99% ma coś wspólnego z indukcją co sugeruje jakiś przebieg niskonapięciowy.
Z tego co widziałem w 205TD musi on być między czerwonym i białym przewodem z czujnika, ekran pomijasz.
Czyli masz 2 kombinacje napewno nic nie uszkodzisz a prawdopodobnie nie będzie różnicy.
501512021 Sprzedam wszystkie części silnikowe 1,8 diesel i 1,9TD od 5pln, szyberdach prostokątny30pln, drążki gti 19mm, stabilizatory 19mm i 16mm, wnętrze od forevera, inne
Awatar użytkownika
Pagi
Maniak
Posty: 1027
Rejestracja: 04 lis czw, 2004 1:02 am
Posiadany PUG: był 205 1.9D '92
Numer Gadu-gadu: 35314
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Pagi »

Doszedlem wlasnie po sciezkach... z masa nie ma problemu, + wydaje sie byc z brzegu, wnioskuje tak bo przez jakas tam diode i tranzystorek idzie na zasilanie scalaczka...

Jesli chodzi o podlaczenie, to dac + i mase a z drugiej masy poprawodzic przewod na czujnik ten na kole zamachowym i powrocic ta mase za xzujnikiem spowrotem na obrotomierz na pin ktory wymyslilem ze jest sygnalowy...

A co jakbym na wejscie to sygnalowe dal +12V ? w przypadku pomylki co jest zasilaniem a co sygnalem...

Jak podlaczalem samo zasilanie to lekko "dygnoł" wskazowka przy podlaczaniu...

No nic... sproboje z tym czujnikiem.

A zeby sprawdzic czy on jest sprawny to moge podlaczyc za nim diodke LED? Powinna migac co obrot? Czyli na wolnych obrotach powinno byc to zauwazalne...
Peugeot 205 1,9D '92 - pierwsza miłość...
Awatar użytkownika
tomek
Uzalezniony
Posty: 732
Rejestracja: 03 lis pn, 2003 2:05 am
Lokalizacja: Gdańsk/Pisz

Post autor: tomek »

Led chyba raczej nic ci nie da, podejrzewam że sygnał ma jednak zbyt niski poziom do zaświecenia Leda a nawet jak włączysz w szereg zasilanie to małe zmiany prądu mogą być niezauważalne... choć teoretycznie przy niskich w dieselu te 15Hz dałoby się zauważyć.
12V raczej powinno być z brzegu a między masami sygnał, wejście sygnału na 90% będzie odseparowane jakimś małym kondensatorem więc stałe na wejściu mu nie zaszkodzi. Zasilanie na wejściu powinno mieć jakiś elektrolit po tym je łatwo rozpoznasz, ale z samego +12 na sygnał raczej by nie wstał więc już je masz.
Najłatwiej jednak będzie chyba to sprawdzić w aucie dokładnie jak piszesz.
Możesz to zrobić na biurku, zamiast generatora użyć jakiś prosty programik na kompa ( np. tonegenerator) i z dźwiękówki (przez mały elektrolit) masz gotowy sygnał a obrotomierz na pewno nie będzie zbyt wybredny :wink:
Powodzenia.
501512021 Sprzedam wszystkie części silnikowe 1,8 diesel i 1,9TD od 5pln, szyberdach prostokątny30pln, drążki gti 19mm, stabilizatory 19mm i 16mm, wnętrze od forevera, inne
Awatar użytkownika
Pagi
Maniak
Posty: 1027
Rejestracja: 04 lis czw, 2004 1:02 am
Posiadany PUG: był 205 1.9D '92
Numer Gadu-gadu: 35314
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Pagi »

Dzieki wielkie Tomku za rady, jutro jak znajde czas po pracy to sprobuje w samochodzie. w sumie to nie prablem wziac 4 kabelki i sprawdzic obrotomierz pod maska zanim wciagne kable do kabiny.

Dzieki i pozdrawiam,
dam znac czy cos z tego wyszlo...
Peugeot 205 1,9D '92 - pierwsza miłość...
Awatar użytkownika
Pagi
Maniak
Posty: 1027
Rejestracja: 04 lis czw, 2004 1:02 am
Posiadany PUG: był 205 1.9D '92
Numer Gadu-gadu: 35314
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Pagi »

No i dupa... nie działa...
Ale to chyba przez czujnik na kole zamachowym... Fly2b3 szykuj sie ide do CIebie sprawdzac :)

Obrotomierz nadal przy podlaczaniu samego zasilania wykazuje jakies drgawki, zwlaszcza przy odlaczaniu...
Peugeot 205 1,9D '92 - pierwsza miłość...
Awatar użytkownika
tomek
Uzalezniony
Posty: 732
Rejestracja: 03 lis pn, 2003 2:05 am
Lokalizacja: Gdańsk/Pisz

Post autor: tomek »

Będe mógł pomóc dopiero za jakiś tydzień... będe miał taki obro na biurku.
Albo czujnik jest zepsuty (może żle wyregulowana odległosć od koła) albo sposób podłączenia jest błędny.
Sprawdz jeszcze raz czy napewno zasilanie i sygnał są na miejscu. Na schemacie od czujnika jeden kabel jest pominięty a dwa idą do samego obrotomierza. Na żywo wyglądało to jak pisałem ekran zostawał "w powietrzu" a czerwony i biały szły dalej. Ale mogłem w sumie czegoś nie dopatrzeć pokombinuj też z ekranem.
Ciekawy jestem rezultatu bo też niedługo składam auto i będe to podłączał.
501512021 Sprzedam wszystkie części silnikowe 1,8 diesel i 1,9TD od 5pln, szyberdach prostokątny30pln, drążki gti 19mm, stabilizatory 19mm i 16mm, wnętrze od forevera, inne
Awatar użytkownika
Pagi
Maniak
Posty: 1027
Rejestracja: 04 lis czw, 2004 1:02 am
Posiadany PUG: był 205 1.9D '92
Numer Gadu-gadu: 35314
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Pagi »

Sprawdzilem na rozne mozliwe kombinacje z kabelkami do czujnika...
Podlaczylem tak jak pisales... czyli +, masa, sygnal, masa na czujnik

Sprobuje jeszcze u kolegi jak go dopadne :)

W razie co to prosze raportuj jak czegos sie doweisz w tej sprawie :)

POZDRAWIAM!
Peugeot 205 1,9D '92 - pierwsza miłość...
ODPOWIEDZ